Hur ska man fästa kylflänsarna på grafikminnen?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur ska man fästa kylflänsarna på grafikminnen?
arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 10, 2004 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

som i topic, hur ska man fästa flänsar på grafikkortets minnen?, räcker det med att klena på lite vanlig kylpasta?

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
504923
January 10, 2004 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns flera sätt, dubbelhäftande tejp (lätt att ha dit och lättare att ta bort än epoxy) nackdelen är att värmeledningsförmågan inte är på topp.

Epoxy ger bra värmeledningsförmåga men är permanen så du blir av med garanin på kortet.

Kylpasta och "klammrar" är det bästa alternativet då du bara kan ta bort dem och iom valfri kylpasta får du förmodligen den bästa värmeledningsförmågan.

Man måste dock bygga egna klammrar men borde inte vara några problem för den som ine har tummen mitt i hand.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
504925
January 10, 2004 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

om du ska sätta fast på GPUn då??
använder man kylpasta då också?

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
504932
January 10, 2004 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Finns flera sätt, dubbelhäftande tejp (lätt att ha dit och lättare att ta bort än epoxy) nackdelen är att värmeledningsförmågan inte är på topp.

Epoxy ger bra värmeledningsförmåga men är permanen så du blir av med garanin på kortet.

Kylpasta och "klammrar" är det bästa alternativet då du bara kan ta bort dem och iom valfri kylpasta får du förmodligen den bästa värmeledningsförmågan.

Man måste dock bygga egna klammrar men borde inte vara några problem för den som ine har tummen mitt i hand.

Klammrar?, kan du förkalara lite?

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
504968
January 10, 2004 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

tindy_14 wrote: om du ska sätta fast på GPUn då??
använder man kylpasta då också?

jupp BARA kylpasta =) men du måste fästa kylflänsen i hålen oxå =)

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1468
505095
January 10, 2004 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

jag sågade ihäl en gammal gf2mx kylfläns i 4 bitar. sen satte jag bara på det på minnerna med hjälp av "thermal grease" lr nåt. dom sitter väl lite löst, man kan flytta på de åt sidaorna osv, glider. men de faller iaf inte ner.

men det vart ingen skillnad i klocking osv. :arg:

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
505099
January 10, 2004 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

det finns arctic silver med epoxy i...bara att kleta och fästa. 🙄

TiGGer
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
505842
January 11, 2004 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man ska ta bort dessa så stoppar man in graffet i en antistatic-påse och lägger in det
i frysen ett tag och sen är det bara att bryta bort flänsarna när det är tillräckligt kallt.
Gjorde på detta sätt när mitt R9700 pro slutade fungera och sedan reklamerade jag det.
(btw kolla i min sign vad jag fick tillbaka från komplett när jag reklamerat kortet)

Happy overclocking / TiGGer

Seehund
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
545524
February 17, 2004 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Har precis sågat en gammal hederlig MC68040-kylfläns i bitar för detta ändamål och lyckades hitta den här tråden som en skänk från ovan! 🙂

SuperNova wrote: Finns flera sätt, dubbelhäftande tejp (lätt att ha dit och lättare att ta bort än epoxy) nackdelen är att värmeledningsförmågan inte är på topp.

Värmeledande epoxylim är vad jag förstått tvåkomponentslim. Kan man inte avsiktligen blanda "fel", d.v.s. ta en större proportion av komponenten med det värmeledande klägget i och en mindre proportion härdare? Skulle inte detta ge en lagom klistrande men icke-permanent fog? Har någon testat detta?

Vad för sorts klammer talar du om?

Hmm, ännu en idé - blanda vanlig kylpasta som Arctic Silver i värmeledande epoxy. Voilá: Icke-permanent lim med bättre kylning?

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
545624
February 17, 2004 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker inte om tejpen, när ja drog på lan o sen kom hem så hade en av flänsarna losnat o satt på botten av lådan. så ska du ha riktig så köp sån där artic epoxy tror ja de eheter iaf sån där artic lim

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
546116
February 18, 2004 - 1:25 am
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: tycker inte om tejpen, när ja drog på lan o sen kom hem så hade en av flänsarna losnat o satt på botten av lådan. så ska du ha riktig så köp sån där artic epoxy tror ja de eheter iaf sån där artic lim

AS: Thermal Adhesive heter den

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 289
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL