November 4, 2001
Finns flera sätt, dubbelhäftande tejp (lätt att ha dit och lättare att ta bort än epoxy) nackdelen är att värmeledningsförmågan inte är på topp.
Epoxy ger bra värmeledningsförmåga men är permanen så du blir av med garanin på kortet.
Kylpasta och "klammrar" är det bästa alternativet då du bara kan ta bort dem och iom valfri kylpasta får du förmodligen den bästa värmeledningsförmågan.
Man måste dock bygga egna klammrar men borde inte vara några problem för den som ine har tummen mitt i hand.
November 8, 2003
SuperNova wrote: Finns flera sätt, dubbelhäftande tejp (lätt att ha dit och lättare att ta bort än epoxy) nackdelen är att värmeledningsförmågan inte är på topp.
Epoxy ger bra värmeledningsförmåga men är permanen så du blir av med garanin på kortet.
Kylpasta och "klammrar" är det bästa alternativet då du bara kan ta bort dem och iom valfri kylpasta får du förmodligen den bästa värmeledningsförmågan.
Man måste dock bygga egna klammrar men borde inte vara några problem för den som ine har tummen mitt i hand.
Klammrar?, kan du förkalara lite?
August 12, 2003
jag sågade ihäl en gammal gf2mx kylfläns i 4 bitar. sen satte jag bara på det på minnerna med hjälp av "thermal grease" lr nåt. dom sitter väl lite löst, man kan flytta på de åt sidaorna osv, glider. men de faller iaf inte ner.
men det vart ingen skillnad i klocking osv. :arg:
September 2, 2003
Om man ska ta bort dessa så stoppar man in graffet i en antistatic-påse och lägger in det
i frysen ett tag och sen är det bara att bryta bort flänsarna när det är tillräckligt kallt.
Gjorde på detta sätt när mitt R9700 pro slutade fungera och sedan reklamerade jag det.
(btw kolla i min sign vad jag fick tillbaka från komplett när jag reklamerat kortet)
Happy overclocking / TiGGer
February 12, 2004
Har precis sågat en gammal hederlig MC68040-kylfläns i bitar för detta ändamål och lyckades hitta den här tråden som en skänk från ovan! 🙂
SuperNova wrote: Finns flera sätt, dubbelhäftande tejp (lätt att ha dit och lättare att ta bort än epoxy) nackdelen är att värmeledningsförmågan inte är på topp.
Värmeledande epoxylim är vad jag förstått tvåkomponentslim. Kan man inte avsiktligen blanda "fel", d.v.s. ta en större proportion av komponenten med det värmeledande klägget i och en mindre proportion härdare? Skulle inte detta ge en lagom klistrande men icke-permanent fog? Har någon testat detta?
Vad för sorts klammer talar du om?
Hmm, ännu en idé - blanda vanlig kylpasta som Arctic Silver i värmeledande epoxy. Voilá: Icke-permanent lim med bättre kylning?
2 Guest(s)