June 3, 2005
Jag har ibland på sommrar brukar ta hjälp av en brodsfläkt som på låg effekt blåser in genom hålen för en extra fläkt bak på chassit, för att kyla ner datorn bättre. Tycker det har verka fungera, men nu fick jag höra att det inte skulle vara bra, för cpu fläktens luftintag skulle rubbas. Stämmer detta? Brukar även ibland ha borta ena sidan på chassit eftersom man tycker att den borde få mera kall luft då, men det lär inte heller löna sig. Någon som nu kunde berätta för mig vad som egentligen är rätt och fel?
February 23, 2004
Förmodligen höjs tempen med några grader om du kör med en bordfläkt bredvid! Precis som Xenomorphed säger, så trycker bordfläkten tillbaks luften som fläktarna i datorn trycker ut, och med tanke på att en bordsfläkt (även de minsta är ju aningen större än datorns fläktar) transporterar en större mängd luft åt gången, så åker ju ännu mer varm luft in tillbaks till chassiet som ut.
Jag märkte detta en dag då jag körde en bordsfläkt på golvet som roterade axeln fram och tillbaka pga. det var varmt i mitt rum fast fönstret var öppet. Bordsfläkten stod bredvid chassiet typ (som hade alla väggar på), och just vid detta tillfälle experimenterade jag med SmartGuardian, och då märkte jag att sen jag satte på bordsfläkten så ökade tempen med ca 3-5 grader C både på mobo, cpu etc. Ju fortare fläkten snurrade, desto mer ökade tempen i lådan. Så detta är ingen bra lösning.
Vill du att det inte ska bli så varmt om sommarn, så skaffa lite bättre kylning (vad har du nu?). Att öppna fönstret kan sänka tempen med någon grad också.
December 30, 2004
Satt den inte sa att den blaser rakt in, satt den istallet sa att den blaser in fran snedden. Pa det viset blaser den in ny luft hela tiden. Det har alltid funkat for mig, har manga ars erfarenhet av nodlosningar vad galler kylning 🙂
Detta kanske raknas som en tradbump, men det skriv inte sa mkt har anda ^^
1 Guest(s)