October 26, 2002
Jag undrar hur pass viktigt det är med kylning om man inte hade tänkt att överklocka eller nått sånt, kommer man få bättre presdanda om datorn är väl kyld eller måste man överklocka för att det ska hända något??
Min HD känns väldigt varm (kanske inte e det, man e ju nOOb på det här), så jag undrar om man kommer få nån prestanda föränding om man kyler den eller om det är bar på nogot sätt...
sen funderade jag på att ta bort ena väggen i chassit, då borde ju datorn bli kallare...är det dumt??
Jag har precis tittat lite på programmet speedfan och vid temp3: står det 56 C och så är det en eld framför...är detta något att oroa sig över??
November 12, 2002
Du borde ju ha åtminstonde lite luftflöde i burken då ger du sakerna mer chans att prestera bättre. Hårddiskar förlänger du livslängden mycket om du håller dem kylda. mellan 30-35 kanske. Har du några chassi fläktar i lådan så är det inget bra att ta bort ena sidan..bra och bra? det blir ingen skillnad eftersom det inte blir något sug, luften stannar bara kvar där den är. Har du dock inga chassifläktar så blir det bättre med öppen låda
April 11, 2003
Om datorn är väl kyld så går den stabilare om jag inte har fel. Jag har tagit bort min sida av datorn, men ja vet inte om det är så bra igentigen, för man motvärkar ju fläcktarna som ska fixa så att luften stömmar igenom datorn som inte funkar om man tar bort sidan. Tror det ska vara så, inte säker.
March 20, 2003
Det är inte det minsta viktigt om du inte planerar att ha burken mer än 5år(vilket jag förutsätter att du inte ska).
Skit i allt vad temp heter och tänk på alla som köper en burk från siba/onoff/motsv..... och värre kör dem nere i medelhavet/afrika...tror du att OEMbyggare tänker det minsta på tempen???
Livslängden på datorkomponenter är ratad till ca 10-12 år och om du kortar den till hälften så har du ändå bytt dator 2ggr på den tiden...
Alla här e så oroliga för tempen att man undrar om tandtrollen skrämmer upp dem...
November 12, 2002
Pim_ wrote: Det är inte det minsta viktigt om du inte planerar att ha burken mer än 5år(vilket jag förutsätter att du inte ska).
Skit i allt vad temp heter och tänk på alla som köper en burk från siba/onoff/motsv..... och värre kör dem nere i medelhavet/afrika...tror du att OEMbyggare tänker det minsta på tempen???
Livslängden på datorkomponenter är ratad till ca 10-12 år och om du kortar den till hälften så har du ändå bytt dator 2ggr på den tiden...
Alla här e så oroliga för tempen att man undrar om tandtrollen skrämmer upp dem...
Hårddiskar säckar ju ihop tidigt som fan om man inte håller dem i bra skick och temp. En hårddisk kan man ju ha en 3-4 år iaf
March 20, 2003
mullemaster wrote: [quote=Pim_]Det är inte det minsta viktigt om du inte planerar att ha burken mer än 5år(vilket jag förutsätter att du inte ska).
Hårddiskar säckar ju ihop tidigt som fan om man inte håller dem i bra skick och temp. En hårddisk kan man ju ha en 3-4 år iaf
Så du menar att majoriteten av alla hårddiskar i världen......tänk på att det är kallt i Sverige......skulle rasa 2-3år efter inköp......pga värmeproblem?????.......
Visst kan jag hålla med om att de håller längre om man kyler dem men för normalanvändaren är det inte av ngt intresse......
December 23, 2000
nej datorn går inte bättre om den är kallare. det finns dock en viss gräns, om du överskrider denna kan den bli ostabil men då talar vi om höga temps. över 65-70C för AMD Att kyla en hd är absolut inte vanligt det gör man oftast bara i servrar. Tänk på alla märkesdatorer, dem har inga HD fläktar. Många företag har datorerna på dygnet runt utan att HD dör efter ett år.
March 20, 2003
WzuP wrote: nej datorn går inte bättre om den är kallare. det finns dock en viss gräns, om du överskrider denna kan den bli ostabil men då talar vi om höga temps. över 65-70C för AMD Att kyla en hd är absolut inte vanligt det gör man oftast bara i servrar. Tänk på alla märkesdatorer, dem har inga HD fläktar. Många företag har datorerna på dygnet runt utan att HD dör efter ett år.
Tack för att det finns ngn vettig........
June 9, 2003
jag har en 30gb ibm-hårddisk sedan 2 år tillbaka. den har pajat 2 ggr. orkar inte skicka den till holland eller vart fan den ska. det kostar mig nästan lika mycket som en ny hårddisk. ibm har haft kvalitetsproblem på något äldre serier men att en hdd ska paja efter drygt 1,5 år är dumt. tror dock inte att den håller längre om man kyler den speciellt. jag litar poå luftflödet i datorn.
1 Guest(s)