April 26, 2001
Hallå!
Jag har precis köpt en 156 watts TEC, men jag undrar om det inte finns större.
Det kan väl inte vara så att 156 watts varianten ÄR störst.
Sedan skall det gärna gå att få tag i den till ett "vettigt" pris.
Men vet ni någon som har större TEC i lager kan ni väl skriva ett par rader och berätta.
Det finns 172W peltiers.. men de tror jag är 24v.. Det går såklart även att få tag i större men då kostar det nog en hel del extra!
Tekniknörd som gillar att träna.
December 23, 2000
Har sett så kraftiga som 290W från Supercool. Dom har säkert kraftigare, om inte annat kan du beställa en kraftigare. Dom tillverkar även peltiers på beställning. Det är dock någon som man aldrig i hela sitt liv lär få råd med. Mycket enklare/billigare att köra flera peltiers parallelt i så fall. Samma sak som en kraftigare...
April 26, 2001
2001-06-12 18:54, skrev peter:
Har sett så kraftiga som 290W från Supercool. Dom har säkert kraftigare, om inte annat kan du beställa en kraftigare. Dom tillverkar även peltiers på beställning. Det är dock någon som man aldrig i hela sitt liv lär få råd med. Mycket enklare/billigare att köra flera peltiers parallelt i så fall. Samma sak som en kraftigare...
Kan man "parallel" koppla peltier menar du!
Lägger man dom emot varandra på prollen då?
Och vad får detta för effekt?
December 23, 2000
2001-06-15 19:52, skrev peter:
Du ska inte lägga dom ovanpå varandra!! Det är iof ett bra sätt att öka deltaT:et på men knappast för något som avger mer än 30W!
Du får helt enkelt lägga dom bredvid varandra! Men det är ju svårt på vattenblock då blocket måste vara mycket större! =(
Annars borde det ju gå att ha ett slot a block???
Jo det går ju bra på ett Slot A block.. men inte att fästa ett slot A block på ett socket moderkort..
Tekniknörd som gillar att träna.
December 23, 2000
Lägg noga märke till att du inte kan driva en 156W peltier på ett 300W nätagg...knappt en 120W, på ett mycket bra nätagg går det men inte annars (typ seventeam 300W)
Till peltiern vill du oftast ha 12V och alla 300W i ett nätagg är inte 12V. Det är mycket på 3,3 och 5V! Normalt för ett 300W är ca 9-11A. alltså mellan 108-132W. Och om du kollar på exempelvis en 120W peltier så är det inte effekförbrukningen som är 120W utan kyleffekten. Den drar alltså mer än 120W....
1 Guest(s)