April 1, 2001
Tjena
Tänkte skaffa mig en Intel P4 NW 1.8GHz typ, samt ett Abit BD7II kort. Det är ju inte tänkt att jag ska köra apparaten i orginalhadtighet direkt 🙂
Jag undrar, hur bra är kylaren som sitter monterad när man köper en boxad P4? Och, sitter det fläkt på den, och vad är det för en isf?
Man har ju sett i diverse CPU databaser att det går att överklocka rätt bra med standard kylaren.
Men det är av ganska stor vikt att kylningen inte väsnas, så jag kanske får köpa en OEM processor och köpa till en kylare själv. Har ni tips på schyssta socket 478 kylare med tyst fläkt?
Tack på förhand
May 9, 2001
Den är väldigt bra. Har själv en 1.8 GHz som jag kör i 2.4 GHz med den kylaren. Fläkt ingår, ja, Intels egna fläkt 3000 RPM. Den är väldigt tyst. Mina 12 dB Papst fläktar överröstar den. Jag ligger stabilt på 35 grader vid normalt användande (Windows XP Pro), vid spel (typ UT 2003 demo beta) så ligger den runt 52 grader efter en stund.
May 27, 2002
HELIX wrote: Men det är väl ändå inte med stock kylaren??? Med min Zalman 6500CU så blir temperaturerna runt 40 grader vid fulload även fast jag kör fläktarna tyst..
Helt ok temp du har Helix!
Nej faktist gjorde jag det med en sämre kylare enligt min mening...kom ni ihåg dom gamle "Golden Orb" ? Den lyckades jag få tag i för 39:- på Datorbutiken.com och fick upp en gammal 600MHz till 939MHz med orginal volten.
Men jag tycker nog ni ska försöka i allefall att ligga under 50 grader i CPU temp....inte så svårt...även om CPUn pallar högre temp är det ju inte så bra att den är så varm...systemet kan kännas ostabilt osv.
Lycka till med era klockningar!
Passa er för värmen!!! 😀
MVH // Swartz
April 1, 2001
Jahopp, nu sitter jag här med nya datorn som knallar på rätt friskt 🙂
Kör med en P4 2.0A @ 2.4GHz, retail kylaren med AS3 pasta. Med SETI@home (100% cpu load) ligger jag på 58º nu, och i idle ligger jag runt 50º typ, vad kan detta bero på?
Vissa med samma kylare (läs rsastin) ligger ju på betydligt svalare nivåer än mig, så man tycker det borde finnas nån vettig anledning eller nåt.
Moderkortet jag har är ett ABIT BD7II-RAID...
Det hade vart trevligt med lägre temp så man kan OC lite mer 😀
August 22, 2005
Hmm... Ligger just nu på 38c, låter väldigt högt med 50...
Har du höjt VCore något?? Kan rekommendera dig att testköra i ~1,45V (1.5 orginal), vilket borde ge lägre temperaturer... 🙂
Jag tar för givet att du applicerat en korrekt mängd kylpasta på processorns undersida. För mycket pasta har som bekant en negativ inverkan på CPU-temp...
MVH, AntiChrist
April 1, 2001
AntiChrist wrote: Hmm... Ligger just nu på 38c, låter väldigt högt med 50...
Har du höjt VCore något?? Kan rekommendera dig att testköra i ~1,45V (1.5 orginal), vilket borde ge lägre temperaturer... 🙂
Jag tar för givet att du applicerat en korrekt mängd kylpasta på processorns undersida. För mycket pasta har som bekant en negativ inverkan på CPU-temp...
MVH, AntiChrist
50C var lite att ta i, runt 42º i idle är nog mer riktigt, och upp till 60º i fulload. Självklart har jag smetat på kylpasta (AS3)...
August 22, 2005
HELIX wrote: Sedan kör jag också i 1,25v också 😀
hehe... Men du kör väl i "orginalhastighet", antar jag...
Vill man köra en Northwood (oavsett modell) i 2.4GHz, så krävs minst 1.45V.
Men 1.2V är ju helt ok temperaturmässigt... 🙂
Till Iceman: Jag ifrågasatte inte om du hade applicerat kylpasta eller ej, utan endast om du tagit en lagom mängd pasta...
June 4, 2001
Iceman wrote: Jahopp, nu sitter jag här med nya datorn som knallar på rätt friskt 🙂
Kör med en P4 2.0A @ 2.4GHz, retail kylaren med AS3 pasta. Med SETI@home (100% cpu load) ligger jag på 58º nu, och i idle ligger jag runt 50º typ, vad kan detta bero på?
Vissa med samma kylare (läs rsastin) ligger ju på betydligt svalare nivåer än mig, så man tycker det borde finnas nån vettig anledning eller nåt.
Moderkortet jag har är ett ABIT BD7II-RAID...Det hade vart trevligt med lägre temp så man kan OC lite mer 😀
Det låter mycket.. hoppas den går ner. min ligger på ca 45 grder vid 2.0@2,86ghz.
2 Guest(s)