April 15, 2003
Har två stycken AMD MP 1900+ (som ni kan se nedan).
Har haft GlobalWin ... från det att jag köpte maskinen för ett år sedan. Har för mig att CPU 0 som ligger närmast grafikkortet gick upp till 77 grader förra sommaren när den jobbat i 100% konstant i några timmar.
Utan att ha flyttat datorn väldigt nyligen eller stött till den så går CPU 1 upp över 80 grader efter bara 10 min hårt arbete och då är det kanske 19 grader i rummet bara, CPU 0 kommer strax därefter. Värt att nämna är att CPU 1s fläkt ligger på 2200 rpm och CPU 0 på 2400 rpm, i alla fall om jag ska tyda Aus Probe rätt.
Så frågan är, vad gör man nu? Kan det vara att fläktarna dammat igen? Ska man öppna och blåsa lite? Har fläktarna börjat glappa sakta men säkert efter alla LAN? Ska man ta bort fläkten och sätta dit den igen? Borde jag byta till nya fläktar, i så fall vilka (inga tunga kopparfläktar vill vi ha).
Tack för er hjälp
April 15, 2003
När jag skulle sätta på fläkten så visade det sig att det redan fänns pasta på själva fläkten (antog det eftersom det var ett klart merkerat område där metallen var lite ljusare). Om man nu ska fräsha upp kylpastan hur gör man då? Ska man ha på både cpu core och fläkten och hur tar man bort den gamla pastan?
June 20, 2002
till att börja med så tvättar du bort den gamla...
själv har jag tvättat bort med tops och aceton, men se för guds skull till att det är utan olja, och var försiktig...
http://www.arcticsilver.com/ar.....ctions.htm
^^^ - instruktioner för arctic silver...
viktigt är att du inte har på ett för tunt eller tjockt lager...
du behöver ju inte nödvändigtvis byta hela flänsen om du ska köpa nytt och det har funkat så här långt... räcker ju med att köpa nya fläktar...
April 15, 2003
Som sagt satte jag inte på pastan själv men det följde inte med någon tub och det såg ut som om det var något på fläkten tar själva processorn skulle hamna. Att byta bara flänsen och behålle undeanredet känns lite hax, köper nog nya fläktar i så fall, á 250kr.
Men även om kylningen blivit försämrad tycker ni inte att 75 grader är för mycket för en ny fläckt, vilket den var för ett år sedan?
Och om man byter ut kylpastan, ska man ha på både fläkten och processorn eller bara fläkten?
1 Guest(s)