August 8, 2001
Som jag brukar så letar man på "fel" ställen efter de saker man vill ha, det brukar löna sig
Kollade runt lite på Clasohlsson.se och hittade detta....
En FLÄKT!!
En så kallad "kanal fläk" här kommer lite info.
Anslutning 100mm
Max luftflödet är hela 160m3/h (ca44,5l/sec)
Två hastigheter, 2500 resp 2100 v/min
Effekten är 35 resp 23 W (230V men, och..? )
LJUDNIVÅ 18 resp 14 dB(A)
Längd på det hela 21 cm
Sedan står det max temp 40 grader, det bör ju inte vara någe problem.
Låter väl ganska instressant, speciellt ljudnivån (30dB är normal "lägenhets nivå")
Just det, pris: 598 pix.
Simma lugnt
June 7, 2001
Växelströmsfläktar är tunga som as. Hittar du en bild ser du också att navet är tjockt som faan så den blåser bara i en ring runtom.
Kanske lämplig som chassifläkt, men inget du vill hänga på CPUn...
Dessutom kan det vara svårt att få 230V till insidan på lådan. Då får du koppla runt PSUn och hålla på.
Men för all del, testa.
August 8, 2001
Precis, inte som cpu fläkt givetvis.
Funderar lite på denna installation.
Kanalfläkt som utluft (högt upp eftersom värme stiger).
Länk:
Kanalfläkt
Sedan tar man en kylande fläkt från en 12V kylbag. Förhoppningsvis kan man hitta kyl agget utan hela j-vla lådan, blir ju billgare.
Länk:
Kylbag
[ Detta Inlägg ändrades av: Wedge den 2001-08-16 10:41 ]
Jag skulle i alla fall vilja ha tag i lite av den där "rörslangen" de använder för att leda luften.
Tekniknörd som gillar att träna.
June 7, 2001
De bästa chassifläktarna torde nog ändå vara sk. crossflowfläktar. Såna används i projektorer och kopiatorer, bland annat:
[Image Can Not Be Found]
De har en liggande roterande trumma av skovlar och kan flytta stora flöden utan hysteriska varvtal.
Jag har en hemma som jag tänkte pilla in i min bigtower, men då måste jag nibbl hål i plåten så vi får se om jag orkar.
De är dessutom ganska stora och tunga.
[ Detta Inlägg ändrades av: MiSt den 2001-08-16 14:59 ]
On 2001-08-16 14:56, MiSt wrote:
De bästa chassifläktarna torde nog ändå vara sk. crossflowfläktar. Såna används i projektorer och kopiatorer, bland annat:[Image Can Not Be Found]
De har en liggande roterande trumma av skovlar och kan flytta stora flöden utan hysteriska varvtal.
Jag har en hemma som jag tänkte pilla in i min bigtower, men då måste jag nibbl hål i plåten så vi får se om jag orkar.
De är dessutom ganska stora och tunga.
[ Detta Inlägg ändrades av: MiSt den 2001-08-16 14:59 ]
Ja det är riktigt bra tryck i sånna fläktar! Det sitter en sådan fläkt i Cooler Master ATC 310 server chassi! MYCKET fint chassi men VÄLDIGT dyrt.
Finns recension på chassit här
Så har man bara en bra crossflow fläkt och ett chassi som den passar i så är det nog en bra idé!
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)