December 28, 2003
Noobiewarning!
Har ett waterchill cpublock som e lite skitig på kopparsidan.
Vad kan man använda för att få bort smutsen alternativt att ev. slipa bort ojämnheter ?? tips på hur man gör och vilket sandpapper.
Nån som e bra på modda?
Har ett BlackIcePro 120mm radiator som jag ska få in i mitt miditower Aopen H600B
[Image Can Not Be Found]
den har plats för 1x80mm fläkt fram. 2st 80mm bak..
Är d bättre lägga radiatorn framme.. o suga in luft genom den. eller bak o låta luften sugas ut?
October 31, 2003
1200 papper på ett glasbord använde jag till mina celeron 400 på den gamla goda tiden När det är blankt nog så byter du upp till ännu finare eller slitet 1200. Är det inte väldigt repigt kanske autosol eller någon annan poler/rubbing duger. Vill du bara ha bort kylpasta så använd sprit.
November 4, 2001
Man ska ALDRIG använda autosol eller dylikt på kylisar/vattenblock/cpuer osv där man strävar efter hög värmeledningsförmåga!!!
Anledningen är att även om autosolen gör ytan blankare gör den så att värmeöverföringen försämras...
När du slipar får du en plan yta med "sprickor", när du kör autosol får du rundade "toppar".... dessa reflekterar ljuset bättre ion att dom reflekterar från alla håll. Pga att dom blir rundade är det en mindre yta som är i direkt kontakt med tex cpun.
Jag ska med mina extrema paintskills illustrera detta:
https://www.nordichardware.se/.....bild01.jpg
Edit:
Om man bara ska göra rent fungerar lödvatten eller annan svag syra (som tar bort oxiden)
Oftast kör jag bara med bensin och en trasa...
October 31, 2003
SuperNova wrote: Man ska ALDRIG använda autosol eller dylikt på kylisar/vattenblock/cpuer osv där man strävar efter hög värmeledningsförmåga!!!
Anledningen är att även om autosolen gör ytan blankare gör den så att värmeöverföringen försämras...
När du slipar får du en plan yta med "sprickor", när du kör autosol får du rundade "toppar".... dessa reflekterar ljuset bättre ion att dom reflekterar från alla håll. Pga att dom blir rundade är det en mindre yta som är i direkt kontakt med tex cpun.Jag ska med mina extrema paintskills illustrera detta:
https://www.nordichardware.se/.....bild01.jpg
Edit:
Om man bara ska göra rent fungerar lödvatten eller annan svag syra (som tar bort oxiden)Oftast kör jag bara med bensin och en trasa...
Fan har jag aldrig tänkt på! Så det kan vara bättre att låta en repa vara.
Vad är lödvatten, jag tycker oxalsyra är bra för rengöring av koppar kanske är samma.
1 Guest(s)