Ivy Bridge och värmespridaren|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ivy Bridge och värmespridaren
Mats_2
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 28, 2012 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Är det ingen som provat att ta bort värmespridaren och se om kylningen blir bättre med kylaren direkt mot kretsen? Hade varit intressant att se om det blir någon skillnad. Om det nu går att göra utan att skada kretsen.

Sen undrar jag om man inte själv kan löda kretsar direkt till kylaren. Hade ju varit lite kul med en LN-pot lödd direkt på CPUn utan IHS emellan. Om man värmer potten till tennets smältpunkt och sen tar på lite tenn på ytan och lägger dit processorn i rätt position. Man får nog bygga någon form av rigg för att få processorn att hamna rätt på poten. Alternativt så kan man ju ha variabla fästen på poten.

Lödtenn smälter ju runt 185 grader. Processorer brukar väll inte gilla så höga temperaturer men jag vet i om de tål mer när de inte är igång.

Massor med funderingar här...

Valentin Nielsen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
1278992
April 28, 2012 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Utan bevis så skulle jag vilja påståe att kylpastan som är appliserad är ingen höjdare och kanske torr... så en aftermarket kylpasta kommer göra skillnad. Bäst vore om tenn skaffas, mätter och skär den yta som behövs, rita på IHS vart den ska plaseras, plaser den nya tenn-ytan på IHS, vänta tills den är sval för att se resultatet och om allt är bra då skulle jag hetta på tennen som är på IHS och lägga på cpu.

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1278994
April 28, 2012 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

Läsa här kanske: https://www.nordichardware.se/.....ridge.html

Sammanfattning: Det verkar inte som om det är värt det.

Angående att löda fast kylare/pot direkt på die:en så känns det osäkert, det är antagligen för lätt att knäcka sönder lödningen (eller nåt annat) när man monterar den eftersom det är svårt att spänna fast grejerna helt rakt från början (alltså, man brukar skruva ett hörn i taget och jobba sig runt, man skruvar inte alla 4 (2) samtidigt). Hade det gett nåt så hade man sett att extremöverclockare gjort det, men det gör de inte.

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
1279001
April 28, 2012 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har testats och det verkar inte göra någon nytta att köra utan heatspreader. Det enda du kommer få ut av det är en processor utan garanti, som du kanske lyckas döda när du ska ta bort heatspreadern.

Henry de Kruijf
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 122
Alucard-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
1279012
April 28, 2012 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

kommer ihåg när jag gjorde detta på min gamla opteron. Hjärtat i hals gropen då det var ett helvete att få tag i en och jag hade bästa steppingen 🙂 Glad var man när den botade igen 🙂

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1279016
April 28, 2012 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Alucard-;1279137 wrote: kommer ihåg när jag gjorde detta på min gamla opteron. Hjärtat i hals gropen då det var ett helvete att få tag i en och jag hade bästa steppingen 🙂 Glad var man när den botade igen 🙂

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Jag gjorde det på min A64 också. Då var det mycket mer spännande eftersom det fanns en massa ytmonterade komponenter precis innanför kanten på HS:en, lätt att skala bort dem också med rakbladet.

Mats_2
Siktar mot toppen
Medlem
1279019
April 28, 2012 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant det här. Enligt länken som ME4ME postade så är det nästan exakt samma temp med och utan.Tycker det borde göra någon liten skillnad åt något håll ändå.

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1279026
April 29, 2012 - 5:37 am
sp_Permalink sp_Print

Antagligen har det inte att göra med värmeöverföringsförmågan mellan ytan på kretsen och heatspreadern, utan kretsens interna struktur, högre densitet och de nya 3D-transistorerna. Förhoppningsvis kommer detta bli bättre allteftersom Intel utvecklar sin produktionsteknik. Men det är möjligt att vi kommer se lägre överklockningar framöver, det brukar ju gå i vågor.

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1279033
April 29, 2012 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer vara den tråkiga realisten här :p Jag tror Intel kan göra det hela lite bättre, men det här är ett av många problem som förutspåtts av fysiker världen över när det kommer till att krympa kretsar. Den stora frågan är om Intel verkligen ser det som ett problem, för det tror inte jag. Det är ju bara vid överklockning man börjar närma sig 100 grader och det nya tjmax på 105 grader.

Mats_2
Siktar mot toppen
Medlem
1279035
April 29, 2012 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

Ja precis. Så länge man får ut fler kretsar från samma waffer och dessa presterar som man vill så spelar resten inte så stor roll. Överklockare är ju en ganska liten målgrupp i sambandet.

Valentin Nielsen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
1279036
April 29, 2012 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Massor;1279160 wrote: Ja precis. Så länge man får ut fler kretsar från samma waffer och dessa presterar som man vill så spelar resten inte så stor roll. Överklockare är ju en ganska liten målgrupp i sambandet.

Det stämmer men dessa processorer är k-märkta. På ett eller annat sätt betalar kunder, när som köper dessa cpu, för denna OC och då ska intel inte snåla in på material.

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1279038
April 29, 2012 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med, processorn är ju fortfarande jäkligt bra och de jag sett verkar ju gå att överklocka till 4.5 på standard vcore som är 1.1V. Vi är bara bortskämda efter den ovanligt överklockningsvänliga Sandy Bridge.

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1279040
April 29, 2012 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Överklockare står inte i fokus för något av företagen, de bryr sig bara om deras nya produkt kommer klara av de klockfrekvenser de hoppats på och därmed prestera efter deras målsättning. Överklockar produkt X bra, är det ett plus i kanten som kan användas som marknadsföring till den lilla minoritet överklockare i världen.

Nu överklockar inte Ivy Bridge så dåligt, som Marquzz skriver är vi nog alla rätt bortskämda efter Sandy Bridge 😉 Visst är det tråkigt, men Intel har levt upp till vad de utlovat med Ivy Bridge i dess standardutförande - prestandan är marginellt bättre mot tidigare generation, och grafikdelen är markant förbättrad. Så länge man håller sig runt 4.5 GHz behövs inte alls hög spänning, och både strömförbrukning och värmeutveckling är fortfarande väldigt bra. Det är de där sista 200-300 MHz som kräver att man matar på ordentligt med spänning som får värmeutveckling och strömförbrukning att skjuta i höjden.

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
1284501
October 28, 2012 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har just gjort en tråd med lite tester utan värmespridaren https://www.nordichardware.se/.....ost1284630

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 457
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL