Innovatek vattenkylning|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Innovatek vattenkylning
Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 28, 2004 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Äntligen fått min efterlängtade vattenkylning. Datorbutiken ska ha cred för snabb leverans, beställde sent torsdagkväll och kunde hämta paketet på posten idag, kan nämnas att jag bor i norrland med en extra leveransdag.
Blev ett innovatek-kit med:
En eheim 1046pump med passande tank.
Ett InnovaFlatFlow-O-Matic som verkar ha fått rätt bra recensioner. (Nån som testat det och har några upplysningar att ge mig?)
En Innovaradi radiator för 120mm:s fläkt.
En 120mm:s Y.S.Tech fläkt (aldrig hört talas om).
Sen lite cred till innovatek för mycket bra tillbehör som följde med kitet, olika anslutningar, böjar för att skarva slangen snyggt samt monteringskit tilll pumpen, Helt klart över förväntan.
Någon som provat nåt liknade och har nån info att komma med.
Hade tänkt koppla det i denna följd om inte någon har nåt bättre förslag:
Pump - CPU-block - Radiator - Tank

Längtar tills imorgon då de ska monteras, måste justera upp ett hål nånstans i burken för radiator/fläkt, nån som har nåt bra förslag?
Ska fläkten suga eller blåsa genom radiatorn?
Blåsa luft in eller ut från chassit?

Kom med synpunkter och så nu.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
733134
September 28, 2004 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Brukar vara bäst med sugande fläkt men prova..
Sen om du tar luft utifrån får du ju kallare radiator men den varma luften från den in i lådan och tvärtom så får du den varma luften innifrån genom raditorn och då blir den ju inte lika kyld.. så du kan ju kolla lite vad du har för chassitemp och utgå från de..

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
733155
September 28, 2004 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ju iofs 3 st 80 mm:s fläktar som jag kan justera flödet in/ut ur/i lådan med. Är ett litet dilemma de där, har även funderat på att försöka skärma av lite i lådan så de blir typ "luft in-kyla radiatorn-luft ut".

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
734037
September 29, 2004 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ändra så det är pump-radiator-cpu-tank då får cpun kallt vatten.

Hur du placerar radiatorn vet jag inte för det är lättast att du fixar det själv när du ser din låda.

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
734045
September 29, 2004 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: Du kan ändra så det är pump-radiator-cpu-tank då får cpun kallt vatten.

Hur du placerar radiatorn vet jag inte för det är lättast att du fixar det själv när du ser din låda.

Eftersom det är ett slutet system så spelar det ingen roll. Kopla på det sättet som passar bäst i lådan man ska ha kylningen, skiljer nån tiondelsgrad beroende på hur man kopplar.

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
734546
September 30, 2004 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: Du kan ändra så det är pump-radiator-cpu-tank då får cpun kallt vatten.

Jag är inte het på vattenkylning, men jag reagerade lite grann på det här inlägget.

Ifall vattnet bara ska gå runt, runt, runt, då spelar det väl ingen roll i vilken ordning grejerna sitter, pump-cpu-radiator-tank eftersom det ska ändå gå igenom alla steg?

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
734745
September 30, 2004 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu monterade jag det iaf på detta vis: Tank/pump-cpu-radiator-tank/pump.
Sågade upp ett hål i toppen av lådan där jag monterade radiator och fläkt. Nästan de enda stället som det rymdes på.
Monterade pumpen längst ner i lådan under hårddiskracket med tanken hyfsat lättåtkomlig. Är mycket nöjd faktiskt, pumpen är supertyst. Ska kolla efter en tystare fläkt till radiatorn, nån som har nåt bra tips på en 120 mm:s?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
734830
September 30, 2004 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar Papst-fläktar brukar både va tysta och hålla länge, iaf mina erfarenheter men d kostar ju en del med, Delta brukar ju annars få rätt bra kritik, dock låter d (iaf om man kör på fulleffekt) har inte så mycket erfarenhet själv, men Paps är ju iaf ett gammalt kännt märke, används på många ställen, t.ex. Tornos som tillverkar flermiljoners CNC-svarar använder sig av Papst-fläktar till sin kylning...

Pojo
Member
Medlem
735036
September 30, 2004 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen- wrote: [quote=Pojo]Du kan ändra så det är pump-radiator-cpu-tank då får cpun kallt vatten.

Eftersom det är ett slutet system så spelar det ingen roll. Kopla på det sättet som passar bäst i lådan man ska ha kylningen, skiljer nån tiondelsgrad beroende på hur man kopplar.

Som jag har förstått det ska man koppla så för då får datorn nytt kylt vatten, annars kan det värmas lite i tanken. Men det är ju förstås inga stora förändringar kanske om man har stor tank gör det skillnad.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
735049
September 30, 2004 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Värmas i tanken? Av vad då?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
735133
September 30, 2004 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Det låter ej så sannolikt, skulle vara om man har radiatorn typ utomhus då, oftast är ju inte luften som går genom radiatorn varmare än luften runt om tanken, skulle vara om du har tanken i en aldelles för varm låda och har så radiatorn får kalluft... dock tar det lång tid att värma vatten, iaf om det är så liten del som har kontakt med luften runt.

Pojo
Member
Medlem
735641
October 1, 2004 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen behöver göra som jag säger men jag har förstått att alla kylningar som funkar med t.ex vatten så ska det gå genom radiatorn först sen till det som skall kylas.
Men det har väl ingen större betydelse.

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
735679
October 1, 2004 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo; största anledningen till den ordningen är att det största tryckfallet oftast sker i radiatorn, och om man då sätter den direkt efter pumpen får kretsen som helhet lägst tryck, och därmed minst risk för läckage.

Temperaturmässigt är effekten ytterst marginell.

/Olle

Pojo
Member
Medlem
735772
October 1, 2004 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Olle P wrote: Pojo; största anledningen till den ordningen är att det största tryckfallet oftast sker i radiatorn, och om man då sätter den direkt efter pumpen får kretsen som helhet lägst tryck, och därmed minst risk för läckage.

Temperaturmässigt är effekten ytterst marginell.

/Olle

Ja kan ju vara att det är så också men DU är den ENDA som verkar förstå mig.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
735789
October 1, 2004 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Att det skulle värmas i tanken kan jag inte förstå, dock kan jag förstå att det kan vara bra att ha radiatorn först efter pumpen... säger ej emot dig om att det är bra att ha radiatorn först.. Dock hade jag inte tänkt så långt som att största motståndet sker i radiatorn och det därför minskar risken för läckage genom att koppla så, alltid ska man lära sig något nytt =)

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
735916
October 1, 2004 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Försök ha tanken högst upp så att luften samlas där, pumpen bör placeras längst ner då de flesta pumpar som används i vattenkylnings-system är centrifugalpumpar som inte kan suga upp vatten utan måste matas med vattnet ovanifrån.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 173
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL