Hjälp! Processorerna stiger för fort i temp.|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp! Processorerna stiger för fort i temp.
koopetrooper
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 14, 2003 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Har två stycken AMD MP 1900+ (som ni kan se nedan).
Har haft GlobalWin ... från det att jag köpte maskinen för ett år sedan. Har för mig att CPU 0 som ligger närmast grafikkortet gick upp till 77 grader förra sommaren när den jobbat i 100% konstant i några timmar.

Utan att ha flyttat datorn väldigt nyligen eller stött till den så går CPU 1 upp över 80 grader efter bara 10 min hårt arbete och då är det kanske 19 grader i rummet bara, CPU 0 kommer strax därefter. Värt att nämna är att CPU 1s fläkt ligger på 2200 rpm och CPU 0 på 2400 rpm, i alla fall om jag ska tyda Aus Probe rätt.

Så frågan är, vad gör man nu? Kan det vara att fläktarna dammat igen? Ska man öppna och blåsa lite? Har fläktarna börjat glappa sakta men säkert efter alla LAN? Ska man ta bort fläkten och sätta dit den igen? Borde jag byta till nya fläktar, i så fall vilka (inga tunga kopparfläktar vill vi ha).

Tack för er hjälp

MiZtro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 448
312075
April 14, 2003 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta bort allt damm från flänsarna. kylpastan kanske är kass med.

koopetrooper
Medlem
312078
April 14, 2003 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag skulle sätta på fläkten så visade det sig att det redan fänns pasta på själva fläkten (antog det eftersom det var ett klart merkerat område där metallen var lite ljusare). Om man nu ska fräsha upp kylpastan hur gör man då? Ska man ha på både cpu core och fläkten och hur tar man bort den gamla pastan?

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
312081
April 15, 2003 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

till att börja med så tvättar du bort den gamla...
själv har jag tvättat bort med tops och aceton, men se för guds skull till att det är utan olja, och var försiktig...

http://www.arcticsilver.com/ar.....ctions.htm

^^^ - instruktioner för arctic silver...
viktigt är att du inte har på ett för tunt eller tjockt lager...

du behöver ju inte nödvändigtvis byta hela flänsen om du ska köpa nytt och det har funkat så här långt... räcker ju med att köpa nya fläktar...

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
312144
April 15, 2003 - 7:21 am
sp_Permalink sp_Print

Jupp, känns som kylpastan torkat eller försämrats på något sätt så att det bildats luftfickor!

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
312334
April 15, 2003 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

är det kylpasta eller "kyl-kudde"...???

kylpasta bör bytas efter ett tag... därför är "kyl-kudde" rekommenderat om datorn skall stå monterad länge, även om det blir lite sämre kylning...

koopetrooper
Medlem
312432
April 15, 2003 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt satte jag inte på pastan själv men det följde inte med någon tub och det såg ut som om det var något på fläkten tar själva processorn skulle hamna. Att byta bara flänsen och behålle undeanredet känns lite hax, köper nog nya fläktar i så fall, á 250kr.

Men även om kylningen blivit försämrad tycker ni inte att 75 grader är för mycket för en ny fläckt, vilket den var för ett år sedan?

Och om man byter ut kylpastan, ska man ha på både fläkten och processorn eller bara fläkten?

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
312561
April 15, 2003 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

75 grader är lite väl mkt ja, förmodligen en underdimensionerad kylare med klen fläkt lr dålig chassiventilation.

att artic silver ska bli dålig efter nått år har jag inte hört talas om tidigare.

koopetrooper
Medlem
312798
April 15, 2003 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Fläktarna ska klara XP 2100+.
Chassit är ett FullTower och är utrustad med en liten fläkt som blåser utåt. Den hände med chassit och är fastmonterad i sidan. Skulle det hjälpa om man satte ett inblås i fram och ett utblås i bak? Något märkbart liksom?

mmX
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 234
313033
April 16, 2003 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

gör så här->

En fläkt längst ner där framme som blåser in luft och sen en på sidan som blåser in luft och en bak högst upp som blåser ut. Då blir det bra. Funkar mycket bra för mig. Iofs ska jag köpa till fler och modda till ect... 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 370
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL