September 14, 2003
Jag har en P4 på 2,4c GHz (800MHz), jag vet inte hur jag ska klocka den, är inte specielt duktig på det här....har ett Intel moderkort, med i865 chippet på. I BIOS'n kan man inte ändra något värde verkar det som..
Någon som vet något, och kan hjälpa mej? //Alpha<->Omega
September 14, 2003
September 14, 2003
Jag har ingen anning, jag har ett Intel moderkort 865GLC heter det.
Jag förstår inte varför det inte skulle gå att överklocka, varför ska man göra ett sådant moderkort, det är ju väldigt korkat? Överklockning tillhör nog en ganska stormarknad som använder...Kan man kanske göra det med software? Jag har laddat ner den senaste bios'n också, men finns det kanske någon annan bios till det här chipet?...det verkar ju konstigt att det skulle vara en omöjlighet?!? 😕
September 14, 2003
Det där var onödigt sagt! Jag är nog äldre än dej, i annat fall är du väldigt barnslig. Jag ber om hjälp, inte om att bli nedtrackad pga. min okunnighet. Det här är ett forum, här ska man ställa frågor, ska man trycka ner andra som kanske inte förstår lika mycket som en, då kan det väl vara bättre att svara på hans fråga, eller om man inte kan det (Som i ditt fall), låta han vara. Om jag säger att det inte finns några värden att ändra på i BIOS'n kanske någon vet hur man kan göra för att överklocka, för jag tycker det verkar dumt att det skulle vara omöjligt!...
July 26, 2003
Överklockning är inte intressant för OEM marknaden (dell m.fl) dom kör med intel moderkort.
Intel förespråkar inte precis överklockning, dom vill sälja nya snabbare processorer istället. Intels i875 och i865 moderkort har både färre funktioner och sämre prestanda än Abit, Asus, MSI etc. Det dom möjligtvis kan vara bättre på är stabilitet. Du skulle gjort lite research innan du inhandlade den brädan. Typ sämst och inte speciellt billig.
September 14, 2003
Hm, så kanske det är...det är som sagt ingen märkes dator, jag har byggt den själv, jag köpte ett intel moderkort för att det var billigt jag antog att det skulle gå att överklocka den, men det var inget som jag tänkte på när jag köpte den. För det är så dumt att det inte går, men jag läste ett annat inlägg här på forumet om att det var en som sa att i865 chipet var bättre för överklockning än i875, men hur är det möjligt om det inte ens går att klocka??
September 14, 2003
På ett engelsk forum, skrev jag samma problem. En gav mej till svar att jag skulle stänga av det integrerade grafikkortet, just nu kan jag inte göra det, eftersom jag skickat iväg mitt grafikkort, för att det var defekt. Hoppas få ett nytt inom kort. Men jag kan få låna ett ti4200 utav en kompis, tror ni att det kan ha med det att göra?
July 26, 2003
AlphaOmega wrote: men jag läste ett annat inlägg här på forumet om att det var en som sa att i865 chipet var bättre för överklockning än i875, men hur är det möjligt om det inte ens går att klocka??
Det vet jag inte om det stämmer, men vilket chipset du har spelar ingen roll. Intel tillverkar chipsets som i865 och i875. Utöver att intel tillverkar moderkort med sina egna chipsets så gör andra tillverkare det också som Abit och Asus, de designar moderkorten som de vill och väljer vilka möjligheter som ska finnas för överklockning i bios etc.
Jag tror inte du kan klocka processorn med hjälp av något program, om det inte går i bios.
September 14, 2003
Spaic wrote: [quote=AlphaOmega]men jag läste ett annat inlägg här på forumet om att det var en som sa att i865 chipet var bättre för överklockning än i875, men hur är det möjligt om det inte ens går att klocka??
Det vet jag inte om det stämmer, men vilket chipset du har spelar ingen roll. Intel tillverkar chipsets som i865 och i875. Utöver att intel tillverkar moderkort med sina egna chipsets så gör andra tillverkare det också som Abit och Asus, de designar moderkorten som de vill och väljer vilka möjligheter som ska finnas för överklockning i bios etc.
Jag tror inte du kan klocka processorn med hjälp av något program, om det inte går i bios.
Läste du det senaste jag skrev? Om att det var en i ett engelskt forum som sa att jag skulle stänga Det inbyggda grafikkortet i moderkortet...att det skulle gå då vet du något om det?
1 Guest(s)