Inbränning av RAM-minnena|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Inbränning av RAM-minnena
Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 322
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 12, 2005 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag kör med ~3.0 V till RAM-minnena. Det är max vad moderkortet kan ge.

Innan jag brände in minnena så kunde jag köra max 217 FSB (stabilt) vid 2-2-2-5. Jag körde då Sisoft Sandras inbränningsprogram vid 217.

Efter 2,5 dagar så stängde jag av inbränningsprogrammet och startade om datorn för att öka FSB litegrann och köra MemTest. Det blev då stabilt vid max 222 FSB vid samma timings.

Nu undrar jag om det tar ngn skada att försöka bränna in minnena ytterliggare för att eventuellt kunna få ut mera FSB?

/Roger

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
949233
September 12, 2005 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Nej det kommer dom inte om du inte låter dom överhetta typ. Eller om du kör med alldeles för mycket spänning för dom chipen då.

vad är det för chip på dina minnen? BH-5? Hur som helst ska 3V vara säkert till dom flesta.

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
949236
September 12, 2005 - 8:11 am
sp_Permalink sp_Print

Ok! Då fortsätter jag då! 🙂

Vet inte vad det är för chip på RAM-minnena. Kylflänsen sitter på dem så jag har inte haft lust att ta bort o kolla.

/Roger

Lord_Kvadd
Member
Medlem
949238
September 12, 2005 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Okey, vad är det för märke och modell?

Det kan säga ganska mycket om chipen bakom 🙂

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
949239
September 12, 2005 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Tror det står i min signatur? 🙂

/Roger

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
949260
September 12, 2005 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jag begriper inte hur det ska kunna ge mera prestanda "bränna in" minnen? Vad är det som ska hända, rent elektriskt/fysiskt genom att man kör dem på hög spänning???

Som jag förstår så är det ju en sak att köra minnena ett bra tag med memtest eller liknande för att se om de funkar bra. Om man kört dem ett par dagar och allt funkat bra så är man (relativt) säker på att de funkar vid den spänningen och frekvensen... men att de skulle på något sätt bli "bättre" efter en stunds användning har jag väldigt svårt begripa?

(men utbilda mig gärna)

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
949261
September 12, 2005 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Ja, det kanske verkar konstigt att det kan ge lite snabbare frekvenser efter en stunds inbränning.

Men jag tror det är så att Sandra-programmet ser till att få RAM-minnena att jobba optimalt hela tiden. På detta sättet kanske transistorerna i chippen blir mer härdade för att klara högre frekvenser.

Detta är bara en tanke. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det kanske är samma sak som när man styrketränar så blir man starkare o starkare eftersom musklerna blir större.

/Roger

Ihmrat
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
949590
September 12, 2005 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Roquake wrote: Hej!

Ja, det kanske verkar konstigt att det kan ge lite snabbare frekvenser efter en stunds inbränning.

Men jag tror det är så att Sandra-programmet ser till att få RAM-minnena att jobba optimalt hela tiden. På detta sättet kanske transistorerna i chippen blir mer härdade för att klara högre frekvenser.

Detta är bara en tanke. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det kanske är samma sak som när man styrketränar så blir man starkare o starkare eftersom musklerna blir större.

/Roger

Faktiskt inte 🙂 Du har ett ämne som hettas upp, om det inte deformeras (dvs blir flytande) så kommer det att återgå till det tidigare stadiet när det blir kallt igen (om det inte reagerat med ett annat ämne och "förorenats"). "Burn-in" (heat soak, även kallad) -processen går helt enkelt ut på att säkerställa (mer eller mindre) att det kommer att flyta på utan problem, som det nämndes ovan.
MVH
- Ihmrat

Lord_Kvadd
Member
Medlem
949603
September 12, 2005 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Roquake om du skulle kunna slänga ett öga på dina stickor vilken version eller revision du har så kan vi nog säga vad du har för chip på dom 🙂

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
954068
September 23, 2005 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Inbränning av minnen och andra saker fungerar väl ungefär likadant som om man har en gammal gjutjärnsstekpanna hemma. Ju mer använda de är, desto bättre fungerar de.

Borde väl ha något att göra med att metallen omstruktureras något under lång användning, dvs ändrar struktur och får bättre värme- samt el-ledningsförmåga?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 246
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL