July 18, 2001
om man vill "hjälpa" cpu fläkten med en extra fläkt hur bör jag rikta den då??
Rakt på, från sidan på flänsen, 3fläktar en från varje håll?? vilket är bäst?
jag har provat med min superorb fläkt(pilla isär den lite,får aldrig ihop den igen) från sidan och det sänkte tempen med 4-5C.
April 1, 2001
I min låda så har jag 2 st 80mm fläktar som blåser ut den varma luften bakom processorn. Det är ganska effektivt. Sen har jag en 92mm fläkt på sidan av burken som blåser in brevid processorn, det är också väldigt effektivt.
Men att sätta 2 fläktar precis på varandra är nog mindre bra. Det ger nog snarare motsatt effekt.
Man får bara se till så att man inte sätter en fläkt att blåsa på en kylfläns som har fläkten på "sug" läge. Det är ju inte så smart om de motverkar varandra.
Men det optimala är nog att ha en fläkt i sidan av chassit(Hål i chassit) rakt över kylaren som blåser ny och "kall" luft.
Tekniknörd som gillar att träna.
August 6, 2001
On 2001-09-02 23:23, Anton wrote:
Man får bara se till så att man inte sätter en fläkt att blåsa på en kylfläns som har fläkten på "sug" läge. Det är ju inte så smart om de motverkar varandra.
Men det optimala är nog att ha en fläkt i sidan av chassit(Hål i chassit) rakt över kylaren som blåser ny och "kall" luft.
Jo, visst, men d borde nästan vara lika viktigt att han en fläkt bak på lådan som plockar ut luften.
August 8, 2001
On 2001-09-02 23:39, LKC10 wrote:
On 2001-09-02 23:06, Phat^Trance wrote:
på addtronic lådan ( server) så får en grej som man har en extra fläkt på som blåser MOT cpu fläkten,,,Den suger den höjer bara Tempen 🙁 den flög bort direkt!
Okay, då lär den nog flyga bort på min me
December 19, 2000
On 2001-09-02 21:20, p3t3r wrote:
om man vill "hjälpa" cpu fläkten med en extra fläkt hur bör jag rikta den då??
Rakt på, från sidan på flänsen, 3fläktar en från varje håll?? vilket är bäst?
jag har provat med min superorb fläkt(pilla isär den lite,får aldrig ihop den igen) från sidan och det sänkte tempen med 4-5C.
Det funkar alldeles utmärkt. Se bara till att har 2st exakt likadan fläktar med samma prestanda...skulle nog rekommendera dig sätt någon form av distans emellan ..så det blir ett mellanrum liksom. Sedan skulle det nog hjälpa ytterlige om gjorde ett hål i sidan på burken å satte en "större" fläkt där som blåste in ny kall luft direkt på processorn(fäns/fläktar)....anars finns det riska att fläktarna om sitter på flänsen båser den varma luft som finns i lådan på flänsen....villket leder till högre processor temp. !!!
Lycka till..!
1 Guest(s)