July 3, 2005
Funderar kring detta med vattenkylning. Har än sålänge endast kört med luftkylning men kommer antagligen testa på vatten ganska snart.
Men min fundering just nu kring detta är, om man seriekopplar flera radiatorer som man då låter vattnet passera igenom, borde inte vattnet kylas ner mer och mer ju fler radiatorer man kopplar ihop? Eller är det så att det inte spelar någon roll, kommer vattnet kylas lika mycket oavsett hur många radiatorer man kopplar samman?
April 27, 2004
Du har rätt att vattnet kyls ner mer med fler radiatorer men bara till en viss punkt för pumpen ska också orka pumpa igenom vattnet genom alla radiatorer och orkar den inte det då blir det högre temps.
Det är lite svårt att säga vilket som blir bäst om man inte vet om vilka saker som ska användas 😀
July 3, 2005
Ok, så teoretiskt är det fullt möjligt men kan bli lite svårt att realisera i praktiken. Kanske skulle funka med två eller kanske tom 3 radiatorer isåfall. Vet inte, bara en tanke jag hade. Har inte råd att köpa några grejer än. Forskar bara lite kring området än sålänge.
April 27, 2004
AndreasC wrote: Ok, så teoretiskt är det fullt möjligt men kan bli lite svårt att realisera i praktiken. Kanske skulle funka med två eller kanske tom 3 radiatorer isåfall. Vet inte, bara en tanke jag hade. Har inte råd att köpa några grejer än. Forskar bara lite kring området än sålänge.
Två 2x120mm fläkts radiatorer brukar de flesta pumpar klara av någorlunda bra men sen är det ju också vilka prylar som ska kylas och hur mycket watt de ger ut som avgör vilken temp du får på vattnet. Man brukar inte avända tre eller fler radiatorer för de tar för mycket plats, dödar flödet alldeles för mycket och att de inte hjälper till att hålla tempen lägre än med två(2x120mm radiatorer) för det mesta, för vattnet kan ju inte bli kallare än en viss punkt om man inte tillför något annat som kyler vattnet mer extremt så som en waterchiller.
November 4, 2001
Parallellkoppla brukar vara bättre. På så sätt får man ner flödet och trycket i radiatorerna vilket betyder att vattnet får mera tid på sig att kylas.
Iom att "hälften" av vattnet går igenom varje radd underlättar man jobbet för pumpen förutsatt att man placerar dom på ett bra sätt.
April 27, 2004
SuperNova wrote: Parallellkoppla brukar vara bättre. På så sätt får man ner flödet och trycket i radiatorerna vilket betyder att vattnet får mera tid på sig att kylas.
Iom att "hälften" av vattnet går igenom varje radd underlättar man jobbet för pumpen förutsatt att man placerar dom på ett bra sätt.
Parallellkoppling är mycket sämre för man vill aldrig ha ner flödet eller trycket och det är skit svårt att få samma flöde genom båda, det är bara en myt att det kyls bättre om det går långsammare man ska alltid eftersträva ha högt tryck och flöde för det ger bättre kylning.
July 3, 2005
Läste lite om waterchiller och det handlar stort sett om att använda sig av en kompressor. En hel vetenskap för mig. Tycker det är nog krångligt att få ett vattensystem att funka så det kyler bra.
Men ju större och kraftigare fläkt man har på radiatorerna, desto bättre kyleffekt, right? Och två radiatorer är bättre än en förutsett att pumpen orkar pumpa runt vätskan?
April 27, 2004
AndreasC wrote: Men ju större och kraftigare fläkt man har på radiatorerna, desto bättre kyleffekt, right? Och två radiatorer är bättre än en förutsett att pumpen orkar pumpa runt vätskan?
Man kan säga så med det är inte helt rätt för radiatorerna har en max gräns för watten de klarar av efter denna gräns så blir det inte bättre kylning med kraftigare fläktar bara mer ljud, det är iallafall så jag har lärt mig det från de amerikanska forumen. Är prylarna nya (AMD64/S775,x800/6800) då blir två radiatorer bättre en en om de får tillräcklig kylning i de flesta fallen. Det är svårt att förklara för det finns flera variabler om vad som blir bäst för dig och dina prylar och det blir riktigt svårt om man inte ha den faktan.
Jag är inget proffs eller utbildad i kylteknik och alla tekniker som används i vattenkylning 😀 jag har bara hängt runt på olika forum och snappat upp lite kunskap lite här och där så min kunskap i ämnet är inte 100% men jag vet ganska mycket om de olika blocken/pumparna och radiatorerna och vilken prestanda de har så det är lättare för mig om jag kan vas som ska kylas och hur bra och vilka summor du vill lägga på det för vattenkylning är inte billigt.
July 3, 2005
Vill uppnå maximal kylning som går att ådstakomma med vatten. Pengar är inget hinder, köper lite då och då.
Alltså jag är inte ute efter enbart ett godtagbart sätt att kyla för just den hårdvarukonfigurationen jag har och utefter hur mycket jag hade tänkt klocka. Jag vill ha den absolut bästa kylningen som går att ådstakomma med just vatten oavsett hur mycket jag ska klocka eller vad jag har för hårdvara.
April 27, 2004
AndreasC wrote: ok.
Grejerna är:
Abit AN7
Athlon XP-m 2400+ 45 W (ska övercklockas till max, 2,65 GHz eller om den kan göra ännu mer)
Grafikkort, Radeon 9600 ProDe saker som ska kylas är ju då CPU, Nortbridge, SouthBridge, och GPU, eventuellt DDR om det finns sådana block.
Du behöver inte kyla southbridge/Northbridge och minnena för det är bortkastade pengar och tryck/flöde de kan kylas bra med kylflänsar. Med bara CPU/GPU kvar så behöver du bara en 2x120mm fläkt radiator för de ger ut så lite watt att det inte behöver mer kylning.
April 27, 2004
AndreasC wrote: Om jag kör på det och klockar max, sätter upp FSB på säg 220/440 MHz och mekar lite med timingsen på minnena, då räcker det alltså.
Vad skulle Idle och load kunna bli i temp, gissningsvis?
220FSB är inte så högt för en XP-M processor 😀 så det borde räcka. Idle och load temps vill jag inte gissa för här spelar olika variabler in som jag inte vet om, än om visste dessa så skulle det bara vara en ren gissning. Jag vill inte ge dig för stora förhoppningar eller för låga.
2 Guest(s)