July 3, 2003
Jag funderar på att köpa nya mera chassifläktar och då Papst-fläktar. Men problemet är att det finns två modeller som jag har svårt att välja mellan, hör man 19dB märkbart eller ska jag välja 12dB-fläktarna? Är ~19cfm mycket eller ska man välja ~26cfm-fläkten?
Annars har jag Enermax-fläktar som jag tycker är super!
Papst 8412NGL 12dB 19.4 CFM
Papst 8412NGML 19dB 26.5 CFM
Enermax 14-32.6dB max 39.4 CFM
Obs! Värdena för Enermax är taget från GTEK.se
Edit:
Ny fråga längre ner!
September 8, 2003
July 29, 2003
Om fläkten är under 20 dB och du kör chassi på så kommer du inte höra något.
Om jag minns rätt så låter ca 23 dB dubbelt så mkt som 20 dB så de är en bra skillnad.
ni som är intresserade kan läsa på:
http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/dB.html
July 22, 2003
Tobiaz wrote: [quote=Blaxxor]Köp inte högre än det högsta du har bara för då får du en annan fläkt som låter mer 😛
Alltså det kommer alltid låta mer om du lägger till en fläkt... spelar ingen roll om den låter mindre än dom du redan har...
Det är väl inte sant ? Jag har en 26dB Papst som blåser ut i bak, sen lånade jag en 19dB Papst av en kompis och satte fram. Hörde inte 19dB. Hörde endast 26dB fläkten.
December 3, 2003
Blaxxor wrote: [quote=Tobiaz][quote=Blaxxor]Köp inte högre än det högsta du har bara för då får du en annan fläkt som låter mer 😛
Alltså det kommer alltid låta mer om du lägger till en fläkt... spelar ingen roll om den låter mindre än dom du redan har...
Det är väl inte sant ? Jag har en 26dB Papst som blåser ut i bak, sen lånade jag en 19dB Papst av en kompis och satte fram. Hörde inte 19dB. Hörde endast 26dB fläkten.
joo..., ljudnivån ökar, men eftersom papst fläkten är så tyst så ökar den väldigt lite.
October 4, 2002
Man brukar säga att ett tyst sovrum har en ljudnivå på 20dB...
Men eftersom dB endast är en logaritmisk skala, som används för att beskriva förhållandet/proportionerna mellan två olika, i det här fallet, ljudstyrkor, kan man inte mäta ljudnivå i dB, och inte heller säga om den är tyst eller inte med hjälp av dB-talet.
Sen spelar det ju stor roll på vilket avstånd du mäter, eftersom du mäter ljudvågorna, vilka avtar med avståndet... så visst kommer din 12dB fläkt att låta på 1cm avstånd, men kanske inte på 1 meter...
Man kan dock säga att en fläkt som låter 3dB så högt som en annan, har en dubbelt så hög ljudnivå på samma avstånd, om tillverkarna har mätt på samma sätt, vilket jag tvivlar på...
Eftersom man använder formeln 10log (P1/P2) = dB
innebär det att om man har en ljudkälla som "låter" dubbelt så mycket som "utgångskällan" (P2) kommer vi få ett dB-tal på 3. Eftersom du aldrig, eller mycket sällan, lägger till en ljudkälla som är 0% av utgångskällan, kommer du alltid få en ökning i dB. Sen att dB inte visar hur mycket det låter, då fläktar kan ha olika frekvens osv. är en helt annan sak 😉
Reserverar mig för ev. stavfel och att jag tänker helt fel ibland 😉
August 16, 2002
Snowman89 wrote: hur e de me 47db då?
under 30dB låter som en tyst viskning i örat av din flickvän precis efter att ni haft sexuellt umgänge när hon säger "jag har en annan.."
47dB är typ den nivån du svarar henne i...
ne men jag skulle fan inte ha en 47dB om jag så fick betalt för det...
2 Guest(s)