hur viktigt med kylning??|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hur viktigt med kylning??
chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 10, 2003 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag undrar hur pass viktigt det är med kylning om man inte hade tänkt att överklocka eller nått sånt, kommer man få bättre presdanda om datorn är väl kyld eller måste man överklocka för att det ska hända något??

Min HD känns väldigt varm (kanske inte e det, man e ju nOOb på det här), så jag undrar om man kommer få nån prestanda föränding om man kyler den eller om det är bar på nogot sätt...

sen funderade jag på att ta bort ena väggen i chassit, då borde ju datorn bli kallare...är det dumt??

Jag har precis tittat lite på programmet speedfan och vid temp3: står det 56 C och så är det en eld framför...är detta något att oroa sig över??

mullemaster
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 385
354548
June 10, 2003 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Du borde ju ha åtminstonde lite luftflöde i burken då ger du sakerna mer chans att prestera bättre. Hårddiskar förlänger du livslängden mycket om du håller dem kylda. mellan 30-35 kanske. Har du några chassi fläktar i lådan så är det inget bra att ta bort ena sidan..bra och bra? det blir ingen skillnad eftersom det inte blir något sug, luften stannar bara kvar där den är. Har du dock inga chassifläktar så blir det bättre med öppen låda

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
354555
June 10, 2003 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Om datorn är väl kyld så går den stabilare om jag inte har fel. Jag har tagit bort min sida av datorn, men ja vet inte om det är så bra igentigen, för man motvärkar ju fläcktarna som ska fixa så att luften stömmar igenom datorn som inte funkar om man tar bort sidan. Tror det ska vara så, inte säker.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
354579
June 10, 2003 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte det minsta viktigt om du inte planerar att ha burken mer än 5år(vilket jag förutsätter att du inte ska).
Skit i allt vad temp heter och tänk på alla som köper en burk från siba/onoff/motsv..... och värre kör dem nere i medelhavet/afrika...tror du att OEMbyggare tänker det minsta på tempen???
Livslängden på datorkomponenter är ratad till ca 10-12 år och om du kortar den till hälften så har du ändå bytt dator 2ggr på den tiden...
Alla här e så oroliga för tempen att man undrar om tandtrollen skrämmer upp dem...

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
354585
June 10, 2003 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

30-35 hmmm min hd ligger på 52 enligt speedfan (jag tror att speedfan sänkte mina fläktar, det lät som det och för en stund sedan låg hdn på 43...ska jag såva oroligt inatt eller är det inget att bry sig om???

mullemaster
Kommer du hit ofta?
Medlem
354594
June 10, 2003 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Det är inte det minsta viktigt om du inte planerar att ha burken mer än 5år(vilket jag förutsätter att du inte ska).
Skit i allt vad temp heter och tänk på alla som köper en burk från siba/onoff/motsv..... och värre kör dem nere i medelhavet/afrika...tror du att OEMbyggare tänker det minsta på tempen???
Livslängden på datorkomponenter är ratad till ca 10-12 år och om du kortar den till hälften så har du ändå bytt dator 2ggr på den tiden...
Alla här e så oroliga för tempen att man undrar om tandtrollen skrämmer upp dem...

Hårddiskar säckar ju ihop tidigt som fan om man inte håller dem i bra skick och temp. En hårddisk kan man ju ha en 3-4 år iaf

Pim_
Member
Medlem
354598
June 10, 2003 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

mullemaster wrote: [quote=Pim_]Det är inte det minsta viktigt om du inte planerar att ha burken mer än 5år(vilket jag förutsätter att du inte ska).

Hårddiskar säckar ju ihop tidigt som fan om man inte håller dem i bra skick och temp. En hårddisk kan man ju ha en 3-4 år iaf

Så du menar att majoriteten av alla hårddiskar i världen......tänk på att det är kallt i Sverige......skulle rasa 2-3år efter inköp......pga värmeproblem?????.......
Visst kan jag hålla med om att de håller längre om man kyler dem men för normalanvändaren är det inte av ngt intresse......

WzuP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1120
354624
June 11, 2003 - 1:50 am
sp_Permalink sp_Print

nej datorn går inte bättre om den är kallare. det finns dock en viss gräns, om du överskrider denna kan den bli ostabil men då talar vi om höga temps. över 65-70C för AMD Att kyla en hd är absolut inte vanligt det gör man oftast bara i servrar. Tänk på alla märkesdatorer, dem har inga HD fläktar. Många företag har datorerna på dygnet runt utan att HD dör efter ett år.

Pim_
Member
Medlem
354633
June 11, 2003 - 6:16 am
sp_Permalink sp_Print

WzuP wrote: nej datorn går inte bättre om den är kallare. det finns dock en viss gräns, om du överskrider denna kan den bli ostabil men då talar vi om höga temps. över 65-70C för AMD Att kyla en hd är absolut inte vanligt det gör man oftast bara i servrar. Tänk på alla märkesdatorer, dem har inga HD fläktar. Många företag har datorerna på dygnet runt utan att HD dör efter ett år.

Tack för att det finns ngn vettig........

mullemaster
Kommer du hit ofta?
Medlem
354692
June 11, 2003 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Ok Jag ger mig. Men psykiskt känns det ändå bättre för mig iaf att veta att sakerna är någorlunda kylda. Sen blir ju de uppsågade fläkthålen med galler fö jäkla snygga med lite Led fläkts etc 😀

glemmy
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 84
355855
June 12, 2003 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har en 30gb ibm-hårddisk sedan 2 år tillbaka. den har pajat 2 ggr. orkar inte skicka den till holland eller vart fan den ska. det kostar mig nästan lika mycket som en ny hårddisk. ibm har haft kvalitetsproblem på något äldre serier men att en hdd ska paja efter drygt 1,5 år är dumt. tror dock inte att den håller längre om man kyler den speciellt. jag litar poå luftflödet i datorn.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 555
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL