Hör upp!!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hör upp!!
Rebellion
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 5, 2001 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

När ni använder peltier med vattenkylning så håll reda på kondensen.. Jag lyckades ärja av nåra pinnar på processorn efter många månaders felfritt användande.
Se länken i min signatur så får ni se fanskapet! En alldeles fin p3 650 som lätt gick upp till 950 utan att ens hosta.
Jaja.. man lär som man lever, har nu införskaffat massor med silicon, ny cpu och en värre peltier.
... eller kanske lär man sig inte alls (-:

//Rebellion - När änglarna gråter!

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 730
57892
September 5, 2001 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Beklagar sorgen.. 🙁

Gick benen av helt eller? Ser ut så på bilden iaf.
Det går att kleta in benen i nåt ickeledande kladd iaf för att undvika sånt, billig vit kylpasta lär funka bra.
Asetek rekomenderar att man gör så när man använder deras Vapochill låda/kylare iaf.

[ Detta Inlägg ändrades av: Donan Fear den 2001-09-06 02:05 ]

p0w
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1159
57895
September 6, 2001 - 12:17 am
sp_Permalink sp_Print

ÖÖÖ du ska knappast använda kylpasta till det !!! vad du vill är att förhindra att värmen sprids dit, Elfa har en "Pasta P4" tror jag den heter som jag har använt för just detta ändamål, som funkar helt perfekt att ha i pinhålen smile

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
57897
September 6, 2001 - 12:26 am
sp_Permalink sp_Print

Det man vill är att vatten inte ska komma i kontakt med metallen, och då funkar kylpasta perfekt lika bra som den där dyra P4 pastan som elfa har. Faktum är att billig kylpasta består till stor del av silikon, och det är ju samma sak, hur mycket värme det leder spelar mindre roll i sammanhanget eftersom själva benen leder mycket mer värme än vad lite kylpasta gör. Och så måste man isolera baksidan av moderkortet ändå.

Du kan ta smör om du vill, men det kanske börjar lukta efter ett tag... 😀

Man ska inte använda Arctic Silver eftersom den är lätt kapacitiv (funkar som en kondensator) och det kan ställa till problem när man kör upp FSB:n i 500MHz...

[ Detta Inlägg ändrades av: Donan Fear den 2001-09-06 02:27 ]

p0w
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1159
57902
September 6, 2001 - 1:04 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm och du tror inte att vanlig kylpasta leder någon ström ??? Det gör den även om det står på dom flesta att den inte gör det.

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
57904
September 6, 2001 - 1:19 am
sp_Permalink sp_Print

Med så låga spänningar som processorn kör med tror jag inte det är någon större fara.

Hursomhelst, om det står att pastan inte leder ström, och du kortsluter processorn med den kan du ju gå dit du köpte pastan och klaga. De kan ju inte skriva falsk information på förpackningen.

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
57962
September 6, 2001 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

HEHE!!! jag brände min 900amd för ett tag sen.... j**la skit sak !! fsb:n var ju bara uppe i 122/xx ju.. men den pajjade ändå... så jag suddade ut l1 bryggorna och gick och lämna in den... få se på måndag om jag får en ny! : )

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
58283
September 6, 2001 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-06 11:04, Waco wrote:
HEHE!!! jag brände min 900amd för ett tag sen.... j**la skit sak !! fsb:n var ju bara uppe i 122/xx ju.. men den pajjade ändå... så jag suddade ut l1 bryggorna och gick och lämna in den... få se på måndag om jag får en ny! : )

hehe... lycka till!!! vad menas med xx? var det över 10 eftersom du använder 2x??

Tomas_2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 937
58314
September 6, 2001 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur bränner man en prolle??? Min bootar inte när jag kör på för myclet,,, sen e det ju bara att cleara BIOS.

Rebellion
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
59871
September 9, 2001 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur man bränner en Cpu?? 2 deciliter ström, en räjäl nypa överklockning, en matsked otur och 2 timmar i ugnen på 250 grader så har du en fin bränd prollekaka!
Oftast så är det i princip omöjligt att döda en processor om man inte kör in för mycket ström i den men som man som sagt har otur o fått en känslig processor så kan det gå åt h**vete vid ganska lå överklockning till o med.

//Rebellion

DarkMotion
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
59892
September 9, 2001 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

korsluta den e ett annat alternativ
*snyft* gjorde det med min gammla betan

amd t-bird 1000 mhz hade inte ett långt liv den dog R.I.P

men nu har jag en ny *jippie*

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
59944
September 9, 2001 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe, så kan det gå. saker som blir kalla skall man alltid isolera från luft och värme. annars blir d kondens!

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
60069
September 9, 2001 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

nej nej nej, det e kyla o luft som blir kondens, när luft träffar en yta som är kallare än luften bildas det kondens, inte när det är en yta som är varmare...

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
60076
September 9, 2001 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag brände min AMD Duron 850 så gick det till såhär:
Jag tänkte voltmodda moderkortet, Asus A7V, men efter en stunds lödande så gav jag upp för det var så trångt att komma åt. Så jag sket i det, och tänkte köra som vanligt igen. Men fast jag inte hade fått kontakt mellan punkterna där man skall sätta en resistor så blev kortet voltmoddat av sig själv. Så Vcore spänningen var på 2.3V ungefär, och när jag skulle ändra, så märkte jag att det inte gick så bra. Det var liksom låst där. Det var kväll och jag tänkte jag skulle fixa det dagen efter, så jag mirkkade i 5h den kvällen med processorn @ 2.3V. Dagen efter så ville den inte fungera mer. Innan jag kom på att jag säkert skulle fått en ny på garantin, så hade jag hunnit klippa av alla benen under processorn medans jag såg på TV...

SkrotBurk
Medlem
Forum Posts: 39
60157
September 9, 2001 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-09 18:34, Iceman wrote:
När jag brände min AMD Duron 850 så gick det till såhär:
Jag tänkte voltmodda moderkortet, Asus A7V, men efter en stunds lödande så gav jag upp för det var så trångt att komma åt. Så jag sket i det, och tänkte köra som vanligt igen. Men fast jag inte hade fått kontakt mellan punkterna där man skall sätta en resistor så blev kortet voltmoddat av sig själv. Så Vcore spänningen var på 2.3V ungefär, och när jag skulle ändra, så märkte jag att det inte gick så bra. Det var liksom låst där. Det var kväll och jag tänkte jag skulle fixa det dagen efter, så jag mirkkade i 5h den kvällen med processorn @ 2.3V. Dagen efter så ville den inte fungera mer. Innan jag kom på att jag säkert skulle fått en ny på garantin, så hade jag hunnit klippa av alla benen under processorn medans jag såg på TV...

smarta killen smile
jag brukar alltid spara ALLT skräp som kommer ifrån datorer i normalskick.. det hör ju inte till din historia men ändå smile

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
60301
September 9, 2001 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

skulle det vara svårt att bärnna en cpu!?

Ta av kylflänsen och kör den i några sekunder, även om det bara är orginal, så ska du nog få se att det blir svart runt coren!

SgtC
Medlem
Forum Posts: 50
61344
September 12, 2001 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

min vart blå runt halva coren efter att flänsen satt en ANING snett...

så nu är den rätt kass... funkar visserligen men inte till annat än surfandes och musik osv...

spel kan jag glömma!!!!!!

Finnstam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
61378
September 12, 2001 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-12 14:58, SgtC wrote:
min vart blå runt halva coren efter att flänsen satt en ANING snett...

så nu är den rätt kass... funkar visserligen men inte till annat än surfandes och musik osv...

spel kan jag glömma!!!!!!

inte så smart smile

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 379
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL