October 2, 2001
Hej,
Jag har under ett bra tag sysslat med ett projekt som säkerligen många här har varit inne på, få sin dator HELT TYST.....
Hursomhelst, så här långt har jag kommit:
Det hela började med att skaffa en tystare CPU-fläkt, och efter lite letande hittade jag en Zalmanfläkt 3000G eller nått, en sån där guldpläterad "solfläns" med en 80mm fläkt som monteras på chassit. Visst, nu blev min dator tystare´, men det lät fortfarande från hårddiskarna och mitt nätaggregat, och jag antog att jag aldrig skulle kunna få hela datorn så tyst som jag ville bara genom att byta komponenter i datorn, så mitt nästa mål blev att hitta en ljuddämpande datorlåda. Hittade till slut en låda vid namn "Sun-Flex" och det är en väldigt seriös låda med en enda 120mm-fläkt som sköter cirkulationen. så nu är min dator helt tyst, hör inget när hddisken tuggar eller cdromen sätter igång (skönt....). men tyvärr hör jag fortfarande fläkten som sitter på sunflex-lådan. har prövat koppla bort den, men eftersom jag har en XP1600+ blir min processor väldigt varm efter ett par minuter...... så, nu har jag funderat på att skaffa vattenkylning till min dator, och om jag kyler allt i min låda, och sen har en radiator utanför så borde väl jag kunna koppla ur den inbyggda fläkten till lådan? utvecklar datorn mycket värme trots att man kyler den med vatten? måste man ha fläktar på radiatorn? om jag har en radiator som e typ på 50*50cm, kyls inte vattnet tillräckligt när det passerar där?`
hehe, hoppas någon orkar läsa igenom och hjälpa mig.....
/occe
July 18, 2001
On 2002-01-21 23:33, occe wrote:
Hej,Jag har under ett bra tag sysslat med ett projekt som säkerligen många här har varit inne på, få sin dator HELT TYST.....
Hursomhelst, så här långt har jag kommit:
Det hela började med att skaffa en tystare CPU-fläkt, och efter lite letande hittade jag en Zalmanfläkt 3000G eller nått, en sån där guldpläterad "solfläns" med en 80mm fläkt som monteras på chassit. Visst, nu blev min dator tystare´, men det lät fortfarande från hårddiskarna och mitt nätaggregat, och jag antog att jag aldrig skulle kunna få hela datorn så tyst som jag ville bara genom att byta komponenter i datorn, så mitt nästa mål blev att hitta en ljuddämpande datorlåda. Hittade till slut en låda vid namn "Sun-Flex" och det är en väldigt seriös låda med en enda 120mm-fläkt som sköter cirkulationen. så nu är min dator helt tyst, hör inget när hddisken tuggar eller cdromen sätter igång (skönt....). men tyvärr hör jag fortfarande fläkten som sitter på sunflex-lådan. har prövat koppla bort den, men eftersom jag har en XP1600+ blir min processor väldigt varm efter ett par minuter...... så, nu har jag funderat på att skaffa vattenkylning till min dator, och om jag kyler allt i min låda, och sen har en radiator utanför så borde väl jag kunna koppla ur den inbyggda fläkten till lådan? utvecklar datorn mycket värme trots att man kyler den med vatten? måste man ha fläktar på radiatorn? om jag har en radiator som e typ på 50*50cm, kyls inte vattnet tillräckligt när det passerar där?`hehe, hoppas någon orkar läsa igenom och hjälpa mig.....
/occe
Testa att byta ut den 120mmaren till en Papst eller något annat tyst.
October 2, 2001
hmm, har nog en bild ngnstans, men du kan inte få tag i dem längre, finns inte å köpa längre...
hursomhelst, köra papstfläkten på 5-7v e inge bra ide, har provat....
finns det ingen som vet ifall det räcker att kyla min dator enbart med en riktigt stor radiator, måste jag ha fläktar på den?
October 2, 2001
hmm, tack för alla svar, men då jag är intresserad av vattenkylning så undrar jag fortfarande om det är möjligt att kyla sin processor med enbart radiator? varför stoppa in allt i burken?
radiatorn kan väl sitta längs med en av lådans sidor, så den kan säkerligen vara ganska stor, typ 50*50 cm?
January 14, 2002
December 23, 2000
Ang. processorn är det inga problem. Med en tillräckligt stor och effektiv radiator kan du skippa fläktarna. Har själv testat med en stor radiator, vattnet hamnade några grader över rumstemp efter några timmars körning.
Ett alternativ är ju att du i det vattenkylda systemt kopplar in en liten radiator ex. black ice, innuti lådan. Den sätter du en fläkt på, en tyst fläkt som t.ex din papst. Den kommer då att kyla luften i datorn.
Poängen med detta är att du då kan ljudisolera alla "öppningar" mm i i chassit och förmodligen isolera ljudet helt, då du inte behöver någon luft som går in och ut genom lådan. Problemet är då nätaggregatet.
Förslaget där blir att du skulle kunna modda det lite, sätta fläkten på motsatta sidan i aggregatet, och sätta för det gamla uttaget för fläkten. På detta sätt skulle luften till nätagget också den vara helt sluten till chassit.
Då skulle du kunna ha ett lufttätt chassi, och då kan du sannerligen ljudisolera det ordentligt. Men speciellt mycket skulle knappast behövas då ljudet bara kommer från fläkten på radiatorn i chassit och nätagget. Eventuellt kanske från chipset och grafikkort, men de går ju att avhjälpa. T.ex vattenkyla även dessa.
Men du kan komma att behöva en ganska rejäl radiator för att köra utan fläkt, den stora som skalla kyla hela datorn alltså. Med denna lösning måste den klara av alla värme som kommer från datorn, inte bara från processorn.
Detta blir ett ganska avancerat "ingrepp" eller vad man ska kalla det, men tyst lär det bli!
Långt blev det här också inlägget också 😀
2 Guest(s)