July 22, 2006
Hej!
Jag köpte mig en ny dator för någon vecka sedan. Nu undrar jag, eftersom att denna processor, San Diego, ska vara väldigt överklockningsbar. En kompis till mig har fått sin AMD 3700+ klockad till 2900mhz och mostsvarar ungefär en 4800+.
Jag vet att det är möjligt men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få den upp i 2700mhz. Det högsta jag fått upp den i är 2490mhz. Mina inställningar var då på FSB Bus 226 och på CPU/FSB 11, CPU VID 1.500V
LTD VID 1.70, LTD Sepcial VID 110%.
Så jag vet att det går att klocka den.
Min kylning är en Zalman 120 helt i koppar,processorn som ni redan vet en AMD 3700+ 2.21 ghz, grafikkortet är ett Asus EN7900GT, moderkortet ett DFI Lanparty UT Ultra-D, minnena 2x 512mb kingston PC3200 .
Går det att klocka min dator mer än vad jag lyckats med eller är det åt skogen?
Måste jag skaffa nya minnen för att det ska gå att klocka mer?
Om det är möjligt, vilka program ska jag använda och hur?
Tack på förhand.
July 22, 2006
jag har testat att sänka LTD multipeln till 3.0X
och höjde då FSB Buss'en till 228, men tamejfan då ville inte datorn starta. Den vill bara starta om jag kör FSB Bus på 226 :S
Om jag får säga det själv så tror jag att det beror på minnena. Men, det är ju klart, jag är ju inte direkt bra på klockning.
Specifikationer just nu i SiSoft sandra 2005 lite är:
#Benchmark results----
Dhrystone ALU MIPS :11116
Whetstone iSSE3 : 5027 MFLOPS
#Processor----
Speed 2,49 GHz
L2Cache 1MB
#Chipset1----
Front side bus speed 2x 904MHz(1808MHz)
Det är väl det som jag uppfattat som viktigast.
Sen när ni kollar på det här ser ni säkert att jag suger på att överklocka.
June 6, 2006
f1ay3r wrote: jag hade LTD multin på 5x.
Och du "GoesHS" jag kan ialla fall sänka LTD multin i BIOS.
Jo dom flästa kan det , men de kan inte jag med mitt moderkort 🙁 kan inte ändra spänningen heller 🙁 men finns de inge annat program som man kör i windows som man kan ställa in de på ?!
February 3, 2003
Det ska gå att ändra htt multi i CBID (Central Brain Identifier)
Under den andra fliken, om ni klickar på den och väljer Controller (flik som dyker upp under Cache-fliken) så finns det "Work Frequencies". Det BÖR vara HTT-multin.
Angående ditt överklockningsproblem, gör som EliXyR sade, ställ ner dividern så minnena körs i lite lägre hastighet. Då bör det gå att överklocka längre.
Edit: Länk till CBID, annars lär det väl bli en massa tjat om det. http://cbid.amdclub.ru/
June 6, 2006
Lord_Kvadd wrote: Det ska gå att ändra htt multi i CBID (Central Brain Identifier)
Under den andra fliken, om ni klickar på den och väljer Controller (flik som dyker upp under Cache-fliken) så finns det "Work Frequencies". Det BÖR vara HTT-multin.
Angående ditt överklockningsproblem, gör som EliXyR sade, ställ ner dividern så minnena körs i lite lägre hastighet. Då bör det gå att överklocka längre.
Edit: Länk till CBID, annars lär det väl bli en massa tjat om det. http://cbid.amdclub.ru/
Tackar Tackar 🙂
När man sänkte de som du sa så sänktes de från : HTL SPEED 1000mhz Till 800mhz . hur mkt kan man sänka , hur mkt ska man sänka ?
October 25, 2004
f1ay3r wrote: Hej!
Jag köpte mig en ny dator för någon vecka sedan. Nu undrar jag, eftersom att denna processor, San Diego, ska vara väldigt överklockningsbar. En kompis till mig har fått sin AMD 3700+ klockad till 2900mhz och mostsvarar ungefär en 4800+.Jag vet att det är möjligt men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få den upp i 2700mhz. Det högsta jag fått upp den i är 2490mhz. Mina inställningar var då på FSB Bus 226 och på CPU/FSB 11, CPU VID 1.500V
LTD VID 1.70, LTD Sepcial VID 110%.Så jag vet att det går att klocka den.
Min kylning är en Zalman 120 helt i koppar,processorn som ni redan vet en AMD 3700+ 2.21 ghz, grafikkortet är ett Asus EN7900GT, moderkortet ett DFI Lanparty UT Ultra-D, minnena 2x 512mb kingston PC3200 .
Går det att klocka min dator mer än vad jag lyckats med eller är det åt skogen?
Måste jag skaffa nya minnen för att det ska gå att klocka mer?
Om det är möjligt, vilka program ska jag använda och hur?
Tack på förhand.
Jag har klockat min San Diego idag.
Fått upp den till 2530MHz. men nu verkar de vara stop. Får inte den nå högre så att den håller sig stabil i prime95.
Minnena ligger nu på 181MHz Så de är inte dom som sätter stopp.
kör 11x230
volt: 1,44v
//Danne
October 25, 2004
June 6, 2006
Tjenare , jag kör min A64 x2 3800+ socket 939 i 2600mhz utan problem , då har jag sänkt minnena till 166mhz och sänkt HTT Multin till 800. körde då med 260htt , 10*260 = 2600mhz . körde med 1.4v.
Vill ej klocka min cpu mera förns jag får nya minnen , hur mkt mer jag än klockar får jag inga bättre results 🙁 Jävla minnen 😀
2 Guest(s)