September 20, 2002
Hejsan! jag är rätt ny här och när det gäller överklockning, det jag har lyckats lära mig är att överklocka grafikkortet med programmet powerstrip och inte genom det fysiska sättet.
Det jag undrar är hur man överklockar en AMD Athlon XP 1800+. Jag har letat efter guider och artiklar om hur man överklockar en processor men hittar jag en guide så är den för svår att förstå. Desstom så är det få guider som visar var "multiplikationsfaktorn" ligger och även så fsb:n.
Kort sagt, jag är en nybörjare som gärna skulle ha tips och förklaringar till hur man börjar. Guiden här på ND fungerar inte eftersom jag får meddelandet "Sidan kan inte visas", fler och mer formulerade guider på ND.
February 11, 2002
NH inte ND, hoppas att du inte tar illa vid att jag rättade dig (en del gör d tyvärr).
För att överklocka med multiplarna så måste man förbinda L1 bryggorna. Lättast är att du tar silverfärg (elektriskt ledande) och målar runt om där de har bränt av bryggorna. Gör det lodrätt och inte i sidled för då kortsluts cpu:n. Du ser hur de har bränt av det med en laser oftast. Leta upp en guide med bilder, finns lite överallt.
Lättast nu då är att överklocka via fsb:n för du ökar värmen lite bara och du behöver oftast inte höja volten (beror på hur mycket du överklockar). Om du enbart kör via fsb:n så behöver du inte låsa upp cpu:n (processorn). Dock så kan du inte klocka fullt ut, öka fsb:n lite i taget tills den blir instabil o då ökar du volten på minnena ett snäpp, runt 2.9v bör du inte överstiga kör sakta upp så minnena vänjer sig vid den högre volten. Kör du för mycket så startar inte datorn och du måste cleara cmos (står i moderkorts manualen hur).
Om du låser upp cpu:n så ökar du multiplarna efter du har fått upp fsb:n i max som du kan köra stabilt. Att öka fsb:n tjänar du mer på....
När du ökar multiplarna så öka endast ett steg o testa att det är stabilt, När det blir instabilt öka vcoren (volten över cpu:n) och håll koll på temperaturen, kör inte över 60 grader vid max load är att rekommendera kör helst lite under 60 som max temp alltså. Då brukar den hålla sig stabil utan att den hänger sig (varierar...).
hoppas jag inte skrev fel nånstans nu, e lite trött hehe. Detta är i stort sett hur du går tillväga. Ändra ram-minnets timings till cas2 om du kan, tjänar du på (beroende hur högt du kommer upp i fsb:n)
February 11, 2002
Fsb:n ställer du in i bios, oftast så kör du manuella inställningar för vilket cpu du har och där finns multipel och (nu varierar det lite från bios till bios) under "System/pci Frequency (mhz) [133/33]" typ. beroende på om du kör minnena på 333mhz lr 266 mhz. Men det skall väl stå [133/33] lr typ [166/xx] där xx har något värde. Om du ökar från 133/33 till 166/66 o över så måste du kanske ändra divider också så att pci och agp portarna (och några nadra portar) inte körs i för hög frekvens. Kolla i moderkortsmanualen, står mycket nyttigt där hehe. Det kav variera mycket från moderkort till moderkort. Asus a7v333 skall man göra på något annat sätt som exempel.
1 Guest(s)