September 19, 2002
Thaer wrote: Jag tror nog att det blir Hyper X ändå.
Får dem så pass billigt ändå eftersom att jag har god kontakt med Webhallen! 😉
Jag har hört något om dual channel eller vad det nu heter. Någon grej som gör att ram minnena samarbetar bättre för att på så vis bli ännu snabbare. Är det sant att processorn också måste ha stöd för det?
(Tänkte bli en socket 939 processor till detta paket)
På tidigare plattformar så har det i princip bara varit moderkortet som haft den funktionen. Dock så sitter ju minneskontrollern i processorn på a64 vilket innebär att det är cpu'n som avgör om du kan använda dualddr, hur bra minneskompatibilitet du har mm. I ditt fall så har du stöd för dualddr om du kör på socket 939.
September 19, 2002
Thaer wrote: Alltså har jag fullt stöd ifrån min CPU för att kunna få ut det mesta av mina minnen?
Jepp. Antar att du valt ett annat moderkort än 754kortet från MSI då skrev om först eftersom 939-prollen inte passar på det kortet.. 😉
I vilket fall så rekommenderar jag ett nforce3-moderkort då de funkat riktigt bra. Mitt 8KDA3+ gör 268fsb helt omoddat... 😉
July 4, 2004
[ToMaHaWk wrote: ][quote=Thaer]Alltså har jag fullt stöd ifrån min CPU för att kunna få ut det mesta av mina minnen?
Jepp. Antar att du valt ett annat moderkort än 754kortet från MSI då skrev om först eftersom 939-prollen inte passar på det kortet.. 😉
I vilket fall så rekommenderar jag ett nforce3-moderkort då de funkat riktigt bra. Mitt 8KDA3+ gör 268fsb helt omoddat... 😉
Självklart blir det ett nytt moderkort också!
När det gäller socket 939 så finns det väl inte så många moderkort att välja emellan just nu, men jag har tänkt köpa den här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=31365
Den har fyra platser med RAM minne, inte sant?
Det står att moderkortet har stöd för upp till 4gb ECC ram minne.
HyperX är väl ett ECC minne, men jag kan väl då bara få plats med 2GB, 4 x 512mb?
September 19, 2002
Thaer wrote: [quote=[ToMaHaWk]][quote=Thaer]Alltså har jag fullt stöd ifrån min CPU för att kunna få ut det mesta av mina minnen?
Självklart blir det ett nytt moderkort också!
När det gäller socket 939 så finns det väl inte så många moderkort att välja emellan just nu, men jag har tänkt köpa den här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=31365
Den har fyra platser med RAM minne, inte sant?
Det står att moderkortet har stöd för upp till 4gb ECC ram minne.
HyperX är väl ett ECC minne, men jag kan väl då bara få plats med 2GB, 4 x 512mb?
ECC-minnen behöver du bara på socket 940, dvs opteron & gamla a64 FX. Kör du socket 939 så ska du inte ha ecc/reg då de kostar mer, är onödiga i sammanhanget samt klockar sämre. Som X'et ovan skriver så är ECC/Registrerade minnen mest tänkt för servers & dylikt där felkorrigering är av vikt. Så köp minnen utan ecc & sånt bladder. 😉
September 19, 2002
Thaer wrote: Är Hyper X vanliga minnen eller ECC minnen?
Och hur ska jag egentligen får plats med 4GB minne om det bara finns fyra slots?
1) HyperX finns både med & utan ECC om jag inte minns helt fel, men det ska stå speficiferat i produktbeskrivningen.
2) För att kunna ha 4gb minne så måste du köpa 1gb-moduler, vilket blir VÄLDIGT dyrt samt att de klockar pissdåligt. Köp 2st 512mb istället, alternativt 4st 256mb. Mer minne än så behöver du verkligen inte. Jag har haft 1gb länge nu & jag har aldrig knäckt gb-gränsen, varken i spel eller i program. Vill du kunna klocka så kör helst på 512 alternativt kanske 3x256 då 256'erna brukar klocka bättre.
Får du tag i 512'er med bh5-chip(finns nog endast beggat) så är ju det bäst. I annat fall försöker du få tag i 2x512mb BH-6 & ser till att moderkortet klarar höga spänningar till minnena så att du kan få ut det mesta av allt. Sitter du med kompressor som jag gör så är minnena en extremt begränsande faktor för överklockningen, så satsa ordentligt på dem om du vill kunna utnyttja din kompressor till fullo. 😉
HyperX brukar generellt sätt klocka väldigt bra, framförallt med höga spänningar. Men ett arningens ord: Gå inte över 3.2-3.3v på minnena eftersom du då riskerar att knäcka minneskontrollern i din cpu. Detta problem kanske har blivit löst på socket 939, det vet jag faktiskt inte. Men kolla då upp det när du blivit varm i kläderna vad gäller överklockning så att du inte har sönder nåt allt för dyrt.. 😉 Inte för att jag då haft sönder min prolle än heller, och jag ligger på 3.45v på mina minnen, men risken finns där iaf.. :bgrin:
July 4, 2004
Tack för genomgången Tomahawk! 😉
Angående klockning i allmänhet så är jag ju ganska ny vid det. Dock har jag läst några gudier. B.la. den som fanns här på forumet samt en kort guide på hardwarezone.com
Men jag har inte fått ut så mycket av det. Vet du kanske en bra hemsida (helst svensk men engelska går bra också) som lär en hur man klockar?
Då syftar jag på överclockning i allmänhet; CPU, minnen, grafikkort osv.
September 19, 2002
Thaer wrote: Tack för genomgången Tomahawk! 😉
Angående klockning i allmänhet så är jag ju ganska ny vid det. Dock har jag läst några gudier. B.la. den som fanns här på forumet samt en kort guide på hardwarezone.com
Men jag har inte fått ut så mycket av det. Vet du kanske en bra hemsida (helst svensk men engelska går bra också) som lär en hur man klockar?
Då syftar jag på överclockning i allmänhet; CPU, minnen, grafikkort osv.
Här har du några timmars läsning:
https://www.nordichardware.se/.....er/?type=3
https://www.nordichardware.se/.....ar/?type=2
http://www.sweclockers.com/htm.....tiklar.php
http://www.64bits.se/guider/guider.php
Mycket nöje... 😉 Läser du igenom lite här & var av det där då torde du få lite mer grepp på saker & ting, men mest lär man sig genom att testa själv så fort man byggt upp lite grundkunskaper.
Vid mindre funderingar så kan du ju använda forumets sökfunktion så hittar du säkert nån tråd som behandlar det ämne du undrar om.
Lycka till!
September 19, 2002
Thaer wrote: Tack så mycket ToMaHaWk!
Du har verkligen hjälpt mig på traven. 😉Alltid trevligt att se att det finns hjälpsamma personer!
Inga problem. Då folk visar uppskattning för den hjälp de får så blir man mer villig att hjälpa. Så är tyvärr inte alltid fallet, och då kan man ju känna sig mindre hjälpsam... 😉
July 4, 2004
Man ska alltid visa sin tacksamhet till folk som hjälper! 😉
En fråga dock: Känner du till en hemsida som har en överklockningsguide till system som är aktuella.
De guider som är publicerade på 64bits kommer i från 00-02.
Guiderna ifrån NH.se är inte heller så aktuella.
Ta det inte fel, jag är verkligen tacksam för dina länkar.
Men om du kanske känner till länkar som har hand om Socket 939 processorer eller kanske socket 754 osv.
September 19, 2002
Thaer wrote: Man ska alltid visa sin tacksamhet till folk som hjälper! 😉
En fråga dock: Känner du till en hemsida som har en överklockningsguide till system som är aktuella.
De guider som är publicerade på 64bits kommer i från 00-02.
Guiderna ifrån NH.se är inte heller så aktuella.Ta det inte fel, jag är verkligen tacksam för dina länkar.
Men om du kanske känner till länkar som har hand om Socket 939 processorer eller kanske socket 754 osv.
Tror inte det finns så många sådana länkar, då tillvägagångssättet i grunden är exakt det samma än idag. Dock så finns det ju några små skillnader & extra saker att tänka på vad gäller just a64 som tex hypertransportbuss och dylikt. Men sådant får man helt enkelt kika i forum för är jag rädd, har då aldrig sett nån guide för detta som behandlar modernare system.
September 19, 2002
Thaer wrote: OK, då får jag tacka för din hjälp.
Men för övrigt: Känner du till något om GeIL minnena? Har hört att de är mycket mer prisvärda än HyperX minnena och att de går att överklocka mycket bättre?
Är inte så hemma på GeIL, men skulle tippa på att det var på den tiden då det såldes BH-5 minnen, och att de var billiga minnen med just BH-5 från geil som var prisvärda. Nu säljs det dock inte bh5 nya, så jag vet faktiskt inte. Har haft bra erfarenheter med hyperx, dock aldrig testat geil.
September 19, 2002
Thaer wrote: OK, då är det bara att söka på internet efter recensioner.
För övrigt så har du haft bra erfarenheter med Hyper X?
Jupp. Har byggt ett antal burkar med dem minnena via jobbet, och de har aldrig haft några minnesinkompatibiliteter än så länge iaf. De brukar klocka rätt bra också, fast man bör ha ett moderkort där man får dra på rätt höga spänningar då de är lite strömhungriga.
July 4, 2004
Det är sånt jag inte riktigt fattar, men detta är vad jag fattar: Höjer man FSBn så höjs automatiskt Mhz hos processorn samt att RAM också blir snabbare? Eller?
Så småningom blir det instabilt och då måste man höja volten eftersom att de kräver mer kraft ju "starkare" de blir? Det är bra att höja FSB med 5Mhz i taget och höja volten med 0,05v i taget tills allt är stabilt?
Det är bara lite snabbt, skulle vara snällt om du hade tid att förklara det där lite. Hur man överklockar grafikkortet är jag inte så bra på dock.
September 19, 2002
Thaer wrote: Det är sånt jag inte riktigt fattar, men detta är vad jag fattar: Höjer man FSBn så höjs automatiskt Mhz hos processorn samt att RAM också blir snabbare? Eller?
Så småningom blir det instabilt och då måste man höja volten eftersom att de kräver mer kraft ju "starkare" de blir? Det är bra att höja FSB med 5Mhz i taget och höja volten med 0,05v i taget tills allt är stabilt?
Det är bara lite snabbt, skulle vara snällt om du hade tid att förklara det där lite. Hur man överklockar grafikkortet är jag inte så bra på dock.
Processorhastigheten avgörs av två saker: Multipeln & busshastigheten(FSB). Om multipeln är 11 och fsb är 200(400mhz ddr) så blir processorhastigheten: 11*200=2200Mhz.
När du kommit till en viss gräns så blir det ostabilt. Detta kan bero på flera saker. För hög temperatur, för låga spänning till cpu, minne, chipset för att nämna ett par. Det är bara att testa att höja nån grej i taget & se vilken som stoppar. Höjer du spänningen till minnena eller chipsetet & det blir stabilt då så är det då antingen minnena eller själva chipsetet som stoppar, samma sak med processorn.
När det gäller a64 så har du också en inställning som heter Hyper Threading-busshastighet, kallas oftast "HT" i bios. Antingen så har du en Multipel för den hastigheten i stil med 1x, 2x, 3x, 4x osv, eller så kan du helt enkelt hårdställa hastigheten på HT-bussen. På socket 754 så är hastigheten 800, och det gäller att hålla den så nära det som möjligt, för går den upp för mycket så blir datorn ostabil. Har du multipelinställning för denna så får du ut HT-bussens hastighet genom att ta multipeln gånger fsb'n, dvs tex: 4X(Den normala inställningen då du kör oklockat)*200=800mhz. Jag kör 3x258 på min burk, dvs 774mhz, nära nog. I annat fall skulle bussen hamnat på 4x258=1032 vilket inte burken klarar av. Har du möjligheten att helt enkelt välja "800mhz" i bios så behöver du inte bry dig om den mest troligt, i vissa fall så måste du ställa ner den på tex 600mhz om du kör höga busshastigheter, detta beror på moderkortet.
När det gäller multipeln på processorer så är den i vissa fall låst, i vissa fall olåst & i vissa fall delvis låst.
Vanliga Athlon XP är i många fall helt olåst om man ser på processorer som inte är nytillverkade. Fördelen med detta är att moderkortet & minnena inte nödvändigtvis behöver klara höga hastigheter för att få en snabb processor. Du kan då lämna fsb på 200 och klocka enbart processorn till max med multipel. Dock så vill man eftersträva en så hög fsb som möjligt då detta höjer prestandan på hela systemet & inte bara processorn.
P4 har helt låst multipel och man kan således enbart klocka via fsb på dessa. Detta betyder att man ofta köper en processor med låg fabriksmultipel, tex 2.4ghz'arn & bussklockar den med riktigt bra minnen som klarar höga hastigheter. Nytillverkade AthlonXP från amd har också låst multipel numera, så här gäller samma tillvägagångssätt som på intels processorer.
Athlon64 har delvis låst multipel(förutom FX-modellerna som har helt olåst multipel). Du kan inte höja multipeln högre än fabriksinställningen, dock kan du sänka den. Om processorn max klarar 2.7ghz så kan du tex kanske sänka multipeln & höja fsb'n ytterligare. Då får du kanske samma faktiska processorhastighet men du får betydligt mycket högre systemprestanda rent allmänt. Som sagt: Hög FSB är alltid att föredra. Många klockar genom att först sänka multipeln så mycket som går på processorerna, och sedan höjer man fsb'n & spänningar så mycket man bara kan tills det tar helt stopp. SEN testar man att höja multipeln på processorn så högt det går för att få ut mesta möjliga av den.
På detta sätt så sätter ofta inte processorn stopp först, utan vanligtvis minnena eller moderkortet, och då vet du vilken fsb du max kan komma upp i. Dock så klarar ofta processorn litegrann till, varvid man gör som jag skrev tidigare.
Nu fick jag skrivkramp så nu får det räcka för kvällen... Hoppas det hjälpte! 😉
Mvh
Markus
3 Guest(s)