March 26, 2002
Tja, ligger på 73° på CPU och 36° på mobo (idle). Stiger till 80+ resp. 40 under arbete.
Bytte heatsink från Taisol copper till Titan TTC-D5TB med samma resultat.
Jag är medveten om att jag behöver chassifläktar (har inga just nu) men jag tycker att tempen ändå är onormalt hög??
Någon som har någon idé?
ASUS A7V266-E
AMD XP1900 (oklockat)
February 4, 2002
On 2002-04-09 17:26, Moe wrote:
Tja, ligger på 73° på CPU och 36° på mobo (idle). Stiger till 80+ resp. 40 under arbete.
Jag är medveten om att jag behöver chassifläktar (har inga just nu) men jag tycker att tempen ändå är onormalt hög??Någon som har någon idé?
ASUS A7V266-E
AMD XP1900 (oklockat)
För det första har du inga chassifläktar som hjälper till att kyla För det andra har du ett Asuskort och dom visar nästan alltid fel temperatur ofta 10grader för mycke
March 26, 2002
För det första har du inga chassifläktar som hjälper till att kyla För det andra har du ett Asuskort och dom visar nästan alltid fel temperatur ofta 10grader för mycke
Du menar alltså att jag har normal temp med tanke på att jag inte har några chassifläktar?
Tack för era svar
February 4, 2002
On 2002-04-09 19:52, Moe wrote:
Du menar alltså att jag har normal temp med tanke på att jag inte har några chassifläktar?
Tack för era svar
Inte helt omöjligt om du kollar min signatur och jag ligger på 22grader i moderkortstemp så förstår du att det är lite skillnad
February 4, 2002
On 2002-04-09 20:29, Moe wrote:
Ok så vad rekomenderar ni att jag ska göra?Har själv funderat på att sätta in Enermax 80mm, 2 fram för insug och 2 bak för utblås...eller har ni någon bättre lösning?
Miditower Chieftec DX-01W-D
Utmärkt ide Enermaxfläktarna är jäkligt bra
January 27, 2002
Gör som jag, skaffa en maffig 120mm PAPST fläkt på 24volt och såga upp ett hål i chassit där du kan sätta dit den. Använd en kub som du kopplar från vägguttaget för att ge ström till fanskapet. Jag ligger på 37 grader idle när den körs på 28 volt...kan också köras på 30 riskfritt (tror jag). Det låter som fan. Men du måste nog ha en vanlig fläkt också för utblås. Dessutom har jag sidoluckan borttagen. Fläkten sitter så den blåser på grafikkortet.
August 19, 2001
On 2002-04-09 17:26, Moe wrote:
Jag är medveten om att jag behöver chassifläktar (har inga just nu) men jag tycker att tempen ändå är onormalt hög??Någon som har någon idé?
ASUS A7V266-E
AMD XP1900 (oklockat)
Antingen har du ingen kyl pasta eller så har du gjort nått alvarligt fel.
Eller så funkar temp mätaren inge vidare.
Testa och peta på fläns. om denb är 70grader så bräns det.
February 4, 2002
On 2002-04-14 18:34, Moe wrote:
Har kylpasta på...flänsen känns ljummen.
Har satt in 4st Enermax chassifläktar och nu ligger mobo't på 25 och cpu på 60 idle. Då har jag fläktarna på lägsta hastighet för då hörs dom knappt, tempen sjunker väll ngn grad till med fläktarna på full fräs.
Om flänsen bara är ljummen kan den inte ligga på 60grader Det är nog Asuskortet som visar fel som jag skrev tidigare
January 21, 2002
Som sagt är inte moderkortstempmätaren alltid att lita på. Skulle föreslå att du knallar in på Clas Ohlson och köper en temperaturmätare. (dom har nån billig variant har jag för mig). Lägg den mot flänsen så får du en ungefärlig indikering på vad CPU har för temperatur.
// Anders
November 29, 2001
March 18, 2002
En bra sak att ha som grundregel:
*Mer utblås än inblås. Se till att inte varm luft kommer in igen.
Ska du ha insug så se till att skaffa luftfilter annars blir datorn full av damm på en vecka lr två.
Se till att ha en bra väg för luften att flytta sig från framsidan på lådan till baksidan, runda flatkablar och rätt placerade kort,
stön... Och ja jag vet att AGP porten sitter högst upp.
1 Guest(s)