Hydro L20 pump, rengörning?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hydro L20 pump, rengörning?
0ri0n^
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 11, 2004 - 2:40 am
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte en begagnad pump och jag får den inte att gå helt tyst utan det rasslar lite om den och den vibrerar lite konstigt. Jag tänkte bara höra om någon vet om man kan öppna den och om det är smart. Om det verkat vettigt kanske någon annan har gjort det och kan skriva en liten kort guide.

Jag har sköljt ur systemet nogrannt och kört det en längre tid både innan och efter. Jag tror mig ha fått ut all luft i systemet då jag har vänt/vridit/lyft/slungat allt länge. Ljudet är av samma karaktär som när det är luft i systemet fast mkt lägre, fast det är rätt allmänt missljud bara.

En annan fråga, den skall väl vara rätt tyst egentligen?

Tack på förhand.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
794055
December 12, 2004 - 1:55 am
sp_Permalink sp_Print

Kan inte svara om din pump men vet iaf att Impellern och andra roterande delar, samt gummibussningar i Eheim-pumparna ska bytas med jämna mellanrum för att pumpen ska gå tyst... fick denna rekomendation i en djuraffär när jag var där och kollade på pumpar, han rekomenderade med 1-2 års intervall.. kanske dags för något sånt... vet tyvärr inte hur din pump ser ut så kan inte säga exakt hur du ska göra, eller om det går... men Hydropumparna har ju fått bra kritik så vore konstigt om det ej gick..

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
794092
December 12, 2004 - 3:19 am
sp_Permalink sp_Print

Pumpar vibrerar ju lite också... 1048:an som jag lånade av keffing gick ju att höra om den låg direkt emot chassit såklart. Det är ju ändå en erkänt tyst pump.

0ri0n^
Medlem
794163
December 12, 2004 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för svar. Saken är den att det inte är vibrationerna som fortplantar sig till ljud utan det verkar vara något lurt inuti pumpen som får den att ge lite missljud. Det kan antingen vara smuts, luft eller något glidlager som är skumt. Jag har som sagt försökt få ut all luft, jag har vänt/lyft/sänkt/skakat/svingat pumpen och resten av systemet så det borde vara luftfritt.

Jag skall höra med snubben på [S]äljes som hade reservdelar till L30.

Ingen som vet om och isf hur man kan rengöra pumpen, den verkar inte vara så öppningsbar.

0ri0n^
Medlem
795142
December 13, 2004 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Kom igen ingen som har skrubbat sin någon gång :). Verkat komplicerat att öppna skiten.

Eller iaf någon som kan ge en bild av hur ni upplever ljudet av denna pump. Är den allmänt tyst eller måste man lägga örat mot den?

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
795284
December 13, 2004 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Inga missljud utan bara ett lågfrekvent brummande när den är dränkt.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
795767
December 14, 2004 - 1:15 am
sp_Permalink sp_Print

hm... vad är pumpen körd med innan? kranvatten eller destilerat? har det vart kranvatten kan det vara kalkavlagringar... går lösa med ättika... dock antar jag garantin försvinner... om du har någon...

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
795768
December 14, 2004 - 1:20 am
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: Pumpar vibrerar ju lite också... 1048:an som jag lånade av keffing gick ju att höra om den låg direkt emot chassit såklart. Det är ju ändå en erkänt tyst pump.

asså kan inte du sluta låtsas att vi känner varandra? folk kommer börja tro konstiga saker om en 18-åring hänger med en 13-åring...

aja men skämt åsido... du kan öppna den om det går att öppna den... så lätt är det... på eheimpumparna så är det bara att vrida på en grej så kommer skiten loss o man kan rengöra den

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
796008
December 14, 2004 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

komplicerad pump, min Sicce idra har bara en impeller som snurrar runt, inga mer rörliga delar.

Kör du med glykol i vattnet ? det har även en smörjande effekt.

0ri0n^
Medlem
796232
December 14, 2004 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svar, jag skall nog skölja systemet lite med diverse konstiga vätskor ^^. Killen innan har kört med destillerat och WaterChills egna tillsats.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
796294
December 14, 2004 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

gör så... förrästen... kom på en sak som är ganska viktig.. innan du häller i ättika i vattnet... se till att INGET är gjort av silicon... ättika löser silikon... tråkigt om någon tank eller något börjar läcka...

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
796330
December 14, 2004 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=ocz]Pumpar vibrerar ju lite också... 1048:an som jag lånade av keffing gick ju att höra om den låg direkt emot chassit såklart. Det är ju ändå en erkänt tyst pump.

asså kan inte du sluta låtsas att vi känner varandra? folk kommer börja tro konstiga saker om en 18-åring hänger med en 13-åring...

aja men skämt åsido... du kan öppna den om det går att öppna den... så lätt är det... på eheimpumparna så är det bara att vrida på en grej så kommer skiten loss o man kan rengöra den

Du är lite konstig...

Ska jag säga att det är min pump? Du ljuger jag ju.. 🙄 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 92
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL