IC7-IC7-G vdimm modd. *bilder*|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
IC7-IC7-G vdimm modd. *bilder*
Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 13, 2003 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Tjennis...kommer med lite bilder igen 😀

Som de flesta IC7 - IC7-G användare redan vet så är vi ganska begränsade vad gäller minnes bandbredd på dessa kort p.g.a den "låga" minns volten 2,8v närmare bestämmt. Det sätter ju en del gränser för extrem överklockaren och extra frustrerande är det då minnes tillverkare allt mer tillåter volt upp till 2.9-3.0 med bibehållen garanti.

Men som med det mesat så finns det lösningar på det oxå. Det har florerat en vimmesvolts modd till IC7 korten ett tag nu och jag bestämmde mig för att testa och se vad den kan göra för mig.
Modden innefattar att man lödar väck ett motstånd, för att vara exakt så heter det R50 och ligger till höger om Winbond chipet på moderkortet.
När du gjort detta så ska det finnas 2st s.k. padds små metall brickor kvar..om man lyckats d.v.s. På dessa ska man sedan löda en kabel på respektive padd och dessa sedan till en vridpott. Mest rekommendabelt är en 1kohm 0.25w vrippott. Innan man gör detta så bör man sätta minnes volten i bios på 2.5v och ställa in vridpotten på ca 250ohm ..då detta ger en volt på 2.6 istället för dem 2.5 som vi ställde in i bios.
Nog pratat om det...bilder säger mer än tusen ord:

Närbild på modden
En helhets bild

Sen var jag naturligtvis tvungen att ta lite nya benchmarks för att se hur mycket detta gjorde för prestandan. Det blev en del förbättringar gemfört med dem siffror jag fick i DENNA TRÅD

Här kommer lite bilder på det oxå:

WcpuID och Cpu-Z
3DMark 2001
3DMark 2003
Sandra Memory Buffered

Före modden så kunde jag köra minnet på i 230mhz 2. 5. 2. 2 stabilt med en volt på2.8 vilket gav mig 2.77-2.79 riktiga volt...efter modden så kan jag köra 240mhz 2. 5. 3. 2 med 2,99-3.01 riktiga volt.
Jag märkte att när man börjar komma över 3v så blir volten ganska instabil och svajar kraftigt. När jag vrider up vridpotten så volten hamnar på ungefär 3.1 så studsar den mellan 2,99 och 3,15 ...vilket gör det helt omöjligt att ens köra där uppe.
Så tyvär fick jag vrida ner den och stanna på max 3v.

Vill rikta ett stort tack till Per på Telium i Halmstad som hjälpte mig med modden, då jag själv inte har tillräckligt små prylar för göra det lödd jobbet.

NHOC_Frozen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 453
369009
July 13, 2003 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

mkt imponerande man kanske ska volt modda mitt mobo funderar på det ibland 😉
btw är det ocz minnen med kylning lr har du kraftigare saker 🙂

Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
369011
July 13, 2003 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Tackar så mycket.

För tillfället så kör jag Kingston HyperX PC3500

En litet varningens ord till er som funderar på att göra modden. Det är ingen lätt modd och kräver både skillz och rätt prylar. Allting är smått och trångt.

Lycka till 😀

NHOC_Frozen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 453
369014
July 13, 2003 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

ok jag tror jag står över mitt mobo klarar av att kötra minnerna i 3v och cpun i 2.3 standrad så än tror jag att jag inte behöver 🙂
Offtopic skall inte vi och de andra medlemmarna i NH OC Team diskuter ZeNNaN snackade om det??
jag är innne på mirc nu #NH-OC

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 456
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL