April 15, 2002
Hej!
Jag kör med ~3.0 V till RAM-minnena. Det är max vad moderkortet kan ge.
Innan jag brände in minnena så kunde jag köra max 217 FSB (stabilt) vid 2-2-2-5. Jag körde då Sisoft Sandras inbränningsprogram vid 217.
Efter 2,5 dagar så stängde jag av inbränningsprogrammet och startade om datorn för att öka FSB litegrann och köra MemTest. Det blev då stabilt vid max 222 FSB vid samma timings.
Nu undrar jag om det tar ngn skada att försöka bränna in minnena ytterliggare för att eventuellt kunna få ut mera FSB?
/Roger
August 7, 2003
Jag begriper inte hur det ska kunna ge mera prestanda "bränna in" minnen? Vad är det som ska hända, rent elektriskt/fysiskt genom att man kör dem på hög spänning???
Som jag förstår så är det ju en sak att köra minnena ett bra tag med memtest eller liknande för att se om de funkar bra. Om man kört dem ett par dagar och allt funkat bra så är man (relativt) säker på att de funkar vid den spänningen och frekvensen... men att de skulle på något sätt bli "bättre" efter en stunds användning har jag väldigt svårt begripa?
(men utbilda mig gärna)
April 15, 2002
Hej!
Ja, det kanske verkar konstigt att det kan ge lite snabbare frekvenser efter en stunds inbränning.
Men jag tror det är så att Sandra-programmet ser till att få RAM-minnena att jobba optimalt hela tiden. På detta sättet kanske transistorerna i chippen blir mer härdade för att klara högre frekvenser.
Detta är bara en tanke. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det kanske är samma sak som när man styrketränar så blir man starkare o starkare eftersom musklerna blir större.
/Roger
September 12, 2005
Roquake wrote: Hej!
Ja, det kanske verkar konstigt att det kan ge lite snabbare frekvenser efter en stunds inbränning.
Men jag tror det är så att Sandra-programmet ser till att få RAM-minnena att jobba optimalt hela tiden. På detta sättet kanske transistorerna i chippen blir mer härdade för att klara högre frekvenser.
Detta är bara en tanke. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det kanske är samma sak som när man styrketränar så blir man starkare o starkare eftersom musklerna blir större.
/Roger
Faktiskt inte 🙂 Du har ett ämne som hettas upp, om det inte deformeras (dvs blir flytande) så kommer det att återgå till det tidigare stadiet när det blir kallt igen (om det inte reagerat med ett annat ämne och "förorenats"). "Burn-in" (heat soak, även kallad) -processen går helt enkelt ut på att säkerställa (mer eller mindre) att det kommer att flyta på utan problem, som det nämndes ovan.
MVH
- Ihmrat
September 22, 2005
Inbränning av minnen och andra saker fungerar väl ungefär likadant som om man har en gammal gjutjärnsstekpanna hemma. Ju mer använda de är, desto bättre fungerar de.
Borde väl ha något att göra med att metallen omstruktureras något under lång användning, dvs ändrar struktur och får bättre värme- samt el-ledningsförmåga?
2 Guest(s)