September 19, 2002
robos wrote: Tjenare.
Problem: Nya datorn blir bajvarm och det finns inga fläktkontakter på moderkortet kvar... Hur gör jag??Och ja, jag är newbie när det gäller kylning.
Svar uppskattas
Jag tycker att det låter mer som att du behöver investera i en ny processorkylare istället för en massa chassifläktar. Förutsatt att du menar att processorn går för varm alltså.
Det finns ju även "splittar", dvs du kopplar flera fläktar på en fläktkontakt och så vidare.
July 17, 2002
Försök eliminera kabelhärvor och liknande genom att bunta ihop kablarna med buntband eller liknande, då blir det mindre luftmotstånd. Sätt sedan en eller två 80mm-fläktar i baken på chassit som suger ut luft ur systemet. Ta gärna en eller ett par där fram också (helst kraftigare fläktar som suger in där fram, och något svagare som blåser ut där bak, för att skapa ett övertryck i lådan). Försök ha insug så långt ner som möjligt där fram och utblås så långt upp som möjligt där bak.
Jag tycker verkligen att du ska undvika att koppla in mer än två fläktar på moderkortet, då det kan överbelasta moderkortet. Koppla så många fläktar som möjligt direkt till nätagget (inte CPU-fläkten). Du kan gå till i princip vilken datorbutik som helst och säga att du behöver "4-pins molex"-kontakter och berätta vad du ska ha dem till, så får du garanterat hjälp.
1 Guest(s)