September 27, 2002
Gil_galad wrote: På Arctic-Coolings hemsida så skriver dom att denna>http://www.gtek.net/index.php?.....373fdee2b2 ska klara 2900+ AMD... men jag har en 2700+ TB b och hoppsan... den va 73 grader när jag hade spelat ett tag. Annars så var den typ 60 när jag inte gjorde nått.
kleta på kylpasta o allt. Fläkten snurrar som den ska o så också.
Hur fan ska jag göra... eller vad kan vara för fel?
Min visar också 73 grader? Vad har du för program för att visa tempen? Du vet att visa moderkort visar helt fel temp
September 19, 2002
Måste säga att jag inte håller med ovanstående... Jag kör en arctic cooling copper silent som de ovanför. Min 1800+ står i antingen det i signen eller typ nånstans på 2.0Xmhz beroende på mitt humör... Går ALDRIG över 53 grader på moderkortet som står i min sign.
Moderkortets sensor är jämförd med en extern tempsensor & mäter ca 1-4 grader fel, och den visar så många grader för mkt dessutom. Så det är inget fel på kylaren. Jag kör arctic silver 2, har 1st 80mm chassifläkt(papst 12db) som fräser ut varmluften ur chassit.
Mitt system är väldigt tyst, har ett tyst nätagg, zalman zm80 grafikkortskylaren med en till papstfläkt på. Så felet för dom övriga måste ligga antingen i för dålig chassiventilation eller ett moderkort som visar åt helvete för mkt.... Ursäkta språket, har fått för lite kaffe idag tror jag... :bgrin:
November 12, 2002
mitt moderkort är ett ganska sunkigt märke : Elitegroup L7VTA Kt400
Rätta mig om jag har fel men hos min lokal handlare sa han att jag inte skulle ha arctic pasta med min 2200 T-bred och den kylaren. fel?
Tror också att det är moderkortet som spökar. Min bios är en LITE bios dessutom :(. Själv har jag ingen ventilation alls just nu pga ljudet men har testat förut med 3 fläkar 2 fram 1 bak o allting den går kanske ner 4 -5 grader som max processorn. Jag är även 99% säker på att kylaren är rätt monterad och pastan är lagom mycke. detta är ju irriterande 😀
September 19, 2002
Mullmaster: Du använder den utan kopparbotten???? Då är det inte konstigt att den blir varm... Den utan koppar suger ganska ordentligt. Den ska för övrigt bara klara 2100+ som max....
Ni som har höga temps med kopparvarianten:
Det finns ett antal möjligheter...
Antingen har ni monterat kylaren fel väg eller för mkt/lite arctic silver.
Eller så har ni RIKTIGT kass chassiventilation eller ett moderkort som visar fel temps. Läs mitt tidigare inlägg så ser ni varför jag kan säga så. Min prolle går inte alls varm med tanke på min överklockning.
Vidare kan jag väl avslöja att jag jobbar på en datorbutik i norra sverige. Med andra ord har jag monterat fler datorer än de flesta av er & kan därför säga att det inte alls är nåt fel på denna kylare.
Jag försöker inte skryta & säga att jag är bättre än någon annan på nåt, grejen är bara att vi monterar denna kylare på ungefär 8 av 10 datorer vi bygger, och inte en enda kund har klagat på sina temps än. Visst, vi har haft in ett par som bytt processor själv & vänt kylaren fel väg och på så sätt pajat cpu'n, men sådana får skylla sig själva. Samma med dom som tvunget vill ha ett asusmoderkort i sin dator, dom får också skylla sig själva.
Sen är ju den här kylaren inte egentligen tänkt för dom som ska överklocka massor, den heter ju trots allt "super silent", vilket tyder på att den är tänkt för dem som kör prollarna oklockade och vill ha en tyst dator. Sen att jag lyckats klocka mycket med den här kylaren & min cpu är nog mest ren tur. Det är ju en B-bred med svinbra stepping, så det kan nog förklara saken.
Min mening är bara: Ska du klocka mkt, kör med en alpha lr liknande, alternativt vattenkylning. Vill du ha en tyst kylare som kyler tillräckligt bra för oklockade prollar, då rekommenderar jag arctic cooling med kopparbas. Kylaren är bra till det den är tänkt för helt enkelt. As simple as that.
November 12, 2002
Så min : ARTIC COOLING COPPER SILENT TC inte har koppar botten? 😀
kanske har glömt o skriva det o då ber jag om ursäkt men jag har den med koppar botten? sen undrar jag hur mycke fel kan man sätta på en kylare? jag är bombis på att jag har satt den rätt according till alla manualer o bskrivningar. Sen angående pasta. Har man tagit lite för mycket eller lite för lite så ska det ju ändå inte skilja 20 grader.
När det gäller chassi ventilation så har jag inga fläktar alls just nu.
har dock satt hur mycket högljudda fläktar o saker som helst fram o bak provisoriskt men skillnaden blir liksom 5 grader.
Det jag fortfarande tror är att mitt moderkort helt enkelt visar helt åt he****e!. Min bios version är en Lite bios som förmodligen bara är skit.
Ska köpa 2 st papst fläktar nu i veckan eller nästa och kolla.
Tror dock inte det kommer hända så jävla mycke, men man vet aldrig. 😀
edit: kan man ha artic silver pasta till min +2200 T-bred ?
min lokala data firma sa när jag ville köpa en tub att man inte skulle ha den till den här prollen??
November 12, 2002
hehehh jag har haft samma problem jag köpte en cpu 1ghz och fläkten
som skulle klara upp till 2ghz 🙂 . det gick bra från början sen började värmen höja som fan 80 grader :arg: fan asso så jag rensade allt smuts och ändo så va det ingen skilland.
så jag köpte en ny fläk som skulle klara upp till 1,1ghz och den kyler bra men ibland är graden på 55 men annars så är de på 45 så det är bra för mig .
February 13, 2001
trunks wrote: hehehh jag har haft samma problem jag köpte en cpu 1ghz och fläkten
som skulle klara upp till 2ghz 🙂 . det gick bra från början sen började värmen höja som fan 80 grader :arg: fan asso så jag rensade allt smuts och ändo så va det ingen skilland.
så jag köpte en ny fläk som skulle klara upp till 1,1ghz och den kyler bra men ibland är graden på 55 men annars så är de på 45 så det är bra för mig .
Vad var de för 1Ghzare? AMD el intel?
September 19, 2002
Saken är ju också den att du har råd med i snitt runt 3 st av de billigare kylarna mot en av de dyra som tex 8045/slk800. Därigenom så om man köper på en lokal butik så kan man gå in & köpa en ny/byta kylare tills man får en med normalt tryck mot kärnan. Vilket man oftast får direkt, är rätt sällan nån råkar ut för det flera ggr i rad. Man ska köpa kylare efter vad man har för behov samt vad man har för ekonomi. Som sagt så ska det mkt till innan du knäcker en processor även om du får en kylfläns med dåligt core-tryck, så det värsta som kan hända är att du får byta ut den. Har man råd med en värstingkylare & anser att man behöver en så är det upp till en själv att avgöra.
2 Guest(s)