September 6, 2001
När ni använder peltier med vattenkylning så håll reda på kondensen.. Jag lyckades ärja av nåra pinnar på processorn efter många månaders felfritt användande.
Se länken i min signatur så får ni se fanskapet! En alldeles fin p3 650 som lätt gick upp till 950 utan att ens hosta.
Jaja.. man lär som man lever, har nu införskaffat massor med silicon, ny cpu och en värre peltier.
... eller kanske lär man sig inte alls (-:
//Rebellion - När änglarna gråter!
May 24, 2001
Beklagar sorgen.. 🙁
Gick benen av helt eller? Ser ut så på bilden iaf.
Det går att kleta in benen i nåt ickeledande kladd iaf för att undvika sånt, billig vit kylpasta lär funka bra.
Asetek rekomenderar att man gör så när man använder deras Vapochill låda/kylare iaf.
[ Detta Inlägg ändrades av: Donan Fear den 2001-09-06 02:05 ]
May 24, 2001
Det man vill är att vatten inte ska komma i kontakt med metallen, och då funkar kylpasta perfekt lika bra som den där dyra P4 pastan som elfa har. Faktum är att billig kylpasta består till stor del av silikon, och det är ju samma sak, hur mycket värme det leder spelar mindre roll i sammanhanget eftersom själva benen leder mycket mer värme än vad lite kylpasta gör. Och så måste man isolera baksidan av moderkortet ändå.
Du kan ta smör om du vill, men det kanske börjar lukta efter ett tag... 😀
Man ska inte använda Arctic Silver eftersom den är lätt kapacitiv (funkar som en kondensator) och det kan ställa till problem när man kör upp FSB:n i 500MHz...
[ Detta Inlägg ändrades av: Donan Fear den 2001-09-06 02:27 ]
May 24, 2001
Med så låga spänningar som processorn kör med tror jag inte det är någon större fara.
Hursomhelst, om det står att pastan inte leder ström, och du kortsluter processorn med den kan du ju gå dit du köpte pastan och klaga. De kan ju inte skriva falsk information på förpackningen.
July 18, 2001
On 2001-09-06 11:04, Waco wrote:
HEHE!!! jag brände min 900amd för ett tag sen.... j**la skit sak !! fsb:n var ju bara uppe i 122/xx ju.. men den pajjade ändå... så jag suddade ut l1 bryggorna och gick och lämna in den... få se på måndag om jag får en ny! : )
hehe... lycka till!!! vad menas med xx? var det över 10 eftersom du använder 2x??
September 6, 2001
Hur man bränner en Cpu?? 2 deciliter ström, en räjäl nypa överklockning, en matsked otur och 2 timmar i ugnen på 250 grader så har du en fin bränd prollekaka!
Oftast så är det i princip omöjligt att döda en processor om man inte kör in för mycket ström i den men som man som sagt har otur o fått en känslig processor så kan det gå åt h**vete vid ganska lå överklockning till o med.
//Rebellion
February 27, 2001
April 1, 2001
När jag brände min AMD Duron 850 så gick det till såhär:
Jag tänkte voltmodda moderkortet, Asus A7V, men efter en stunds lödande så gav jag upp för det var så trångt att komma åt. Så jag sket i det, och tänkte köra som vanligt igen. Men fast jag inte hade fått kontakt mellan punkterna där man skall sätta en resistor så blev kortet voltmoddat av sig själv. Så Vcore spänningen var på 2.3V ungefär, och när jag skulle ändra, så märkte jag att det inte gick så bra. Det var liksom låst där. Det var kväll och jag tänkte jag skulle fixa det dagen efter, så jag mirkkade i 5h den kvällen med processorn @ 2.3V. Dagen efter så ville den inte fungera mer. Innan jag kom på att jag säkert skulle fått en ny på garantin, så hade jag hunnit klippa av alla benen under processorn medans jag såg på TV...
September 8, 2001
On 2001-09-09 18:34, Iceman wrote:
När jag brände min AMD Duron 850 så gick det till såhär:
Jag tänkte voltmodda moderkortet, Asus A7V, men efter en stunds lödande så gav jag upp för det var så trångt att komma åt. Så jag sket i det, och tänkte köra som vanligt igen. Men fast jag inte hade fått kontakt mellan punkterna där man skall sätta en resistor så blev kortet voltmoddat av sig själv. Så Vcore spänningen var på 2.3V ungefär, och när jag skulle ändra, så märkte jag att det inte gick så bra. Det var liksom låst där. Det var kväll och jag tänkte jag skulle fixa det dagen efter, så jag mirkkade i 5h den kvällen med processorn @ 2.3V. Dagen efter så ville den inte fungera mer. Innan jag kom på att jag säkert skulle fått en ny på garantin, så hade jag hunnit klippa av alla benen under processorn medans jag såg på TV...
smarta killen
jag brukar alltid spara ALLT skräp som kommer ifrån datorer i normalskick.. det hör ju inte till din historia men ändå
2 Guest(s)