June 15, 2001
Det sorgliga är att mhzen flyttar ifrån resten av datorn nu. Jag menar det kommer att behövas nya bussar och minnen och framför allt hårddiskar som hänger med mhzen. Tänk på att ett system blir aldrig snabbare än den slöaste länken. Ofta brukar det vara hårddiskarna. Om man nu inte skulle raida 12 diskar i 0. 😛 tror dock inte så många har råd me det.
February 13, 2001
Hmmmm men dagens teknik är inget mot vad som kommer man pratar mycket om att ha laser baserade kretsar. En Dansk kvinna har lyckats med att frysa en laser å skicka den igenom en laser krets av plast. Hur de nu funkar.... å sen smält ner den med en annan laser från andra hållet så det blir flytande laser data som ska gå till en sensor som läser av laser koden. Det systemet skulle kunna jobba utan kylning å kunna hantera flera hundra % mer data än man kan med dagens teknik.... och flera 100% snabbare..... om ca 5-10 år skulle den första laserbaserade datorn vara klar.... De va nånting med att skicka data med ljusets hastighet å dublera det med längder för att få det snabbaste som går att ha.... Vem vet vart de leder när en sån teknik kommer....
Kylning..... Bara vanligt vatten men en cross kylare 😀
[ Detta Inlägg ändrades av: SoundHead den 2001-11-09 14:16 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: SoundHead den 2001-11-09 14:17 ]
June 28, 2001
On 2001-11-09 14:12, SoundHead wrote:
Hmmmm men dagens teknik är inget mot vad som kommer man pratar mycket om att ha laser baserade kretsar. En Dansk kvinna har lyckats med att frysa en laser å skicka den igenom en laser krets av plast. Hur de nu funkar.... å sen smält ner den med en annan laser från andra hållet så det blir flytande laser data som ska gå till en sensor som läser av laser koden. Det systemet skulle kunna jobba utan kylning å kunna hantera flera hundra % mer data än man kan med dagens teknik.... och flera 100% snabbare..... om ca 5-10 år skulle den första laserbaserade datorn vara klar.... De va nånting med att skicka data med ljusets hastighet å dublera det med längder för att få det snabbaste som går att ha.... Vem vet vart de leder när en sån teknik kommer...._________________
AMD-Duron 1000@1170Mhz (Vcore 1,70)/(3,6 I/O)
ABIT KT7A (Voltmoddat) Max ca 3,0 Vcore
Geforce MX 400 64MB
Kylning..... Bara vanligt vatten men en cross kylare 😀
*tappar hakan*
en sån vill jag ha
men då innebär ddet att det aldrig kommmer att bli mkt snabbare en den då,
såvida ingen kommer på en enu bättre metod.
blir säkert ett par datorer innan en sån laser kommer ut på marknaden.
September 3, 2001
hah .... jag har läst om flera projekt det här året, och av dom så tycker jag bara att 1 verkar låvande inom närmaste framtid:
det är att IBM kom på någon ny slags av grejj som man kan ha i kretsar.. det är som nanotuber med kolatomer i, och på något sätt så kan dom hantera data. detta lät intressant för att själva tuben är en nanometer (dagens transistorer är ligger ju på 0.13 mikrometer, rätta mig om jag har fel) och kan hantera data, till skillnad så kan en "samling" transistorer hantera data, och inte bara en enda. det skulle göra att man kommer in på en närmast "atomisk" nivå när det gäller data.
det här kombinerat med laserteknik skulle kunna ge ganska bra resultat. IBM säger att allt detta är möjlig om runt 5-15 år och att hastigheterna skulle då ligga på typ 10-30 GHz.
men jag håller med ... det ska vara kvalite i varje Hz oxå... inte bara flest antal av dessa.
(jag läste det här för nå månad sen, så om det är någon som kommer ihåg lite bättre än mig så kan ni väl rätta mig där jag har fel )
August 29, 2001
Mjo, läste att IBM lr några, höll på att utveckla HD's, där datan lagrades i "kulramar" bestående av kolatomer in ngn form av ränna, som dom sedan flyttar med hälp av magnetfält lr ngt sånt...Och då kan man ju tänka så att en ATOM är väl en...ja..1/100 ångström lr så....och 1 ångström var väl typ 10^-7 mm lr ngt...Jag vet inte riktigt...Rätta mig plz!
August 28, 2001
On 2001-11-08 06:23, interfact wrote:
Jodå.
Ni har så rätt så..I framtiden kommer man inte bara mäta "hästkrafterna" utan även vridmomentet
(fin liknelse va?)
Eller en F1 bil med 800hp... varför är den snabbare än en supertrimmad golf som har 860hp ?!??! hur kan det komma sig 🙄 🙄 🙄
[ Detta Inlägg ändrades av: Tratten[DEI] den 2001-11-10 03:38 ]
September 14, 2001
June 28, 2001
läste i illustrerad vetenskap nr 10 2001 om en hårdisk stor som en sockerbit som kan lagra ett antal Terrabyte.
det sparas som slags hologram, IBM började utväckla detta på 60talet men den optiska tekniken var för dålig så dom la ner det, och det räknas vara ute om 5 år !
så om dom får ut den laserprollen och sånna diskar då j**lar blir det gaming.
behövs knappast köpa ny burk efter 2 år för att den inte ska bli gammal
September 27, 2001
August 28, 2001
On 2001-11-10 11:57, Torden wrote:
Tratten för att F1-bilen har mycket mindre luftmotstånd.
Jo grappar det var ju ironi...hela F1 bilen är ju ett mästerverk, allt är ju som sagt uträknat, det gäller ju inte att bara ha pulver under huven :bgrin:
[ Detta Inlägg ändrades av: Tratten[DEI] den 2001-11-13 15:47 ]
1 Guest(s)