September 3, 2001
det var just den raiden jag menade. Vet inte vad dom andra går ut på.
Eller iofs jo... det fanns en som delade bitarna in i varje hårddisk så att informationen gjorde en "split" och lades in i båda hårddiskarna. På så sätt i dubbel hastighet.
En annan raid lägger bara ihopp hårddiskarna som en enda stor hårddisk.
Vet inte vilken raid som är vilken dock
April 1, 2001
RAID 0 är det man vanligtvis kör. Då kopplar man ett jämt antal hårddiskar som helst är likadana, åtminstone lika stora så att datorn ser det som en enhet. Datorn skriver datan till båda diskarna samtidigt och därför uppnår man ungefär dubbla hastigheten.
Du kommer förmodligen att se skilnaden om du kopplar dina 2 IBM diskar i RAID 0. Jag har själv kört det en gång, och jag var verkligen nöjd
April 1, 2001
On 2002-03-23 00:37, Kaleid wrote:
Men sen är det väl så att om ena HDn skulle dö så blir man av med all data på den andra också eftersom den har 50% av datan?
Precis.. Detta är nackdelen. Men det är ju inte nån annan data man blir av med så att säga. Om man betraktar 2 st 60GB diskar i RAID 0 precis som en disk på 120GB t ex. Om då halva den 120GB disken går sönder, så försvinner ju givetvis datan på HELA disken. Det är ju typ samma som när man kör RAID 0. Hänger ni med? 😀
2 Guest(s)