January 29, 2003
Jag fick ett epox 8rda3+ på rma för mitt gamla 8rda som gick sönder. Med den gamla brädan kunde jag få upp fsb:n i typ 195 100% syncat med mina twinmos 3200 winbond och xp1700+ helt stabilt.
När jag fick den nya köpte jag också nya minnen (2x256 mb lika som de innan) och sålde delarna till brorsan, men nu vägrar de klocka (han fick de nya minnena).
Jag kör med vcore på 1.7, vdimm på 1,88 typ. Han har ett nätagg på 400w och massor med fläktar.
Jag testade kasta upp fsb:n i 166. Då hoppar den ur spel och är instabil i prime mm. drog ner till 133 och höjde minnena till 166 (osyncat). Samma fel. Drog ner minnena och upp med fsb:n och sänkte multipeln på cpu:n så ja körde typ orginal speed, funka inte det heller.
Så ja vet inte om det är minnena eller moderkortet (cpun har jag ju kört 195 förut)
Vet inte om det kan va till nån hjälp men han kör med en sata disk på den inbyggda kontrollern och moderkortsrevisionen är 1.1 alltså inte den senaste. Bios är nytt.
Moderkortet och minnena ska ju klara 400, men processorn som är den enda som inte ska klara det, är den enda som klarar det.
Vad göra???
March 14, 2001
Kanske ska vara glad jag eftersom mitt funkar alldeles utmärkt att klocka med.. visserligen lite moddar hit och dit..
Föresten Anre Anka har du kollat att den undervoltar genom bios, mbm5 eller dylikt? eller har du mätt med multimeter?
anledningen att jag frågar är att jag vill veta vart man kan mäta vcoren med multimeter på moderkortet...
January 29, 2003
Hej igen! Jag vet att det är typ ett halvår sedan någon postade här sist men jag tänkte berätta hur vi löste det ifall nån annan får/har samma problem eftersom jag hatar trådar där folk med samma problem som en själv avslutar med typ "det är lugnt det fixade sig" utan förklaring på hur de löste problemet.
Vi inaktiverade 8X AGP och AGP fastwrite i BIOS. Då ökade 3DMark2001 från 8000 till 12800 ungefär med tillhörande klockning, gick inte att klocka innan fick köra underklockat till och med.
Vi testade att aktivera 8X efter klockningen men det resulterade i VPU recover och några hängningar och fel i prime m.m. Så nu kör vi utan (Vi = jag och min bror eftersom det är hans dator men jag som fixar, jag är alltså inte nån schizo Gollum wannabe)
Lycka till alla ni där ute!
1 Guest(s)