August 25, 2001
December 19, 2000
On 2001-11-07 22:45, Re@cT wrote:
man kommer inte va ute efter högsta Hz eller clock frkvänsen nu framåt! Man får kolla på hur mycket arbete och hur effekttivt den gör det under ett visst tidsintervall! så min teori är att en 2 Ghz kan va mycke slöare än en 1,5Ghz:are!! eller har jag fel?
Jag måste hålla med, traditionellt sett har MHz varit måttet på prestandan, men i dagens läge stämmer det mindre bra. Idag finns det flera olika minnestyper, en flock olika chipset och olika instruktioner till olika processorer, olika micronstorlek mm mm
Framöver kommer konsumenten behöva förlita sig mycket mer på tester än på MHz
Ett exempel är P4 som utan SSE-2 instruktionerna presterar ganska mediokert i flyttal.
March 4, 2001
On 2001-11-07 19:50, MindRunner wrote:
inte mer
hoppades enna på nått mega stort nr: 😀och när fan ska dom öka buss hastigheten på pci och AGP portarna ? AGP har ju funits bra länge nu det e dags att allt kör på AGP ocg graffe kortet har nått enu snabbare.
Speed to the people
AGP 8X kommer i början av nästa år
August 29, 2001
@Zennan
Dom bör mäta processor speeds @ FLOPS istf M/GHz, eftersom dom lika gärna skulle kunna sätta klockfrekvensen på 100GHz...Men det skulle ändå int ge bättre prestanda...
(Nu kommer väl en massa elektronik n00bs lägga in dumma inlägg, men det skiter jag i)
Eftersom Hz är ett mått på antalet svängningar/s, så kan vi vanliga personer inte veta VAD det är som "svänger"...Det skulle lika gärna kunna köra prollarna på växelström(på många Hz, dvs int 50 som vi har i sverige), och därigenom få mer Hz...Dock int bättre prestanda.
BTW så är FLOPS en förkortning på: Float Operations Per Second, vilken innebär antalet flyttal som prolle kan behandla(adder, subtrahera, dividera, multiplicera, kom int ihåg vilket)/s
Phew! Det blev ett långt svar...
August 17, 2001
On 2001-11-08 21:18, Tjoppen wrote:
@ZennanDom bör mäta processor speeds @ FLOPS istf M/GHz, eftersom dom lika gärna skulle kunna sätta klockfrekvensen på 100GHz...Men det skulle ändå int ge bättre prestanda...
(Nu kommer väl en massa elektronik n00bs lägga in dumma inlägg, men det skiter jag i)
Eftersom Hz är ett mått på antalet svängningar/s, så kan vi vanliga personer inte veta VAD det är som "svänger"...Det skulle lika gärna kunna köra prollarna på växelström(på många Hz, dvs int 50 som vi har i sverige), och därigenom få mer Hz...Dock int bättre prestanda.BTW så är FLOPS en förkortning på: Float Operations Per Second, vilken innebär antalet flyttal som prolle kan behandla(adder, subtrahera, dividera, multiplicera, kom int ihåg vilket)/s
Phew! Det blev ett långt svar...
D här är nog det enda någornluda riktiga svaret på den hä tråden. man har ju komme upp i sånna höga Hz att det har börjat å tappa betydelse...så i framtiden kommer det nog mera att vara FLOPS:en som kommer att ha betydelse... :corn:
[ Detta Inlägg ändrades av: W!Th3r den 2001-11-09 09:24 ]
1 Guest(s)