Hur ska jag dra flödet... ?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur ska jag dra flödet... ?
cliffninja
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 51
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 28, 2002 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Allså, funderar lite på hur jag skall dra flödet.
Har en eheim 1048 pump samt mestadels 3/8' storlek överallt.

har tanke på två banor, där den senare splittas upp med en t-koppling alternativt flera banor från tanken.

1. pump -> vattentank -> radiator -> cpublock -> gpublock -> chipsetblock -> pump.

_____________________________-> cpublock -> pump
2. pump -> vattentank -> radiator
_____________________________-> gpublock -> cpset -> pump

Detta är bara tankar... hjälp mig gärna. Kanske är det bättre att kyla chipset innan gpu/cpu tex då detta knappast är så varmt?..

Kom gärna med förslag hjälp!

Vattenkylningen består av:
Eheim 1048
Leufken giant radiator
Mace 1c
Jimms pc silver gpu
Jimms pc silver chipset
Vattentank i plexi a 2*5.25 platser

Det som skall kylas är
amd xp 1700+
gf 4 ti200
i ett addtronics 7896a

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
214138
October 28, 2002 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle nog gått på första alternativet.

cliffninja
Siktar mot toppen
Medlem
214437
October 29, 2002 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

varför? borde det inte vara bättre att ha två, förvisso ej åtskilda då jag bara har en radiator, men ändå .. 😉

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
214464
October 29, 2002 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

Eftersom nipplarna på Jimms pc block är så små så dkulle jag dela på med ett T-kors. De har jag gjort iaf. Fast jag delade slangarna i 2 mindre precis efter cpu blocket. Sen går de ihop igen efter har varit igenom Chipset och GPU blocket in till pumpen igen. Dessutom är de snyggt med massa slangar wink

cliffninja
Siktar mot toppen
Medlem
214848
October 30, 2002 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

värmer en eheim 1028 upp vattnet? funtar på att ha den mellan tank och radiator för att sen gå ut mot blocken. på så sätt kan jag ha en t-kopplin efter radiatorn endast, 2 vägar in i tanken...

Vad tror ni om det?

Kingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
214929
October 31, 2002 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Bäst borde ju vara, pumpa kallt vatten från tanken (efter rediatorn) in i blocket och sedan varmt vatten in i radiatorn osv?

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
215593
November 2, 2002 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst blir pumpen lite varm men inte allt för mycket så de ska nog inte va några problem.

Paxmax
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
216839
November 6, 2002 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är alltid bättre att dra slangar parallellt, så vida man inte har några speciella krav.
Tex. processorn vill man ju ha kallast. Den kommer så klart först efter radiatorn utan att splittas innan. De andra prylarna har ju helt klart lägre prio, dra parallellt till gpu/chipset/minne/PS/HD/whatever och samla ihop slangarna sen lagom till pumpen.
Ordning altså:Radiator -> cpu -> (gpu/chipset/) -> pump

Har man flera kylare skall man lägga dom parallellt, så att största möjliga skillnad i temp erhålls mellan mediumen, det ökar effektiviteten.

Fler fördelar med parallellt är att vattenmotståndet minskar=ökat flöde=alltid bättre(om alla andra parametrar är oförändrade).

Större pump innebär oftast högre flöde, mest tack vare ökad lyfthöjd, inte själva volymkapaciteten. Men! med större effekt på pumpen så tillför man extra värme till vattnet. Dels blir motorn varm och dels att vattnet tvingas att flytta på sig fortare dvs friktionsvärme. Det mesta av värme effekten tillförs vattnet, en mindre del avgår i luftkylning (i det fall det förekommer). En pytteliten del av värmen strålar bort (borde kanske inte ens nämnt det...)

Med större pump ökar nästan alltid kravet på grövre slang.

I mitt första experiment så hade jag hopplöst små vattenkanaler i vattenkylarna. Jag moddade kylarna genom att dela dom på mitten och köra vattnet parallellt i samma kylare, vidare så använde jag två st parallellt. I slutändan så hade jag 4 rör på vardera 6mm diameter. Trots 20 L /minut pump (och 12mm slang emellan) fick jag bara 5,5L/minut.
Innan modden hade jag bara 1,5 L/minut. Snacka om att pumpen jobbade ineffektivt.

Så: Tänk parallellt ! i de flesta fallen iaf! 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 267
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL