August 10, 2001
Hej!
Jag är inte någon överklockarfanatiker på något sätt och jag har köpt 2 nya Zalman 80 mm fläktar. De var billiga och låter "bara" 20 dB. Det kan ju inte vara så farligt tänkte jag för min processorfläkt (fop 32 eller vad den nu heter) ligger på 36 dB och det tycker jag inte är så farligt. Jag har även en Papst som ligger på 12 (!) dB. I alla fall ... Jag satte de 2 Zalman längst bad i chassit så de blåser inåt. Nu låter hela datorn som värsta kärnkraftverket. Ska det vara så? Jag menar det är ingen Alfa jag har satt in :/
Till min egentliga och viktigaste fråga ... Jag har en Papst i fronten som blåser in på mitt graffekort mm som jag inte kan flytta på. Den sitter nämligen i någon plastbur som jag inte fattar hur jag får bort. Hur tycker ni att jag ska sätta de andra 2 Zalmanfläktarna? Ska någon av dem blåsa UT ifrån chassit eller inte? Och vilken i sådana fall?
En av dem är placerad ovanför nätagget och den andra längs ner i chassit bakom pci platserna, typ.
Tacksam för svar!
mvh
Agathorn
September 3, 2001
vad har du för chassi? låter som en chieftec när du sa att d var några plast grejjer som höll i fläktarna.
om det är chieftec så är gallret till fläktarna ganska högljudd... försök o knipsa o sätta på riktiga galler.
tänk oxå att det är 2 zalman på 20 db, detta blir inte 40 db, men det fanns nån formel för att plussa på dom där. men det blir mer ljud.
och med tanke på att jag tror att du har en chieftec, så sitter det 2 fläktplatser där bakom, ganska nära processorn.. OM du har bra luftcirkulation bakom din dator, så ska du ha insug där..... om det är ganska tät med grejjer som skärm o sånt som skapar varmluft bakom din dator, ska du ha utsug... eftersom du bara blåser varmluft på processorn annars.
lycka tilL!
December 13, 2001
Jag har en extra CPU fläkt 5000 rpm som jag har tänkt använda som chassi fläkt. Jag har inte någon chassi fläkt nu. Hur borde jag montera den här fläkten, så den blåser in eller ut?
Om jag har förstått det rätt så om jag inte har några varma saker stå i närheten av fläkten så kan jag låta den suga in luft, i annat fall så bör den suga ut luften??
February 4, 2002
On 2002-04-01 17:53, elusive wrote:
Jag har en extra CPU fläkt 5000 rpm som jag har tänkt använda som chassi fläkt. Jag har inte någon chassi fläkt nu. Hur borde jag montera den här fläkten, så den blåser in eller ut?Om jag har förstått det rätt så om jag inte har några varma saker stå i närheten av fläkten så kan jag låta den suga in luft, i annat fall så bör den suga ut luften??
Har man endast 1 chassifläkt skulle jag lagt så den blåser ut varmluften ur lådan men varför inte köpa en till fläkt
August 10, 2001
Hej igen!
Tack för alla svar! Mycket hjälpsamt!
Hur mycket mer "blås" blir det om jag skippar i att sätta i den där "voltmetern" eller vad det kallas så att fläktarna kommer ner på 20 dB? När jag sätter handen framför en av fläktarna nu så känns det inte som att det kommer någon luft alls nämligen. Märkligt.
Det kanske är en chieftech jag har, står inte på chassit tyvärr 🙁
Någon skrev att jag kunde knipsa bort fläktgallret ... Fläktgallret är ju en del av chassit, går det att knipsa av det i alla fall? Bara så att vi inte missförstår varandra
mvh
Agathorn
March 17, 2002
Du ska inte _KNIPSA_ av det stansade gallret. Utan såga bort det ist, då får du inga veck eller bitar som blir kvar.
Jag knipsade bort mitt nätaggs galler och jag ängrar mig nu, för det ser helt cp ut.
Jag satta in 2st 120mm fläktar i påsk och jag sågade i mitt chassi ist. Och det blev helt klart mycket bättre.
Men har du inte tillgång till en Multidremel eller sticksåg så får du ju knipsa av det.
/Nippe
March 27, 2002
Det kan vara idé att ha mer luft som blåser in än som suger ut, i alla fall om man har dammfilter på insugsfläktarna. Det ger ett "övertryck" i lådan och mindre damm i densamma.
Men en tumregel är "sug in luften lågt och blås ut den högt", sen är det inte hela sanningen då luftströmmar inte är det enklaste att beräkna (enligt de lärde).
/steimm
December 11, 2001
On 2002-04-01 16:14, Kame_boy wrote:
tänk oxå att det är 2 zalman på 20 db, detta blir inte 40 db, men det fanns nån formel för att plussa på dom där. men det blir mer ljud.
2 saker som låter lika mycker, dvs. 2 fläktar på 20 db vardera låter 23 db tillsammans, alltså en ökning av 3 db när två saker låter lika mycket.
Det är vad jag har fått lära mig.
/N
February 28, 2002
On 2002-04-02 18:01, N wrote:
On 2002-04-01 16:14, Kame_boy wrote:
2 saker som låter lika mycker, dvs. 2 fläktar på 20 db vardera låter 23 db tillsammans, alltså en ökning av 3 db när två saker låter lika mycket.
Det är vad jag har fått lära mig./N
Så här ser formeln ut L=10lg(l/l0)
där L är ljudnivån, l är den aktuella ljudintensiteten i W/m^2 och l0=10^-12W/m^2
För de lejmers som har läst/inte kommer att läsa Natur på gymnasiet innebär detta att en fördubbling av ljudintensiteten ger en ökning av ljudnivån med 3 db.
Alltså kommer två 20db fläktar att låta 23db.
Den sammalagda ljudnivån för dina fläktar kommer att bli ca 36.246db
[ Detta Inlägg ändrades av: KycklingKlubban den 2002-04-02 22:11 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: KycklingKlubban den 2002-04-02 22:14 ]
1 Guest(s)