Hur klockar jag min P4?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur klockar jag min P4?
AlphaOmega
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 14, 2003 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en P4 på 2,4c GHz (800MHz), jag vet inte hur jag ska klocka den, är inte specielt duktig på det här....har ett Intel moderkort, med i865 chippet på. I BIOS'n kan man inte ändra något värde verkar det som..
Någon som vet något, och kan hjälpa mej? //Alpha<->Omega

Cyberhawk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 881
412277
September 14, 2003 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

jo i bios går det ändra, det lovar jag dig...
om du nu inte har dell, hp eller något annat crap!

AlphaOmega
Medlem
412300
September 14, 2003 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, jag har byggt den själv...jag har överklockat förut, med AMD...
men jag kan ingenting med Intel, jag lovar dej att det inte finns något där man ändrar inställningar, inget som syns iaf.

Cyberhawk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 881
412314
September 14, 2003 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

cpufrequensy eller nåt står det väll...
vad ahr du för moderkort

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
412321
September 14, 2003 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

men p4 ändrar man genom att klocka fsb eller är dem låsta ?

3ddul
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
412352
September 14, 2003 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är bara multipliern som är låst på P4:or.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
412378
September 14, 2003 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

läs innan klockning. finns hur mkt fakta som helst om det. använda sökfunktionen kanske?!

Spaic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
412387
September 14, 2003 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Intels moderkort ger nog inte mycket möjligheter till överklockning

AlphaOmega
Medlem
412477
September 14, 2003 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ingen anning, jag har ett Intel moderkort 865GLC heter det.
Jag förstår inte varför det inte skulle gå att överklocka, varför ska man göra ett sådant moderkort, det är ju väldigt korkat? Överklockning tillhör nog en ganska stormarknad som använder...Kan man kanske göra det med software? Jag har laddat ner den senaste bios'n också, men finns det kanske någon annan bios till det här chipet?...det verkar ju konstigt att det skulle vara en omöjlighet?!? 😕

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
412554
September 14, 2003 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur gammal är du?

GÅ och köp däg en Pchemma för n00bs, där står hur överklockning fungerar.
Eller tar du och söker som "civilizerade" persone här i forumet efter hur man överklockar processorn,grafikkort!

AlphaOmega
Medlem
412578
September 14, 2003 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där var onödigt sagt! Jag är nog äldre än dej, i annat fall är du väldigt barnslig. Jag ber om hjälp, inte om att bli nedtrackad pga. min okunnighet. Det här är ett forum, här ska man ställa frågor, ska man trycka ner andra som kanske inte förstår lika mycket som en, då kan det väl vara bättre att svara på hans fråga, eller om man inte kan det (Som i ditt fall), låta han vara. Om jag säger att det inte finns några värden att ändra på i BIOS'n kanske någon vet hur man kan göra för att överklocka, för jag tycker det verkar dumt att det skulle vara omöjligt!...

Spaic
Kommer du hit ofta?
Medlem
412738
September 14, 2003 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Överklockning är inte intressant för OEM marknaden (dell m.fl) dom kör med intel moderkort.

Intel förespråkar inte precis överklockning, dom vill sälja nya snabbare processorer istället. Intels i875 och i865 moderkort har både färre funktioner och sämre prestanda än Abit, Asus, MSI etc. Det dom möjligtvis kan vara bättre på är stabilitet. Du skulle gjort lite research innan du inhandlade den brädan. Typ sämst och inte speciellt billig.

AlphaOmega
Medlem
412849
September 15, 2003 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

Hm, så kanske det är...det är som sagt ingen märkes dator, jag har byggt den själv, jag köpte ett intel moderkort för att det var billigt jag antog att det skulle gå att överklocka den, men det var inget som jag tänkte på när jag köpte den. För det är så dumt att det inte går, men jag läste ett annat inlägg här på forumet om att det var en som sa att i865 chipet var bättre för överklockning än i875, men hur är det möjligt om det inte ens går att klocka??

AlphaOmega
Medlem
413081
September 15, 2003 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

På ett engelsk forum, skrev jag samma problem. En gav mej till svar att jag skulle stänga av det integrerade grafikkortet, just nu kan jag inte göra det, eftersom jag skickat iväg mitt grafikkort, för att det var defekt. Hoppas få ett nytt inom kort. Men jag kan få låna ett ti4200 utav en kompis, tror ni att det kan ha med det att göra?

Spaic
Kommer du hit ofta?
Medlem
413166
September 15, 2003 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

AlphaOmega wrote: men jag läste ett annat inlägg här på forumet om att det var en som sa att i865 chipet var bättre för överklockning än i875, men hur är det möjligt om det inte ens går att klocka??

Det vet jag inte om det stämmer, men vilket chipset du har spelar ingen roll. Intel tillverkar chipsets som i865 och i875. Utöver att intel tillverkar moderkort med sina egna chipsets så gör andra tillverkare det också som Abit och Asus, de designar moderkorten som de vill och väljer vilka möjligheter som ska finnas för överklockning i bios etc.

Jag tror inte du kan klocka processorn med hjälp av något program, om det inte går i bios.

AlphaOmega
Medlem
413278
September 15, 2003 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Spaic wrote: [quote=AlphaOmega]men jag läste ett annat inlägg här på forumet om att det var en som sa att i865 chipet var bättre för överklockning än i875, men hur är det möjligt om det inte ens går att klocka??

Det vet jag inte om det stämmer, men vilket chipset du har spelar ingen roll. Intel tillverkar chipsets som i865 och i875. Utöver att intel tillverkar moderkort med sina egna chipsets så gör andra tillverkare det också som Abit och Asus, de designar moderkorten som de vill och väljer vilka möjligheter som ska finnas för överklockning i bios etc.

Jag tror inte du kan klocka processorn med hjälp av något program, om det inte går i bios.

Läste du det senaste jag skrev? Om att det var en i ett engelskt forum som sa att jag skulle stänga Det inbyggda grafikkortet i moderkortet...att det skulle gå då vet du något om det?

Spaic
Kommer du hit ofta?
Medlem
413406
September 15, 2003 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är möjligt att det går, men vad har det med klockning av processorn att göra?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 548
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL