Hur man INTE vmoddar...|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur man INTE vmoddar...
arte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 301
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 25, 2003 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

jag vet hur man INTE skall gå tillväga för att voltmodda en p4.

När man vmoddar en P4 så kortsluter man 5 pinnar på CPUn vilket gör att man får 1.8v standard istället för 1.5v
Glad och entuiastisk skulle jag göra detta på min 2.4B, jag började fila ner lödkolven, isolerade kring de pinnar som jag inte skulle löda samt kletade lite löd fett på stragiska punkter. Försiktigt förde jag löd kolven mot pinnarna och "droppade" ner lite tenn. MEN nu blev det alldeles för mycket tenn så det blev bara en stor klump över 4*4 pinnar. Med en nål försökte jag få bort tennet, MEN då visade det sig att pinnarna är fastlödda med vanligt tenn (trodde det var nån special) så de började lossna en efter och kleta in sig i tenn klumpen! Vid det här lagret hade jag 6 CPU pinnar liggandes i en stor lödtenns klump på processorn.

Men turligt nog med pinsett och en stabil hand lyckades vi löda tillbaka alla 6 pinnar på CPUn. DEt var lite meck med att få in CPUn i socketen men lite våld löste det. CPUn sitter ganska snett också men vem bryr sig.

Men det funkade! Dock utan vmod, men slapp köpa ny CPU för 2500.
(det blev visserligen 0.05v ökning, men det var inte direkt vmod som var målet när cpun bara var ett härke av tenn och pinnar).

slutsatsen är:
LÖD INTE PÅ CPUn DÅ ALLA PINNAR RISKERAR ATT LOSSNA

för ett bra sett kolla på

http://www.vr-zone.com/guides/.....thwoodmod/

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
277884
February 25, 2003 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha... Fasiken vilken panik ni/du måste ha fått... Tur att det ordnade upp sig. Själv har jag endast tänkt å vmodda med en smal metalltråd som man lindar runt pinnarna i fråga. Detta pga att totalsuger på att löda, e för instabil i händerna/fingrarna :-?. Förmodligen pga allt kaffe man svept i sig under livet 😛

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
277904
February 25, 2003 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Appropå misslyckar voltmodd.
Då jag inte har några verktyg alls i min student lägenhet tänkte jag gå till någon TV/Radio reparatör och be dom löda enligt mina anvisningar på mitt Radeon9700Pro. Gick på 3 olika ställen i Uppsala men ingen vågade sig på att löda så smått.
Jag blev lite irriterad så jag köpte en billig lödpenna, lödtenn, pincett, några nålar, koppartråd för att hålla bort spillet mm mm...

Satt mig i lägenheten med grafikkortet skulle börja med (VDDQ), de var inte så lätt som man trodde... har inte lött så mycket för och då endast STORA saker. Började lite försiktigt men det var ett extra problem lödningen och ledaren fick inte vara högre än kretsen för det skall sitta en liten plåt över.
Gav upp efter ca 3 timmar då jag inte fått dit en enda lödning riktigt (hade förståss bara börjat med den svåraste) och redan 2 gånger tappat en "droppe" lödtenn mitt på grafikkortet (men lyckades få bort det ganska lätt). Försökte rensa runt benen på kretsen så gott det gick... Monterade Grafikkortet, bootade upp, det fungerade tills efter WinXP loggan försvann sen knäppde det till (tror jag) och bilden blev svart....
ARGH!!!!

Som tur var försökte jag rengöra lite bättre där jag hade farit fram med lödpennan och nu går kortet som en klocka (på orginal volten dock).

Ps. Om det är någon som vet vart man kan gå i Uppsala för att få sånt här gjort så kan ni ju höra av er DS

Dampen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
277913
February 25, 2003 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte någon höjdare på att löda själv, men efter processormissen (artes processor , inte min ;)) och andra som kunde blivit feta missar har jag konstaterat att man nästan inte behöver ha något lödtenn alls. Det som sitter bak på kretskortet borde räcka fint. Ifall man nu inte löder på ett kretskort så skall man fortfarande inte ta mycket tenn. Det räcker med riktigt lite faktiskt. Bytte dioden på min optiska mus, hade väldigt lite lödtenn men det sitter hårt fast ändå. Plus att man skall använda sig av lödfett (också i små mängder) när man inte löder på kretskort. Fettet gör att lödtennet fäster istället för att rinna av och bilda kulor (frustrerande moment som jag tror alla som har försökt löda varit med om :)).
En sak ska man ha klart för sig innan man ger sig in på ett projekt som involverar löning: Det är inte lätt att löda utan erfarenhet. Testa på något större först innan ni ger er på kretskorten. Det är lätt att göra fel.

Bara lite småtips från en amatör inom lödningens stora värld.

Free_Ride
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 182
277922
February 25, 2003 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Det många gör fel ..

1. dom köper en billig lödpenna...
2. köper fel tenn
3. har för brotom

min nu varande lödstaion kostar runt 3000:- fast den har ju ESD skydd mm.

bra lödpenna är wellman den som ligger runt 200:-

Annars har classe en för runt 300-400 helt super

arte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 301
277923
February 25, 2003 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Free_Ride wrote: Det många gör fel ..

1. dom köper en billig lödpenna...
2. köper fel tenn
3. har för brotom

min nu varande lödstaion kostar runt 3000:- fast den har ju ESD skydd mm.

bra lödpenna är wellman den som ligger runt 200:-

Annars har classe en för runt 300-400 helt super

men är den så liten och så bra att du skulle kunna löda ihop pinnar på en P4.

Dampen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
277924
February 25, 2003 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Free_Ride wrote: Annars har classe en för runt 300-400 helt super

Vilken är det?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 79
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL