Hjälp och erfarenheter sökes angående klockning!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp och erfarenheter sökes angående klockning!
Captain87
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 4, 2008 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

För att svara på den första kommentaren; Ja jag har läst flera guider om att överklocka, både här och andra svenska guider. Har även läst engelska guider på ämnet. Så nu behöver ni inte skriva det till mig =).

Jag har beställt ett nytt datorsystem och så mer jag har hängt här destu mer sugen blir jag på att försöka överklocka lite, inte till några extrema nivåer utan mer bang for the bucks helt enkelt.

Det jag undrar nu är hur ni tror att det är systemet kommer att kunna överklockas. Jag behöver inte få några exakta siffror för jag vet att det är svårt att ge utan jag menar mer allmänt.
Hur kommer kylningen att fungera?
Har någon erfarenhet från likadan hårdvara?
Kommer någon komponent vara en flaskhals.
Hur är bios på det moderkortet jag har beställt etc etc.

Min hårdvara är som följer:

Chassi
Cooler Master Centurion 534+, två inbyggda fläktar samt en tillköpt Noctua 1200RPM. Några synpunkter på denna chassikylning?

Moderkort
XFX MB-N780-ISH9 nForce 780i SLI, Hur funkar detta moderkort att överklocka tror ni? Någon som har några erfarenheter av BIOS här osv.

Processor
Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz med Arctic Cooling Freezer 7 PRO som kylare. E8500 är väl ganska kall från början så den här fläkten duger väl om jag inte ska klocka så jättemycket. Har någon konkreta erfarenheter från E8500?

Minne
Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G Xtreme 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink 5-5-5-18.
Ska jag vara ärlig så är det här med hur minnen påverkas det som jag tycker är knepigast, förstår inte exakt hur det funkar. Vad tycker ni om de här minnena jag har beställt ur en prestanda- och överklockningsperspektiv?

Har läst att mitt moderkort har unlinked mode? Tänkte köra på detta då jag mest är intresserad av att klocka upp processorn.

Övrigt
Corsair TX Series PSU 750W
Leadtek GeForce GTX 280
Western Digital Caviar 320GB x2 samt 2 optiska läsare

Ingen som behöver svara på allt men alla åsikter mottagas med glädje!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1199892
August 4, 2008 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till forumet!

Jag skulle vilja göra några förändringar på ditt system:

*Skippa Nvidia-baserade moderkort om du inte skall köra sli. Ett Intel P45 baserat moderkort kommer du komma långt med.

*Grafikkortet hade jag bytt ut till ett 4870. Kortet är lite lite billigare men presterar riktigt bra.

*Minnena hade jag bytt ut till tex Corsairs Dominator 8500 (2x2GB) som kostar 1000:-. Skillnaden i pris är så pass liten att du lika gärna kan ta 8500-modellen. För att nyttja dessa minnen måste du antingen överklocka eller köra dividers så minnena går snabbare än systemets buss.

Ex: En Intelcpu med 1066MHz buss behöver 4200/4300 minnen för att köras i 1:1 (samma hastighet som cpun). 1333MHz buss innebär 5400 minnen. 1600MHz buss innebär 6400 minnen. Så PC 8500 minnen innebär att du kan köra cpun i en buss på 2125MHz (531 QDR).

Genom att köpa minnen som är snabbare så slipper du bry dig om att ändra timings osv för att kunna köra minnena över dess specificerade hastighet. Samtidigt kan du sänka timingsarna (då du kör dem vid en lägre hastighet än vad de är gjorda för) och på så sätt få lite bättre prestanda.

Iom att du ska klocka rekommenderar jag en bra kylare, Thermalright Ultra 120 Extreme.

Captain87
Medlem
1199896
August 4, 2008 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Välkommen till forumet!

Jag skulle vilja göra några förändringar på ditt system:

*Skippa Nvidia-baserade moderkort om du inte skall köra sli. Ett Intel P45 baserat moderkort kommer du komma långt med.

*Grafikkortet hade jag bytt ut till ett 4870. Kortet är lite lite billigare men presterar riktigt bra.

*Minnena hade jag bytt ut till tex Corsairs Dominator 8500 (2x2GB) som kostar 1000:-. Skillnaden i pris är så pass liten att du lika gärna kan ta 8500-modellen. För att nyttja dessa minnen måste du antingen överklocka eller köra dividers så minnena går snabbare än systemets buss.

Ex: En Intelcpu med 1066MHz buss behöver 4200/4300 minnen för att köras i 1:1 (samma hastighet som cpun). 1333MHz buss innebär 5400 minnen. 1600MHz buss innebär 6400 minnen. Så PC 8500 minnen innebär att du kan köra cpun i en buss på 2125MHz (531 QDR).

Genom att köpa minnen som är snabbare så slipper du bry dig om att ändra timings osv för att kunna köra minnena över dess specificerade hastighet. Samtidigt kan du sänka timingsarna (då du kör dem vid en lägre hastighet än vad de är gjorda för) och på så sätt få lite bättre prestanda.

Iom att du ska klocka rekommenderar jag en bra kylare, Thermalright Ultra 120 Extreme.

Tack för svaren! Jag har dock redan lagt beställningen på datorn. Tanken är att kunna köra SLI i framtiden när plånboken godkänner och det är någon idée prestanda mässigt i spel osv. har även läst att det ska komma så man kan köra ett äldre grafikkort som fysikkort.

Jag hade hoppats på att slippa klocka minnena, att genom att köra unlinked mode att jag bara kunde klocka min E8500! Om jag bara klockar min processor menar du då att jag kommer behöva klocka även minnena om jag skaffar de som jag beskrev i min första post?

Captain87
Medlem
1199937
August 5, 2008 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Ville bara meddela att jag ändrade till Corsair TWIN2X4096-8500C5DF med fläkt. Det var inga problem att göra detta på datorbutiken, smidigt!

Min tanke var att när plånboken räcker till köpa 4 gig till. Två sånna fläktar brevid varandra kommer onekligen se fett ut 😀 Eller behövs verkligen fläktarna om man inte ska överklocka?

Me med dessa minnen kan jag på ett smidigt sätt bara slippa att göra något med minnena? alltså bara klocka processorn.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1200808
August 15, 2008 - 6:34 am
sp_Permalink sp_Print

Fläkten behövs inte för att köra systemet normalt. kan behövas om du ska överklocka eller övervolta, men jag har inte haft något behov av min (då jag har exakt samma 4GB kit).

CPUn kommer du säkert upp i 3,4 3,5 GHz utan några större problem. E8500 är visserligen på 45nm och inte den varmaste CPUn som finns, men ska du klocka och öka spänningen en aning så kommer den att bli varm. Jag vet då jag själv klockat E8500 (och kört sönder en). Akta dig för att öka VTT för mycket bara.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL