November 10, 2003
SHIT..... jag behöver någons hjälp då jag har tänkt att clocka en 2.8GHz:are P4:a är det stabilt att köra den på 3Ghz eller går det clocka mera?? och minnena....
Grafikkort - Gainward 5900XP 256MB DDR
Minnen - TwinMos 2*512mb PC3200/400
HUR FAN GÖR MAN???? 😀 hjälp..... :cy:
November 10, 2003
May 8, 2001
Hotshot wrote: Kan någon med lite kunskap svara???
Tyvärr är det som DoN säger, det finns inget exakt svar på frågan. Man måste testa sig fram men vad jag har förstått ska det inte vara några problem att komma upp i 3 GHz... men CPU, minnen och moderkort måste hänga med.
Bara för att någon kommer upp i en viss hastighet med sin 2.8 så betyder det inte att det är den hastighet som du kommer att nå.
Vad du gör är helt enkelt att öka fsb:n lite i taget tills datorn bli ostabil. Viktigt att tänka på är att du kanske måste använda mindre aggresiva timings på minnena om du ska få upp de i hastighet.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
November 10, 2003
November 10, 2003
November 10, 2003
September 18, 2003
November 10, 2003
June 30, 2003
iom att du har en 2.8cpu har du en mutipel på 14.
Du kör i 200mhz fsb som standard, dina minnen är 400mhz vilket gör att du trivs bra på en divider på 1:1
För att komma upp till 3ghz måste du köra i 215fsb (då hamnar du precis över 3ghz) Detta gör då att dina minnen går i 430mhz, vilket de borde klara... Om det är så att de inte vill vara med å leka på dessa hastigheter så ställ upp volten på dem, de går inte sönder även om du kör max volt på dem.(!OBS! minnesvolten, INTE cpu volten) Om de inte vill vara med å leka efter det så stäl helt enklet ner dividern till 5:4 mellan cpu:minne.
Glöm inte bort att låsa pci & agp porten också, gör du inte det kommer det bli problem direkt.
Denna enkla klock klarar du enkelt av med stock kylningen å livstiden på din cpu minskar nog inte nämvärt.
Have fun!
Som ett smakprv på vad man kan göra med sin p4a =) http://www.larp.com/zalurg/dator/oc.jpg
November 10, 2003
May 8, 2003
Hotshot.. ska ge dig lite tips.
Frågor i stil med "hur långt kan jag klocka?" är rätt ointressanta. Är du ny på överklockning och rädd att ha sönder något så ta det lugnt och läs i andra topics.
Ge dig sen på att oc:a lite (finns tusentals topics om hur man gör det) och kom sen och skriv här om du har några problem.
Frågor i stil med "varför blir det så här när jag när jag gör si och så?" har betydligt större chans att få bra svar än "hur långt kan jag klocka?".
Bara för att det funkar för någon annan behöver det inte fungera för dig.
Testa dig fram, det är så alla andra här har gjort. Du [b]märker[/] ju om det är stabilt i 3GHz eller inte..
Det enda du behöver veta är de grundläggande grejerna, hur fsb/multi hänger ihop, vilken spänning som är säker, vad timings är osv. Allt sånt kan du läsa dig till på forumet.
June 30, 2003
Hotshot, luft kylning. Det är det som gör att ocn är lite speciell. Med kompressor kylning är inte den klocken så svår att koma upp i men med luft ^^
http://www.larp.com/zalurg/dat...../after.jpg sådär ser det ut i burken har sidan av å en bordsfläkt riktad mot när jag ska göra max oc grejer.
1 Guest(s)