July 22, 2002
Jag har en Chieftec Matrix MX-01B-D 340 watt Sirtech med en P4 2.0ghz och ett creative g-orce 4 4400.
Jag tycker den låter alldeles för mycket. Köpte härom dagen en Vocano 7+ fläckt för att se om det blev tystare. Minimalt kan jag säga att det blev tystare. Det står att den ska väsnas med 24dBA på 3000rpm.Om den nu gör det så tror jag att jag har helt enkelt köpt fel chassi.
Är det nån annan som har en Chieftec låda som har fått den så man slipper höja rösten för att prata med nån i samma rum? :blink:
August 14, 2002
Jag har en Chiefteclåda och har bl a gjort följande för att få tyst och fint:
- Chassiventilation med 2 st 92mm Zalman på 5,5V (använder Zalmans voltadapter), båda suger ut. Den ena sitter i ett hål jag själv tagit upp på chassits högersida sett framifrån, högst upp mellan nätagg och 5,25"-enheterna. (Zalmanfläktarna är mycket billigare än Papst, men låter enligt märkdatan bara lite mer)
- Zalman 6000CU på CPUn, kör på lägsta varvtalet. (Har för mig att P4-versionen av denna heter 6500.)
- Medföljande fläkt i dörren åkte ut, den väsnades för mycket på fullvarv. Gjorde heller ingen direkt nytta att ha en fläkt som blåser in, undertrycket som skapas av utsugsfläktarna ser till att kalluft kommer in genom de öppningar som finns.
- Nätaggsfläkten är utbytt mot en Zalman 80mm med 5,5V-adapter. Originalfläkten väsnades en hel del, det gjorde även Zalmanfläkten innan voltsänkning, pga att tempstyrningen i nätagget piskade upp den över 2500 rpm. Nu går den runt 1800 vilket ger väldigt lite ljud.
- Biltemas 10-mm skumgummimatta runt om inuti chassit, på sina håll i dubbla lager. Framförallt påverkade detta högfrekventa ljud, som t ex vinandet från hårdiskarna.
- Plastfötterna under chassit åkte av, istället står hela burken på dubbla lager liggunderlag, vilket faktiskt dämpat resonansen en aning.
- Alla plåtgaller för fläktar i chassi och nätagg är bortklippta, de stör luftflödet och orsakar faktiskt en liten del av ljudet.
Nästa steg är att byta ut fläkten på GPUn till en passiv Zalman-kylare, det kommer garanterat ge en hel del med tanke på hur högljudd originalfläkten är. Det borde väl sitta en rejäl ljudmarodör på ditt G4-kort också, antar jag?
July 22, 2002
Jo fläckten på grafikkortet susar det ganska bra i,men det är inget mot va det gör i min sketna volcano 7+ nu.Har bara haft den i två veckor så jag går tillbaka med skiten. Får jag bara ner ljudnivån till grafikkortets nivå så är jag nöjd. Så noga är jag inte men nu går det inte att kolla på tv samtidigt eftersom jag har datorn i tv-rummet.
1 Guest(s)