March 5, 2002
Hej!
Jag har detta:
Abit NF7-S 2.0, AMD 1700+ (AXDA1700DUT3C JIUHB 0312UPMW), 2*256mb 400mhz TwinMos med Winbond.
Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska överklocka detta moderkortet , om jag ändrar FSB till över 140 så bootar den inte alls. Jag menar, den ska ju lätt gå över 140FSB? Jag undrar om ni med samma moderkort som jag kan posta era BIOS-inställningar, såsom FSB, volt, divider (viktigt! (varför finns det 3/3, 4/4, 6/6 osv??), cpu disconnect (vad är det!?), och andra inställningar som har med överklockningen att göra. Tack så VÄLDIGT mycket på förhand!
🙂
Edit: I've got the latest BIOS version as of today (23/5)
November 4, 2001
Se till att sänka multipeln på processorn också, iallafall om du är ute efter FSB. Maxa fsb:n först, sen kan du se hur mycket Cpu:n klarar.
Jag kör:
FSB: 200Mhz
Multi: 8.0x
CPU interface: Disabled
Divider: 6/6 (Vet inte varför det finns olika som betyder samma, men det viktiga är att du kör minnet i 100% av systembussen, alltså något av 3/3, 4/4, 5/5 eller 6/6, annars utnyttjas inte dual ddr, samt att det blir mycket slöare)
Vcore: 1.875 (jag har dock en Tbird som kör 1.75 från början, tror XP kör lägre vcore frånbörjan, så om du har en sån ska du inte köra såhär högt om du inte har fet kylning)
Vmem: 1.7v (höjt ett snäpp), annars går minnena inte i 400Mhz.
Chipset: 1.6v (standard)
Agp: 1.5v (standard)
edit: såg inte en sak 🙂
November 4, 2001
Tja!
Abit NF7-S V1.2
Idag fick jag upp brädan i 260FSB (520 cpu bus)
chipset volt på 1.7 (1.6 standard)
orginalkylning
http://medlem.spray.se/mydata/lol2.JPG
Bildbevis för den som inte tror mig!
February 4, 2002
SuperNova wrote: Tja!
Abit NF7-S V1.2
Idag fick jag upp brädan i 260FSB (520 cpu bus)
chipset volt på 1.7 (1.6 standard)orginalkylning
http://medlem.spray.se/mydata/lol2.JPG
Bildbevis för den som inte tror mig!
Vad hade du ställt Cpu fsb/dram ratio på
March 5, 2002
Spannen wrote: Se till att sänka multipeln på processorn också, iallafall om du är ute efter FSB. Maxa fsb:n först, sen kan du se hur mycket Cpu:n klarar.
Jag kör:
FSB: 200Mhz
Multi: 8.0x
CPU interface: DisabledDivider: 6/6 (Vet inte varför det finns olika som betyder samma, men det viktiga är att du kör minnet i 100% av systembussen, alltså något av 3/3, 4/4, 5/5 eller 6/6, annars utnyttjas inte dual ddr, samt att det blir mycket slöare)
Vcore: 1.875 (jag har dock en Tbird som kör 1.75 från början, tror XP kör lägre vcore frånbörjan, så om du har en sån ska du inte köra såhär högt om du inte har fet kylning)
Vmem: 1.7v (höjt ett snäpp), annars går minnena inte i 400Mhz.
Chipset: 1.6v (standard)
Agp: 1.5v (standard)edit: såg inte en sak 🙂
jag har provat med alla möjliga olika volt, t.om. provat 5x166, den POST:ar inte ens, vad kan vara fel?
March 5, 2002
Arne Anka wrote: Prova ett annat minne och kolla om det blir samma sak då
Hur varm är processorn ??
har provat minnena 1 å 1, i alla olika ställen, tempen ligger original (11x133) @ 32c full load (har vattenkylning), den fungerar vid normala klockfrekvenser, t.om. med fsb på 133 och minnet osynkat vid 400mhz.
February 4, 2002
Fackamato wrote: [quote=Arne Anka]Prova ett annat minne och kolla om det blir samma sak då
har provat minnena 1 å 1, i alla olika ställen, tempen ligger original (11x133) @ 32c full load (har vattenkylning), den fungerar vid normala klockfrekvenser, t.om. med fsb på 133 och minnet osynkat vid 400mhz.
Om du har nått annat minne så prova det Jag kör själv Abit NF7-S / Twinmos PC3200 och det funkar hur bra som helst men man vet ju aldrig
November 4, 2001
Fackamato wrote: [quote=Arne Anka]Prova ett annat minne och kolla om det blir samma sak då
Du försöker väl inte köra 1,1,1 eller nåt sånt... isåfall är det inte konstigt att du inte kommet högt. Kör timingsen på optimal (tror det är 8.3.3.2,5)
March 5, 2002
Spannen wrote: [quote=Fackamato][quote=Arne Anka]Prova ett annat minne och kolla om det blir samma sak då
Du försöker väl inte köra 1,1,1 eller nåt sånt... isåfall är det inte konstigt att du inte kommet högt. Kör timingsen på optimal (tror det är 8.3.3.2,5)
hehe nej, har provat optimal (som är SPD) och slöaste timings. hjälper inget. är ni säkra på att det är minnet? jag kan ju köra minnet osynkat i 400mhz med fsb på 133. hur varm blir era nordbryggor (tempsensorn sitter vid pciplatserna, dumt!!), alltså, blir eran kylfläns varm? jag gissar att min kylfläns inte har tillräcklig kontakt med nordbryggan, för kylflänsen är helt sval. hur är era?
February 4, 2002
Fackamato wrote: [quote=Spannen][quote=Fackamato][quote=Arne Anka]Prova ett annat minne och kolla om det blir samma sak då
hehe nej, har provat optimal (som är SPD) och slöaste timings. hjälper inget. är ni säkra på att det är minnet? jag kan ju köra minnet osynkat i 400mhz med fsb på 133. hur varm blir era nordbryggor (tempsensorn sitter vid pciplatserna, dumt!!), alltså, blir eran kylfläns varm? jag gissar att min kylfläns inte har tillräcklig kontakt med nordbryggan, för kylflänsen är helt sval. hur är era?
Eftersom du kör Twinmos PC3200/winbond så fixar dom ju cas2-2-2-5 och ställ in 6/6 eller 3/3 som jag själv kör på Jag har bytt ut orginalkylningen på nordbryggan till Zalman NB32J + 40mm fläkt som jag även har på sydbryggan Jag kan inte påstå att nordbryggan var direkt sval med orginalkylningen snarare jäkligt varm Men ta bort nordbryggekylarn och montera om den om du orkar och släng på ny kylpasta
November 4, 2001
Arne Anka wrote: [quote=Fackamato][quote=Spannen][quote=Fackamato][quote=Arne Anka]Prova ett annat minne och kolla om det blir samma sak då
Eftersom du kör Twinmos PC3200/winbond så fixar dom ju cas2-2-2-5 och ställ in 6/6 eller 3/3 som jag själv kör på Jag har bytt ut orginalkylningen på nordbryggan till Zalman NB32J + 40mm fläkt som jag även har på sydbryggan Jag kan inte påstå att nordbryggan var direkt sval med orginalkylningen snarare jäkligt varm Men ta bort nordbryggekylarn och montera om den om du orkar och släng på ny kylpasta
Mina twinmos winbond fixar minsann inte 2-2-2-5... Inte ens med 2.8v.
Hänger sig precis när windows laddas 🙁
February 4, 2002
Spannen wrote: [quote=Arne Anka]Då måste du fått tag på riktigt dåliga minnen
Fan då... hatar att ha sån otur...
Hur kör du då? Spänning, fsb, timings?
Är det 256/512:or du har
Just nu ligger jag på blygsamma 205x12 med min 1700:a med mitt Twinmos PC3200/winbond och cas2-2-2-5 och 2.8v Men det mesta jag kört med twinmosminnet är cas2-2-2-5 och fsb231 2.9v
November 4, 2001
Arne Anka wrote: [quote=Spannen][quote=Arne Anka]Då måste du fått tag på riktigt dåliga minnen
Fan då... hatar att ha sån otur...
Hur kör du då? Spänning, fsb, timings?
Är det 256/512:or du har
Just nu ligger jag på blygsamma 205x12 med min 1700:a med mitt Twinmos PC3200/winbond och cas2-2-2-5 och 2.8v Men det mesta jag kört med twinmosminnet är cas2-2-2-5 och fsb231 2.9v
Det är st 256or. Nu kör jag 2-3-3-11 (har hört att 11 ska vara snabbast på NF7) på 2.7v och det verkar funka. Men 2-2-2-X vägrar dom köra (har inte testat med 2.9v men det vågar jag inte.
Har märkt att mitt NF7 är skumt när det gäller spänningarna. Det övervoltar 0.06v på Vdim, cpun hoppar +-0.04v hela tiden, och 5.0v ligger på 4.92v. Har ett Antec 430w och det var mycket stabilare spänningar på mitt gamla asus 🙁
2 Guest(s)