September 20, 2002
Hejsan! jag är rätt ny här och när det gäller överklockning, det jag har lyckats lära mig är att överklocka grafikkortet med programmet powerstrip och inte genom det fysiska sättet.
Det jag undrar är hur man överklockar en AMD Athlon XP 1800+. Jag har letat efter guider och artiklar om hur man överklockar en processor men hittar jag en guide så är den för svår att förstå. Desstom så är det få guider som visar var "multiplikationsfaktorn" ligger och även så fsb:n.
Kort sagt, jag är en nybörjare som gärna skulle ha tips och förklaringar till hur man börjar. Guiden här på ND fungerar inte eftersom jag får meddelandet "Sidan kan inte visas", fler och mer formulerade guider på ND.
February 11, 2002
NH inte ND, hoppas att du inte tar illa vid att jag rättade dig (en del gör d tyvärr).
För att överklocka med multiplarna så måste man förbinda L1 bryggorna. Lättast är att du tar silverfärg (elektriskt ledande) och målar runt om där de har bränt av bryggorna. Gör det lodrätt och inte i sidled för då kortsluts cpu:n. Du ser hur de har bränt av det med en laser oftast. Leta upp en guide med bilder, finns lite överallt.
Lättast nu då är att överklocka via fsb:n för du ökar värmen lite bara och du behöver oftast inte höja volten (beror på hur mycket du överklockar). Om du enbart kör via fsb:n så behöver du inte låsa upp cpu:n (processorn). Dock så kan du inte klocka fullt ut, öka fsb:n lite i taget tills den blir instabil o då ökar du volten på minnena ett snäpp, runt 2.9v bör du inte överstiga kör sakta upp så minnena vänjer sig vid den högre volten. Kör du för mycket så startar inte datorn och du måste cleara cmos (står i moderkorts manualen hur).
Om du låser upp cpu:n så ökar du multiplarna efter du har fått upp fsb:n i max som du kan köra stabilt. Att öka fsb:n tjänar du mer på....