July 4, 2004
Snart kommer jag att köpa 1024mb Kingston Hyper X ifrån Webhallen: http://www.webhallen.com/prod......p?id=20813
Grejen med de här minnena är att de är gjorde för överklockning (de har kylflänsar och allt). Men jag vet inte hur man överklockar sådana egentligen.
Hörde något om att man ska leka med spänningen i bios osv.
Men helt säker är jag inte.
Någon som vet?
July 4, 2004
Jasså, det var det du menade.
När jag läste din signatur så trodde jag att det var en del av ditt inlägg. Förstod inte först vad klädesplagg hade med denna tråd att göra.
När det gäller alla termer osv. som ni använder så skulle jag uppskatta om ni förklarade lite mer detaljerat vad ni menar.
Har aldrig klockat något förut och vet därför inte hur något fungerar.
March 18, 2004
Läs en överclockningsguide https://www.nordichardware.se/.....hp?t=70671
February 9, 2004
LuX^ wrote: Läs en överclockningsguide https://www.nordichardware.se/.....hp?t=70671
Det var på tiden!
July 18, 2003
Ta inte illa upp nu, men det kanske inte är det bästa att köpa feting minnen när man aldrig har klockat innan.
Det är ju inte bara minnerna det beror på, allt måste vara lika bra då.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
September 19, 2002
*blitz* wrote: Ta inte illa upp nu, men det kanske inte är det bästa att köpa feting minnen när man aldrig har klockat innan.
Det är ju inte bara minnerna det beror på, allt måste vara lika bra då.
Jag tycker väl att det är lika bra att han köper bra grejer direkt, då är ju chansen större att han lyckas med sin överklockning & blir en härdad haxxor som oss andra... 😕 Blä, hatar det ordet... :bgrin:
Nä men köp du de där minnena om du vill, men som sagt: Läs en överklockningsguide & kika gärna igenom forumet också, det är många som ställt liknande frågor tidigare, så du kan hitta mycket matnyttigt här.
Däremot så orkar inte folk förklara samma saker om & om igen, därav att det finns guider & en sökfunktion att nyttja. Använd de resurser som finns först & försök bli lite "varm i kläderna" så att säga så ska du se att det går bättre då. Men nog tycker jag att du ska få fråga saker, men du kan ju kolla runt litegrann först så att vi inte behöver upprepa oss allt för mycket. 😉 Är det någonting du inte förstår av det som står i guider osv så ställer alltid nån av oss upp och förklarar så bra vi kan.
Lycka till med din överklockning!
EDIT: Du får ju gärna specificera vad du har för komponenter i övrigt så kan vi lättare hjälpa dig att välja rätt minnen osv & lättare ge dig bra tips.
May 27, 2004
Det sitter troligen ch-5 chip på dem som förvisso inte är dåliga men inte lika vassa som bh-5 som är att föredra.
Ett bättre alternativ vore nog ocz3200/3500/3700EB som folk på annat forum kommit högt på fsb´n med bra timings. (2,5-2-2 och 3-2-2) Men dessa kan vilja ha ordentligt med vdimm så att vmodda är nog lämpligt om du väljser dessa som förövrigt finns på http://www.shop4memory.co.uk
Annars finns corsair xms-xl som är ett bra alternativ om man vill handla inom svearike.
May 27, 2004
Är ganska säker på att du fått det om bakfoten.
Bh-5 chipen är specifierade för upp till 3,6vdimm enligt winbond själva (finns screens på det som jag kan leta fram om det behövs.)
Ch-5 chippen kommer troligen få ett väldigt kort liv i dem regionerna?
Men för det är inte ch-5 dåliga, finns folk som kommit långt med dessa och då med strax över 3v?
March 14, 2004
Bungo wrote: Är ganska säker på att du fått det om bakfoten.
Bh-5 chipen är specifierade för upp till 3,6vdimm enligt winbond själva (finns screens på det som jag kan leta fram om det behövs.)
Ch-5 chippen kommer troligen få ett väldigt kort liv i dem regionerna?
Men för det är inte ch-5 dåliga, finns folk som kommit långt med dessa och då med strax över 3v?
Tror de va Darko som hade fått upp dom jäkligt högt me låga timings (börjar nyktra till)
July 4, 2004
Ni frågade om datorns specifikationer, så här är dem:
Processor: AMD Athlon 64 3400+
Grafikkort: Radeon x800XT 256mb
Hårddisk: Seagate Barracuda, 200gb
Moderkort: Ett socket 754 kort gjort av MSI som har 2x Gblan, och stöd för upp till 3gb DIMM Ram.
Chassi: Antec Sonata (ljuddämpat)
Det är väl det ni behöver veta?
September 19, 2002
Thaer wrote: Ni frågade om datorns specifikationer, så här är dem:
Processor: AMD Athlon 64 3400+
Grafikkort: Radeon x800XT 256mb
Hårddisk: Seagate Barracuda, 200gb
Moderkort: Ett socket 754 kort gjort av MSI som har 2x Gblan, och stöd för upp till 3gb DIMM Ram.
Chassi: Antec Sonata (ljuddämpat)Det är väl det ni behöver veta?
Tycker definitivt att du bör köra på antingen hyperx, corsair eller ocz.
December 15, 2003
Thaer wrote: Var någonstans säljs OCZ minnena? Jag brukar köpa allt på Webhallen men där finns nog inte sådana minnen.
Corsair, är inte minnen från Corsair sämre än Hyper X samt OCZ?
Dom är i stort sett likadana,men hade jag haft ditt system skulle jag nog tagit Corsairs XL minnen, då dom körs från början i snorlåg åtkomsttid (2-2-2-5 visst, med en 2.7-2.8v men ändå)
Det handlar också om hur mycket ram du vill ha, för BÄSTA effekt misstänker jag att du ska ta 4st 256mb bh5 minnen (har för mig overclockers har några kvar) men då kan du ju inte stoppa in mer i framtiden utan att behöva byta ut. (kan ha lite fel då AMD inte är min starka sida..)
July 4, 2004
Jag tror nog att det blir Hyper X ändå.
Får dem så pass billigt ändå eftersom att jag har god kontakt med Webhallen! 😉
Jag har hört något om dual channel eller vad det nu heter. Någon grej som gör att ram minnena samarbetar bättre för att på så vis bli ännu snabbare. Är det sant att processorn också måste ha stöd för det?
(Tänkte bli en socket 939 processor till detta paket)
2 Guest(s)