Hur sjutton fungerar OC Guru?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur sjutton fungerar OC Guru?
C-J...
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 242
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 29, 2005 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett windowsbaserat överklockingsprogram som följde med mitt nya moderkort. Jag kan bara se ett enda sätt att klocka datorn i programmet förutom att höja en massa olika volttal, och det är en "slider" där man kan öka "Ext/Agp/pci"? Dessa är också värderade i Mhz.

Default är nu (tror jag kör på default iaf).

EXT (vad det nu innebär) = 204 Mhz
AGP = 66 Mhz
PCI = 33 Mhz

Fattar inte hur man ändrar multiplikatorn eller FSB:n, någon som har en aning??

Eller ska jag bara skita i programmet och utgå från bios i klockningen?

Edit: Det finns en ikon som heter "Turbo", och när jag tryckte p den så ökade datorns Mhz till 2380.5, är detta en stor ökning, eller en minimal?

CPU FSB ska enligt "Everest" vara 200, men efter "Turbo" så står den på 216 Mhz, dvs en 8% överklockning.. Förstår ingenting.

Datorn är en amd athlon 64, 3500+, trots denna klockning (om det nu kan kallas det) så ökar inte detta tal, utan 3500+ står fortfarande kvar.

Ska det vara så?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
913752
June 29, 2005 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

EXT = FSB. Dra den slidern så höjer du fsb...

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
913761
June 29, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet att jag provade detta program, dock till an7, och det sög snopp så det stod härliga till..
Nä skaffa något annant program eller att föredra är att klocka i bioset..

Sen när du klockar m.m. så strunta i "prestandamärkningen" och utgå ifrån vilken den riktigt klocken är på istället, blir bara jolligt om man ska räkna på märkningen..

C-J...
Medlem
913799
June 29, 2005 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Vet att jag provade detta program, dock till an7, och det sög snopp så det stod härliga till..
Nä skaffa något annant program eller att föredra är att klocka i bioset..

Sen när du klockar m.m. så strunta i "prestandamärkningen" och utgå ifrån vilken den riktigt klocken är på istället, blir bara jolligt om man ska räkna på märkningen..

Om någon frågar mig vad jag klockat upp burken till & märkningen fortfarande står på originalvärdet (dvs 3500+), vad ska jag svara då?
Som det är nu när man kan höja fsb hur högt som hest utan att veta det riktiga värdet, så har jag ju ingen aning om när jag har gått för långt. En kompis sade att det är fullt realistiskt att höja den till 4000+ med rätt kylning, är det sant?

EDIT:

Räknade lite på det.. Om jag har höjt FSB:n med 8% så borde den omräknat, ligga på 3780....eller räknar man annorlunda gällande processorsnabbhet?

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
913897
June 30, 2005 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Okey, 3500+ är det som kallas för Preformance rating. Den kommer inte ökas om du överklockar datorn. Dock kommer klockfrekvensen ökas.

Jag vet inte hur hög klockfrekvens du har från början men bara för att demonstrera..

Säg att din orginal klock är 200*11 och din CPU har namnet 3500+ då. Då är klockfrekvensen (200*11) = 2200MHz.
När du sedan överklockar den så ändrar du FSB'n (den som orginal står på 200) till 216Mhz. Då får du 216*11 = 2376MHz. Men dina avläsningsprogram kommer fortfarande säga att din CPU är en 3500+ pga att den är programmerad till att heta det 🙂

Men om du kör en högre FSB och du har en högre klockfrekvens än orignal så är den överklockad 🙂

Ladda hem programmet CPU-Z (http://www.clockgen.com) där kommer du se allt du vill veta om din överklockning.

Gör som så att du startar programmet när du kör oklockat och sedan överklocka med det programmet igång, så kommer du se klockfrekvensen ändras i en liten ruta 🙂

(satan vad mycket jag skrev)

C-J...
Medlem
913901
June 30, 2005 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote: Okey, 3500+ är det som kallas för Preformance rating. Den kommer inte ökas om du överklockar datorn. Dock kommer klockfrekvensen ökas.

Jag vet inte hur hög klockfrekvens du har från början men bara för att demonstrera..

Säg att din orginal klock är 200*11 och din CPU har namnet 3500+ då. Då är klockfrekvensen (200*11) = 2200MHz.
När du sedan överklockar den så ändrar du FSB'n (den som orginal står på 200) till 216Mhz. Då får du 216*11 = 2376MHz. Men dina avläsningsprogram kommer fortfarande säga att din CPU är en 3500+ pga att den är programmerad till att heta det 🙂

Men om du kör en högre FSB och du har en högre klockfrekvens än orignal så är den överklockad 🙂

Ladda hem programmet CPU-Z (http://www.clockgen.com) där kommer du se allt du vill veta om din överklockning.

Gör som så att du startar programmet när du kör oklockat och sedan överklocka med det programmet igång, så kommer du se klockfrekvensen ändras i en liten ruta 🙂

(satan vad mycket jag skrev)

Tack för infon! Har dock ingen aning vad Mhz:en står i förhållande till performance rating? Dessutom så har PR höjts när jag klockat andra tidigare datorer, jag har alltid vetat hur mycket den höjts, det är därför jag är konfunderad över detta programmet.

OCH HUR I H-E får jag datorn att starta med de nya inställningarna, den startar alltid om i default?? Vad fan är vitsen med att ha ett överklockningsprogram, om jag ändå måste gå in och ändra inställningarna varje gång det stängs av??

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
914005
June 30, 2005 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

C-J... wrote: [quote=LorD_Kvadd]*För mycket text*

Tack för infon! Har dock ingen aning vad Mhz:en står i förhållande till performance rating? Dessutom så har PR höjts när jag klockat andra tidigare datorer, jag har alltid vetat hur mycket den höjts, det är därför jag är konfunderad över detta programmet.

OCH HUR I H-E får jag datorn att starta med de nya inställningarna, den startar alltid om i default?? Vad fan är vitsen med att ha ett överklockningsprogram, om jag ändå måste gå in och ändra inställningarna varje gång det stängs av??

Tja om du laddar hem till exempel CPU-Z på den länken jag gav dig så kommer du se det 🙂
Okey, skillnaden på dom äldre AMD CPU'erna (barton och dom) är väl att dom inte har namnet med preformace ratingen inprogrammerat. Det är så jag förstått det. Det verkar som om det är bios som avgör det. Din däremot, a64 har det inkodat i CPU'n att den heter 3500+. Men vad jag vet så ändras inte preformance ratingen på dom äldre heller :S Vad var det för CPU du hade innan som ändrade PR rating?

Du ändrar i bios istället för i windows 😉

Luxh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
914026
June 30, 2005 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag brukar ändra multipler/ratio i bios, och sen spänningar och grekvens i uguru. Kan vara lite smidigt för max oc då windows ibland inte vill boota 😉
För mig sparas inställningarna, bara att öppna OCguru, klicka softmenu, göra det man vill göra, trycka "apply". Klart. Du slipper boota segwindows mellan superpi-racen 😉

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
914130
June 30, 2005 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Skippa PR-siffrorna helt och säg i vilken hastighet processorn jobbar i istället, den riktiga då.. Blir bara krångligt om du vill räkna ut vilken pr-märkning din processor får när du höjer fsbn..

C-J...
Medlem
914337
July 1, 2005 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote: [quote=C-J...][quote=LorD_Kvadd]*För mycket text*

Tja om du laddar hem till exempel CPU-Z på den länken jag gav dig så kommer du se det 🙂
Okey, skillnaden på dom äldre AMD CPU'erna (barton och dom) är väl att dom inte har namnet med preformace ratingen inprogrammerat. Det är så jag förstått det. Det verkar som om det är bios som avgör det. Din däremot, a64 har det inkodat i CPU'n att den heter 3500+. Men vad jag vet så ändras inte preformance ratingen på dom äldre heller :S Vad var det för CPU du hade innan som ändrade PR rating?

Du ändrar i bios istället för i windows 😉

Jag hade en vanlig Amd Athlon 2800+, kommer inte ihåg det exakta fabrikatet. Om jag klockade datorn så såg jag både i "startuppen" och i systemfilen i kontrollpanelen att datorn hade klockats. T.ex så fick jag upp den ett gäng Mhz & såg direkt så att den istället fick rubriceringen 3000+, trodde alla system var sådana?

Jag har laddat hem CPU-Z nu, men det verkar vara ungefär samma program som Everest?

Luxh wrote: Jag brukar ändra multipler/ratio i bios, och sen spänningar och grekvens i uguru. Kan vara lite smidigt för max oc då windows ibland inte vill boota 😉
För mig sparas inställningarna, bara att öppna OCguru, klicka softmenu, göra det man vill göra, trycka "apply". Klart. Du slipper boota segwindows mellan superpi-racen 😉

Sparar du på "default" eller någon av "User", 1, 2, 3? För mig så startar datorn alltid på default, trots att jag valt en "User" och klockat den??

Trött jag blir...

Snorch wrote: Skippa PR-siffrorna helt och säg i vilken hastighet processorn jobbar i istället, den riktiga då.. Blir bara krångligt om du vill räkna ut vilken pr-märkning din processor får när du höjer fsbn..

default är FSB 200 Mhz, nu kör jag en liten fegklock på 204.5 som innbär en 2% överklocking. CPU-hastigheten ligger nu på 2247.7 Mhz, där vet jag inte riktigt vad default är, tror den är lite högre än normalt. I förrgår så klockade jag upp den i 2600 Mhz, men det var nog att ta i, allt bara "dog", hehe.. Var borde maxgränsen ligga? Har köpt en Zalman 7700 så den delen borde iaf vara ganska ultimat.

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
914384
July 1, 2005 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

C-J... wrote: default är FSB 200 Mhz, nu kör jag en liten fegklock på 204.5 som innbär en 2% överklocking. CPU-hastigheten ligger nu på 2247.7 Mhz, där vet jag inte riktigt vad default är, tror den är lite högre än normalt. I förrgår så klockade jag upp den i 2600 Mhz, men det var nog att ta i, allt bara "dog", hehe.. Var borde maxgränsen ligga? Har köpt en Zalman 7700 så den delen borde iaf vara ganska ultimat.

Är datorn helt stabil med 8% överklockningen? Prova höj spänningen med 0.1-0.2v, det borde kylningen klara iaf. En så kommer nog din 2600mhz klockning funka bättre. Men det är inte säkert utan beror på vilken stepping du har.

Luxh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
914405
July 1, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

C-J... wrote: Sparar du på "default" eller någon av "User", 1, 2, 3? För mig så startar datorn alltid på default, trots att jag valt en "User" och klockat den??

Det har jag faktist inte tänkt på. Jag bara öppnar programmet, drar upp softmenu, ställer in, apply.
Jag har dock hört fler än dig som klagat på 'profilerna', men jag har själv som sagt inte testat dem.

C-J...
Medlem
914979
July 2, 2005 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

elmor wrote: [quote=C-J...]default är FSB 200 Mhz, nu kör jag en liten fegklock på 204.5 som innbär en 2% överklocking. CPU-hastigheten ligger nu på 2247.7 Mhz, där vet jag inte riktigt vad default är, tror den är lite högre än normalt. I förrgår så klockade jag upp den i 2600 Mhz, men det var nog att ta i, allt bara "dog", hehe.. Var borde maxgränsen ligga? Har köpt en Zalman 7700 så den delen borde iaf vara ganska ultimat.

Är datorn helt stabil med 8% överklockningen? Prova höj spänningen med 0.1-0.2v, det borde kylningen klara iaf. En så kommer nog din 2600mhz klockning funka bättre. Men det är inte säkert utan beror på vilken stepping du har.

Vilken spänning är det du talar om? Vanliga volten, eller vad? Har höjt en från 1.5 till 1.6.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL