February 1, 2003
February 1, 2003
Loggo wrote: du knipsar den röda kabeln o slänger dit ett motstånd! tror d finns att köpa färdiga sådana oxo.. eller så köper du en fläktkontroller.. eller en potentiometer.. finns mängder med olika alternativ.. men lättast o billigaste borde vara ett motstånd..!
Har hör att man kan koppla om kablarna bara vet ej om det är sant
går det kanske på det viset?
October 4, 2002
crven_meca wrote: [quote=Loggo]du knipsar den röda kabeln o slänger dit ett motstånd! tror d finns att köpa färdiga sådana oxo.. eller så köper du en fläktkontroller.. eller en potentiometer.. finns mängder med olika alternativ.. men lättast o billigaste borde vara ett motstånd..!
Har hör att man kan koppla om kablarna bara vet ej om det är sant
går det kanske på det viset?
Jadå det går... Kan det bara inte själv... någon annan får förklara 😀
January 21, 2002
svart: jord
röd: +5 V
gul: +12 V
February 1, 2003
mullemaster wrote: koppla gul där du ska koppa röd i vanliga falla och sen gul på jord
alltså 12-5 volt = 7 volt o fläten snurrar saktare....vet inte vilken som ska var men strunta i de 2 svarta jord och koppla gul o röd bara så får du 7 volt
tack ska du ha och alla andra men jag vet ej va ni menar med att koppla om till för min fläkt ansluts till moderkortet direkt så ska man klipa i dom tre sladarna och koppla om eller ?
November 12, 2002
på det viset. hmm eftersom jag inte är säker på om 5v eller 12v ska vara där jord brukar vara råder jag dig inte att koppla om 3 pins kontakten.
klipp av en molex kontakt eller bara ta kablarna från fläkten o stick in i rätt hål på en kontakt från nätagget o sen på med rikligt med eltejp 😀
September 19, 2002
Kan klargöra hur man gör. Du kan inte koppla om kablarna för att få en annan spänning när du ska köra den på moderkortet, eftersom de kablar som är i dom pluggarna är som följer: Svart = Jord(Minus), Röd = +12V, Gul = Varvtalsräkning.
Därigenom är det enda du kan få ut 12V. Enda sättet isf är ett motstånd, fast eller reglerbart.
Om du däremot kopplar på nätagget istället, så kan du låta 12V(gula på nätaggets kontakt) vara kvar, och sedan flytta nätaggets röda kontakt dit den svarta sitter, vipps så har du 7V. Annars så byter du plats på röd & gul så har du 5V. Tänk på att om du gör en egen fläktkontakt som ska kopplas i nätagget så ska du bara koppla den röda & svarta sladden från fläkten i nätagget. Sen kan du stoppa fläkten moderkortskontakt på en vanlig mk-kontakt så bibehåller du varvtalsräkningen om du så önskar.
Hoppas jag inte var ALLT för luddig i min beskrivning, är aaaningens trött, just hemkommen från en jobbig arbetsdag. 😮
1 Guest(s)