July 18, 2002
Tja
jag undrar om man klockar en p4 1500 mhz till 2000 mhz, vad för skador uppstår det på senare tid?
ävne om man har en bra kylare.
vad för skador förekommer vid en längre tids klockning och om processorn får arbeta hårt relativt ofta, t ex: spel.
t ex. 1 år eller även mer.
December 23, 2000
vid sådan överklockning så borde hårdvaran hålla längre än 1 år
svårt att säga men kanske 5-6 år, minst
men mycket beror på vad du har för prylar i, märke...kvalitét osv...
har du otur så lägger det av helt om 2 månader :bgrin:
det går inte fastställa ngt exakt som sagt
August 19, 2001
Hmm livslängde blir ju kortare.
Men några år under klock ska den lätt klara.
Men om värmen är hög så pajare den mycket snabbare. Och om du höjer volten försvinner ännu mer livslängd.
Men jag har hört att den ändå klara upåt 6 år. utan klocka 10år. (detta är inte fakta utan sånt jag hört)
July 18, 2002
wzup, vad för prylar, menar du extra komponenter? Moderkort har det någon större roll när det gäller livslängen när man klockar?
om man håller värmen på lika nivå som man inte klockade vad för andra faktorer styr så att den lägger av snabbare?
om man nu inte höjer volten.
July 3, 2002
Den påverkars ju negativt den blir segare efter ett tag om du har dålig kylning kortare livslängd på datorn
det beror på vad man ska göra med datorn oxå
ska mormor 67 år sitta och skriva på datorn behövs ingen överklockning men ska man spela så kan det behövas kräma ur lite extra ur datorn....
July 18, 2002
om du skulle ha läst vad jag srkev så skulle du inte skriva det där.
"om man håller värmen på lika nivå som man inte klockade vad för andra faktorer styr så att den lägger av snabbare?
om man nu inte höjer volten."
Dator ska användas för saker som kräver extra mycket, nej ingen mormor på 67 år ska använda dator...lol.
Snälla seriösa inlägg och läs vad jag skrev innan (riktad till grabben_83a)
September 5, 2001
Jag och min kompis har haft våra datorer klockade i ca:1år (inte alltid lika mycket men alltid) och våra flyter på ganska bra fortvarande 🙂 Vad menar ni med kortare livslängd? vad är det som kan förstöra en dator i längden om man har den välkyld ? moderkortet slits juh inte direkt som bilar gör...
July 3, 2002
det är att du pressar ut extra mkt ur processorn det beror på om du fsb klockar eller bara klockar processorn fsb klockar du så stressas alla komponenter i datorn inte bara prollen....
fast fsb klockningen förbättrar ju hela datorn det gör inte prolle klocklningen den förbättrar bara mhz.....
fast du kanske vinner 10% på att klocka
och du förlorar 40-50% av livslängden på prollen
och om du fsb klockar även på mobot ocg graffekortet mm
det här var väl seriösare 😀
December 23, 2000
om man klockar med FSB så höjs ju hastigheten på:
moderkortet
CPU
IDE kanaler
PCI platser
ISA platser
detta i sig betyder att sakerna som är kopplade till ovannämnda kontaker blir stressade också och det är klart att komponenterna kommer att jobba med värden som dem inte är garanterade för.
Men man ska inte inte låsa in sig i detta "problem" prylarna kommer endå hålla tillräckligt länge vem kommer att sitta vid samma dator om 3-4 för att inte tala om 5 år? inte jag iaf!
klockar du med multiplier så stressar du bara upp CPU
April 26, 2001
WzuP wrote: om man klockar med FSB så höjs ju hastigheten på:
moderkortet
CPU
IDE kanaler
PCI platser
ISA platser
detta i sig betyder att sakerna som är kopplade till ovannämnda kontaker blir stressade också och det är klart att komponenterna kommer att jobba med värden som dem inte är garanterade för.
Men man ska inte inte låsa in sig i detta "problem" prylarna kommer endå hålla tillräckligt länge vem kommer att sitta vid samma dator om 3-4 för att inte tala om 5 år? inte jag iaf!klockar du med multiplier så stressar du bara upp CPU
Du glömde AGP porten
December 19, 2000
Fenomenet att en processor går sönder efter ett tag eller blir instabil osv vid överklockning beror på något som heter elektromigration. Man kan säga att det fungerar som så att man "sliter ut" ledningarna och det gör i längden att man försämrar stabiliteten på en processor. Hög volt och värme bidrar till denna förslitningsskada. Dock har jag inte hört om elektronmigration på några år nu och jag vet inte om detta är atkuellt på nyare cpuer. Men celeon 366 och det gänget kunde lida av det. Eftesom själva grundstrukturen på cpuerna är likadan idag som då så kan man tänka sig att samma fenomen uppstår även idag. Men hur mycket, på hur lång tid, på vilka modeller/märken detta gäller finns det inte klarlagt vad jag har sett iaf.
Dock kan man förebygga sådana här problem med god kylning framförallt. Slutligen ska det också sägas att det spekuleras ganska vilt om detta ämne och det är inte många som vet precis hur det fungerar (inte jag heller) men det ger en liten förklaring iaf.
ska kolla upp det närmare och återkomma om jag kommer ihåg =D
1 Guest(s)