August 14, 2001
Vet att det funnits diskussioner här på forumet om hur mycket pumpen värmer eller inte värmer, upptäckte nu att vattnet jag testar vattenkylningen med ökat i temp, mätte därför, tog enbart kallvatten när jag fylde upp "systemet" så var kanske 10 grader, rumstemperaturen var knappt 19grader har lite drygt en liter vatten nu under testkörandet, efter 1-1,5 timme är vattnet 23.5 grader, kör då helt utan radiator, så ja, pumpen värmer, men antar det är försumbart jämfört med andra komponenter.
August 14, 2001
Jodå, går räkna ut hur mycket effekt pumpen ger till vattnet... effekten borde bli näst intill den som pumpen är märkt med, kör man pumpen dränkt blir det samma som pumpen är märkt...
som info kan jag säga att där jag mätte tempen först var 4-5dm från där jag har vattenkylningen, inte vid någon yttervägg eller så, dock låg den direkt på golvet, möjligt det är något svalare där nu efter nästan en timme till ligger temperaturen på 25 grader.
detta är inte vetenskapligt på något sätt eftersom jag inte mätt temperaturen direkt när jag hälde i vattnet, var bara en uppskattning, tiden är inte speciellt noga mätt, och termoemtern inte allt för tillitlig, men använde samma termometer och samma sensor för både rumstemp-mätning och vattenmätning.
Vet att frågor som denna varit uppe, därför jag skrev över huvud taget, ger iaf lite info om vad pumpen gör värmemässigt i systemet.
Edit: Lägger till en bild för testet:
[Image Can Not Be Found]
1 Guest(s)