Hjälp uppskattas! Ingen boot efter bios flash...|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp uppskattas! Ingen boot efter bios flash...
Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 24, 2004 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Slängde in de nya OC bioset till AN7 nu. Allting verkade fint de postade osv men då windows boot logon ska komma upp är de svart.... de händer ingenting. den bara står å tickar. Då tänkte jag att jag slänger väl in de gamla bioset då, men jag har aldrig provat använda floppy metoden så jag kanske gjorde fel men när jag ska boota från floppyn så säger skiten nåt i stil med "remove all removable disks please" va!?!?! varför går de inte? jag har provat att extrahera exe filen man laddar hem och lagt innehållet på en diskett - gick inte.... provade exe filen på diketten - gick inte.... ska prova bara .bin filen och awdflash på disketten nu men jag förväntar mig nästan samma felmedelande... kan någon säga vad jag gjort fel? Jag får en felkod från moderkortet också: 0A vilket betyder nått i stil med disable PS2 port mouse eller nått liknande + en del annat... Nu är man inte på bra humör 👿

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
628161
May 24, 2004 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du fortfarande får bild så ska det nog gå att fixa Vad jag märkt på Abitkort är att det är viktigt att reseta bios både före och efter att man flashat Med bygeln på moderkortet

Ajin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
628182
May 24, 2004 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

"remove all removable disks please" betyder väll att det är en diskett i???

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
628202
May 24, 2004 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Darko wrote: "remove all removable disks please" va!?!?!

Antar att du formaterat disketten som en ms-dos startdiskett?
Weeeee!

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
628221
May 24, 2004 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

nä de hade jag inte Marre 😀 men de visade sig nu att bioset funkar, däremot så svarade inte HDDn men efter lite pul så sa den att de saknades en fil, provade reparera = hängning så nu installerar jag XP över den gamla installationen i hopp om att mina filer som ligger i mina dokument finns kvar :/

Arne: Jag har aldrig haft problem med flashning av bioset utan att reseta varken före eller efter förän denna gång, skulle tippa att de är pga att bioset är moddat som de bråkar 😉

ajja jag återkommer då jag har datorn igång i alla fall vilket borde vara ganska snart, annars kommer jag väl tillbaka å förbannar allti min väg från farsans burk

Arne Anka
Member
Medlem
628224
May 24, 2004 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Darko wrote:
Arne: Jag har aldrig haft problem med flashning av bioset utan att reseta varken före eller efter förän denna gång, skulle tippa att de är pga att bioset är moddat som de bråkar 😉

Jag har upplevt detta Och jag vet att Abit rekomenderar det även efter flash

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
628383
May 24, 2004 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Arne Anka wrote: [quote=Darko] Arne: Jag har aldrig haft problem med flashning av bioset utan att reseta varken före eller efter förän denna gång, skulle tippa att de är pga att bioset är moddat som de bråkar 😉

Hehe, jag däremot, gjorde det inte före flash, utan bara efter... Men det gick bra...:)

Arne Anka
Member
Medlem
628387
May 24, 2004 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD_RULEZ wrote: [quote=Arne Anka][quote=Darko] Arne: Jag har aldrig haft problem med flashning av bioset utan att reseta varken före eller efter förän denna gång, skulle tippa att de är pga att bioset är moddat som de bråkar 😉

Hehe, jag däremot, gjorde det inte före flash, utan bara efter... Men det gick bra...:)

Aja baja Man ska alltid nollställa bios innan man flashar om Det är flera som kört klockat och sedan flashat om Och datorn har dött

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
628587
May 24, 2004 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Moderkortstillverkarna i allmänhet råder endast att man går in ibios o väljer "load setup defaults" eller "load optimal defaults" efter en BIOS flashning! wink
OBS! Deta är med DOS/diskettmetoden! Det kan vara annorlunda med Windowsflashning! 8)

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
628791
May 25, 2004 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

fick igång de tillslut. ny windows installation så funkade de. flashade sedan om bioset med Arnes metod och då blev de bättre, kunde dock inte boota på varken 166FSB eller 200 men med 220 och 230 gick de bra 😉 max windows tidigare var 223, nu är de 245++ 😉 hade för lite spänning för att dra upp fsbn nå mer med clockgen 😀 tack för tipsen allihop, nu ska de clockas 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 72
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL