April 15, 2002
Det varierar i temperatur (beror på rumstemperatur).
Men det högsta temperatur på processorn jag har fått är max 55 grader och då kör jag den i 2.0 volt! (26-28 rumstemperatur)
Det sitter en Taisolkylare på den med en 60 mm fläkt som blåser i ca 26 cfm. Hade förut en Delta fläkt men tyckte att det lät lite för mkt! 🙂
Har ett antal chassifläktar i lådan. 2 stycken 120 mm fläktar som finns i botten av lådan!
MVH Rogge***
September 19, 2002
Roquake wrote: Det varierar i temperatur (beror på rumstemperatur).
Men det högsta temperatur på processorn jag har fått är max 55 grader och då kör jag den i 2.0 volt! (26-28 rumstemperatur)
Det sitter en Taisolkylare på den med en 60 mm fläkt som blåser i ca 26 cfm. Hade förut en Delta fläkt men tyckte att det lät lite för mkt! 🙂
Har ett antal chassifläktar i lådan. 2 stycken 120 mm fläktar som finns i botten av lådan!
MVH Rogge***
Thunderbird i 180fsb & maxtemp 55 på 2.0V vcore?!?
Jag vill se screenshots innan jag ens överväger att tro på det.
EDIT: Anledningen till detta är att med taisolkylare som är byggda för 60mm fläktar så skulle du typ måsta ha en fläkt som flyttar minst lika mkt luft som Xtreme Output 120mm för att få sådana temps, med en sådan kylfläns, och processorn ifråga i alla fall.
April 15, 2002
Låter på er som att 180 FSB är för bra?! 🙂
Visst kan jag skicka screenshots till er!
Vad ska jag använda för program? CPUID eller vad det nu heter samt program som läser av tempen?
Fattar inte riktigt det där du förklarar om fläktarna!!! Jag kanske fattar trögt men du kanske vill förklara igen? Måste ju fråga annars lär jag mig ju inget! 🙂
MVH Rogge***
April 15, 2002
Jag kanske kom på nu vad du menar!!!
Jag har ju inte bara 120 mm fläktar i lådan.
Så här ser det ut:
Två 120 mm fläktar i botten som tar in luft.
1 80 mm fläkt i fronten som tar in luft.
2 60 mm fläktar bakre som tar bort värmen.
1 nätaggregat med två inbyggda fläktar som tar bort värmen.
1 radialfläkt i 5.25" plats (längst upp) som tar bort värmen.
Är du övertygad nu?
Ska jag skicka screenshots?
MVH Rogge***
September 19, 2002
Jag KANSKE skulle kunna tro att du lyckats få upp den i 180fsb, men din temperatur KAN inte stämma, det skulle typ strida mot naturlagarna. Har du mätt tempen med en extern tempsensor eller bara via typ BIOS eller nåt liknande?
Om det är det senare så stämmer din temp inte på långa vägar. Eftersom du har sådant enormt luftflöde i lådan så tror du kanske att tempen sjunker massor, men i själva verket så är det mest bara moderkortets tempsensor som misstämmer mer & mer.
Sätter du en extern tempsensor mot kärnan & mäter så ska du se att du nog ligger en bra bit högre skulle jag tro...... Moderkortens tempsensorer visar i regel aldrig exakt, många moderkort kan mäta upp till 20-30 grader fel åt båda hållen. Vissa stämmer lite mer, men om du har en dålig variant på tempsensor så sjunker tempen på cpu'n dramatiskt om du skulle sätta en fläkt som blåser ner mot socketen bara, eftersom du då kyler ner själva sensorn.
Själv har jag vattenkylning i min burk. Fick högre temps enligt moderkortet när jag satte i den eftersom det inte cirkulerade någon luft i närheten av sensorn längre. När jag tittade på min externa mätare så hade tempen istället sjunkit från 60grader i max till 45 grader max.
Tips från coachen: Spring & köp en extern tempmätare om du inte redan har en, din prolle kan vara farligt ute om du nu verkligen kör en tbird 1400mhz i 2v med luftkylning. Tbird 1400 är liksom en av de mest värmeutvecklande processorerna genom tiderna! 😉
April 15, 2002
Hej igen!
Det låter intressant!
Ska nog testa med en extern temp-mätare, men inte just nu för jag måste spara pengar till annat nu.
Har läst om att moderkortets sensorer inte alltid visar rätt, men är det inte så att den sensorn till CPU:n ligger INNE i socketen? Då kan väl inte luften komma in och påverka?
Har kört 180 FSB i några dagar nu och det har fungerat bra. Luktar inte bränt eller så.
Ska se om jag kan fixa några screenshots.
MVH Rogge***
April 15, 2002
Nu har jag fixat en gratis hemsida där ni kan se resultatet.
Adressen dit är:
http://medlem.spray.se/roquake/
MVH Rogge***
September 19, 2002
Som sagt, när jag bytte från luftkylning modell rätt så jättebra till vattenkylning så fick jag högre temps enligt moderkortet men lägre enligt min externa mätare. Med andra ord så påverkas sensorn av luftflödet.
Som det är nu så har jag nästan ingen chassiventilation, men jag får inte högre cpu-temp för det enligt extern mätning. Kanske en grad eller så på sin höjd. Men enligt moderkortssensorn så höjs cputempen massor utan chassiventilation. Du får dra dina egna slutsatser av detta dock... 😉
April 15, 2002
Ingen här som har Thunderbird och provat med ökningen av FSB?
Tittar jag på overclockers.com så ser jag att en har tydligen lyckats med 195 FSB!
Kanske hjälper om jag kyler ner nordbryggan ytterliggare eftersom det är bara en fläns på den utan fläkt.
Har kunnat starta upp Windows med en FSB på 190 men funkar inte att köra Prime95 då.
Skulle vara kul att försöka köra i 200 men antar att det blir för svårt. Kanske behöver ett bättre moderkort såsom ABIT NF7-S 2.0?
MVH Rogge
July 18, 2003
Roquake wrote: Ingen här som har Thunderbird och provat med ökningen av FSB?
Tittar jag på overclockers.com så ser jag att en har tydligen lyckats med 195 FSB!
Kanske hjälper om jag kyler ner nordbryggan ytterliggare eftersom det är bara en fläns på den utan fläkt.
Har kunnat starta upp Windows med en FSB på 190 men funkar inte att köra Prime95 då.
Skulle vara kul att försöka köra i 200 men antar att det blir för svårt. Kanske behöver ett bättre moderkort såsom ABIT NF7-S 2.0?
MVH Rogge
Hmm, blev lite sugen nu. Har en Åskfågel 1333 Mhz som jag fick upp i 1500 (10x150) innan, men ska snart köpa ett Abit Nf7-s, ska testa det när jag har fått kortet, kommer tillbaka med resultat.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
April 15, 2002
*blitz* wrote: [quote=Roquake]Ingen här som har Thunderbird och provat med ökningen av FSB?
MVH Rogge
Hmm, blev lite sugen nu. Har en Åskfågel 1333 Mhz som jag fick upp i 1500 (10x150) innan, men ska snart köpa ett Abit Nf7-s, ska testa det när jag har fått kortet, kommer tillbaka med resultat.
Hejsan!
Det låter mkt intressant! Väntar ivrigt på att få se resultat!!! 🙂
2 Guest(s)