Jag börjar bli intresserad av att klocka, men fattar nada!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jag börjar bli intresserad av att klocka, men fattar nada!
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 27, 2003 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag börjar som topic säger bli intresserad av att klocka mitt burk lite.

Jag har följande :

Moderkort : Biostar P4SFC
Processor : P4 2.66 (2.67? :D) 533Mhz FSB
Minne : 1*512 PC2700 Samsung
Grafikkort : Club 3D RADEON 9800 Pro 128 MB
Hårddisk : 80 GB 7200 rpm (förvånad?)2MB cache

Jag vet inte vad jag har för fläktar och så. Har iaf en chassi, ett nätagg(nehe?) och ett på graffet.

Jag vet inte om mitt system e det bästa att klocka över huvudtaget, men.. Jag ska bara säga det direkt, jag ska inte vinna nån tävling lr nåt! Och jag vill inte att några saker pajar! Jag vill bara få upp lite, nån mhz där och nån där. Så att det kan bli nåt 3D Mark poäng Xtra kanske.

Jag fattar inte ett piss när folk skriver om core och allt vad det heter! embarassed Känner mig lite "n00big" 😀 Så förklara fint å bra 🙂

Ska jag använda program som Rage 3D och så vidare. Hur mkt kan jag göra för att det inte ska vara någon som helst fara för att det ska häna nåt med komponenterna?

Jag har WCPUID, tog ett screen på hur det ser ut just nu: http://w1.521.telia.com/~u5211.....pu/cpu.jpg

Jag fick med ett program som hette ITE smartguardian också, där står massa siffror som ni säkert tycker e intressanta.
Screenet togs vid ca idle tror jag, och visar alltså ca 45 C.
http://w1.521.telia.com/~u5211.....pu/ite.jpg

Kom precis på en sak! Om några värden ser konstiga ut just nu, så kanske det kan bero på att mitt grafikkort (Radeon 9800 Pro) e på lagning. Fläkten pajade :(. Så jag antar att moderkortet får jobba mer då. (förövrigt e det väldigt jobbigt att sitta med 800*600 i windows)

Kom ihåg! Inga monsterklockningar

//Johan

JAyzor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 651
444207
October 27, 2003 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe du kan ju kanske börja med att inkassera ett nytt moderkort.. typ ett från abit med lite mer överklocknings kraft..

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
444285
October 27, 2003 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen tjackar du ett par stickor ADATA PC3200 BH-5 😉

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
444370
October 27, 2003 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Grejjen e den att jag inte gärna köper ett nytt moderkort efter 1 månad :D.
Men jag hade tänkt att vinna en miljon på min trisslott imorrn, och då kan jag ju lika köpa ett helt nytt och fräschst monsterpaket så kan jag ha denna som server lr liknanade 😛

Live
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 537
444400
October 27, 2003 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte behöver du köpa nytt bara för att överklocka. Det är ingen tävling utan det handlar om att få ut så mycket det går ur det man har.

Grafikkortet kan du klocka enkelt med program. Det finns flera att välja på. Rivatuner, Powerstrip, R3Dtweaker mm. Alla funkar bra. Det är bara att välja ett och ladda ner.

Sen så gäller det att vara försiktig när man ökar. Du kan ju alltid kolla recensionerna här på NH för att se vad de fick upp sina 9800 Pro i. Sen kan man inte räkna med att man själv når lika högt men det kan vara bra att veta ungefär. Sen brukar jag börja med Coren. Coren är alltså själva processorn på grafikkortet. Kallas även GPU och/eller VPU. Höj med säg 5 Mhz i taget och testa sedan med spel och/eller 3dmark. Kolla efter fel i grafiken eller andra tecken på instabilitet. Att du klockat för högt brukar visa sig när du kört grafik intensiva program ett tag så att grafikkortet hunnit bli varmt så testa ett tag innan du höjer igen. Se speciellt upp med "snö" på skärmen. Vita prikar som dyker upp lite varstans eller andra fel i grafiken. Om spelet helt plötsligt stängs av och du hamnar i windows igen kan också vara ett tecken på att du klockat för högt. Sen höjer du helt enkelt i små steg tills du upptäcker fel. Då har du nått gränsen och bör sänka ner typ 10-15 mhz för att vara på den säkra sidan. Sen gör du samma sak med minnet och svårare än så behöver det inte vara.

Lycka till!

jackal_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 526
444440
October 27, 2003 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan även testa att höja FSB lite. Det är den som står som 133 MHz på ditt wcpuid-screenshot. Den höjer du i bios. Ta det i små fina steg och testa så datorn är stabil mellan varje höjning. I och med att du höjer FSB höjer du även hastigheten på processorn.

Någon som är är mer kunnig om Intel-system kanske kan tipsa om hur högt man kan tänkas komma med en försiktig klockning av en 533mhz:are.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
444687
October 28, 2003 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Men jag läste en guide igår (visste inte att det fanns så många guider här), där står det att det inte går att ändra multpler och fsb på Intel's processorer, jag gick in i bios, och det gick inte att ändra.
Däremot fanns det en inställnig med CAT, men kan man ändra det, det står på 2.5, och det är väl det mina minnen klarar av tror jag. Om jag skulle sänka det till 2. (för CAT ska väl vara så lågt som möjligt, lr hur?) kommer det gå åt "helsikke" då?
Asså nu har jag nog rört till det lite, du sa att jag hade 133 Mhz FSB? jag ska ju ha 533, det som är 133 Mhz står att det är system clock, inte system bus!

Nu vet jag hur man gör för att klocka GPU och Grafikminnet. Jag har tankat RAGE 3D Tweaker och PowerStrip.
Men jag vet inte riktigt hur jag gör för att klocka minnet, jag kan väl bara klocka minnet lika högt som FSB lr? Och är min FSB 533 eller 133Mhz!?

Tack för hjälpen hittils Live och jackal_!

//Johan

jackal_
Kommer du hit ofta?
Medlem
444697
October 28, 2003 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Många begrepp att hålla isär 🙂

Multipeln är låst på Intel-cpu:er, men FSB kan du höja. Möjligt att du måste byta "läge" i bios nånstans och sätta "user defined" eller "expert" eller något sånt för att komma åt möjligheten att ändra.
Processorns hastighet räknas ut som FSB x multipel.
Du har t.ex. 133 x 20 = 2660. Intel kör någon sorts fyrdubbling av FSB, det innebär att 133MHz blir 533MHz. Ökar du till 140 så blir det 560MHz FSB och processorn kör på 140 x 20 = 2800 MHz t.ex. Vet inte alls hur mkt en 533:a klarar att klockas med originalkylning..

Det är f.ö. CAS du menar, inte CAT 🙂
Helt rätt att lägre CAS är bättre. CAS tillhör det som kallas timings på minnen. Det finns en del andra timings också, TRAS osv. Tror inte du behöver bry dig så mkt om det för tillfället, det ger ganska små prestandavinster. Som jag förstått det ger det dessutom mindre på Intel än på AMD.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
444784
October 28, 2003 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, det var CAS jag mena ja, vet inte vad jag fått CAT ifrån. Jag hatar katter iaf.
Men jag kunde ändra FSBen vad jag såg. I BIOS fanns det en som hette typ FSP speed lr nåtsånt, med den var typ grå så att det hoppa över den. Men jag ska kolla igen för säkerthets skull.
En sak till. Min processor visar ca. 45 C vid idle, vad jag har sett på andras temps. så ligger dom på det(45) efter dom har klockat!
Hur hög temp är "max" för idle?!

Tack för det svaret jackal_! 😀

jackal_
Kommer du hit ofta?
Medlem
444790
October 28, 2003 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Du måste antagligen göra något val några steg upp för att kunna ändra FSB. Ofta finns det något val med "standard" "optimized" "user define/expert" eller något liknande, som man måste välja först.

45 grader idle ger inte särskilt mkt marginal för överklockning, men lite borde det ju gå 🙂
Vad ligger den på när du spelat ett tag? Det är inte riktigt full load, men det är hyfsat nära ialf.

Du vill inte ligga på över 60 vid full load, det är nog ett hyfsat riktmärke.

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
444800
October 28, 2003 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

En möjligthet är också att ditt moderkort är så dåligt att det inte har de möjligheterna till klockning...

Leta runt lite på internet efter information om ditt moderkort...

http://www.google.com är en bra början :eye:

Lycka till

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
444802
October 28, 2003 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

60 C, jag ska testa nåt spel när jag får tillbaka grafikkortet imorrn. Kan testa Halo med fina inställningar lr liknande?
Hur länge är spelat ett tag. 30 min eller 1 timme?

Jaja, får testa det.

//Johan

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
445033
October 28, 2003 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Snubbar! jag behöver hjälp med BIOSen asså!

Om jag går in i BIOS (mitt bios heter förövrigt Award BIOS)
Så kan jag bland annat välja :

Frequency / Voltage Control -->

Då kommer sen massa "undermenyer", bl.a. :

DDR Voltage : där kan jag välja mellan 2.5 (stod det på då), 2.6, 2.7 och 2.8

Auto Detect DIMM/PCI Clk : stod på Enabled, kunde också välja Disabled 😀

Spread Spectrum : stod på Enabled...

CPU frequency : stod på default, kunde välja mellan 100 Mhz och 133 Mhz.

DRAM frequency : 200, 266, 333 eller by SPD (det stod på By SPD)

--------------------------------------------------------------------------

Om jag ändrade DRAM Control (i nån annan meny) så kunde jag ändra följande (E det detta som är "Timings")

RAS Precharge Time (tRP) : Där kunde man välja mellan 3T, 2T och 4T.

RAS Active Time (tRAS) : 6T, 7T, 4T, 5T

RAS to CAS delay (tRCD) : 3T, 2T, 4T

CAS Latency setting : Här kunde jag välja medllan dessa ; 2T, 2.5T, 3T lr By SPD.

DRAM addr / cmd rate : auto, 1T, 2T.

---------------------------------------------------------------------------

Om jag gick in i en meny som hette PC Health Status så hitta jag följande :
CPU Vcore --> 1.45 V (denna gick inte att ändra)
AGP Voltage --> 3.26 V (denna gick inte att ändra)

Vad ska jag ändra här? Finns det andra saker jag borde ändra som jag inte skrivit upp? Kan jag inte ändra FSB lr Vcore?

Jag antar att ni tyckte detta var jätteroliga siffor att läsa men jag :
FATTAR INGENTING 😛 😛

jackal_
Kommer du hit ofta?
Medlem
445794
October 29, 2003 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

DDR Voltage är spänningen till minnena. Den kan man behöva höja om man överklockar. Kör mina TwinMOS/WB på 2.77 V

Spread spectrum vet jag inte vad det gör.. men i Arne Ankas 3dmark-guide har den avstängd, så det har jag också 🙂

CPU Frequency 100/133? Låter väldigt knas..
Om det är 100/133 så är det FSB, vad de än kallar det. Kan du inte sätta den på högre än 133 (som du kör nu) så verkar det rätt kört att kunna överklocka.

DRAM Frequency är hur snabbt du vill köra minnena. Står den på BY SPD så kör den synkat med FSB, dvs 133 x 2 = 266MHz DDR. Dina minnen klarar 166 x 2 = 333MHz FSB, så du kan ju testa att ställa upp dem till det. På AMD ska man köra synkat.. men enligt vad folk säger så tjänar man på att köra minnena snabbare än FSB på P4:or.

RAS, CAS osv är timings, ja.

Tycker inte du behöver bry dig så mkt om det.. prestandavinsten är inte så stor.

I PC-healthmenyn kan man bara övervaka, inte ändra något.

Om du inte kan ändra FSB över 133 och inte har några inställningar för volt så kan du nog glömma att klocka.

Det är inte så att du har en märkesdator?
Isf är jag beredd att slå på dig.. alla vet att man inte kan klocka märkesdatorer 😛

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
445942
October 29, 2003 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej jag har ingen märkesdator! Tror du jag e helt tokig lr?! 😮

Jag kunde bara ändra mellan 100 och 133.

Kan det hjälpa om man uppgraderar BIOS.. jag har inte orkat det.. Jag kör med den från skivan...

Men även om jag inte kan ändra FSBen på CPU'n kan jag väl ändra på DDR och klocka grafikkortet med Rage 3D Tweak eller liknande..?!

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
446090
October 30, 2003 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan wrote: Jag kunde bara ändra mellan 100 och 133.

Kan det hjälpa om man uppgraderar BIOS.. jag har inte orkat det.. Jag kör med den från skivan...

Kan hjälpa ja...

jackal_
Kommer du hit ofta?
Medlem
446278
October 30, 2003 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan wrote: Nej jag har ingen märkesdator! Tror du jag e helt tokig lr?! 😮

Haha, blev nästan lite orolig där 😀

johan_lojan wrote:
Jag kunde bara ändra mellan 100 och 133.

Jepp, det kan hjälpa.

Bios finns på http://www.biostar.com.tw/supp.....odel=P4SFC

johan_lojan wrote:
Men även om jag inte kan ändra FSBen på CPU'n kan jag väl ändra på DDR och klocka grafikkortet med Rage 3D Tweak eller liknande..?!

Jepp, grafikkortsöverklockning lever lite sitt eget liv. Det har inget med bios, fsb, processor osv att göra.

ViperBoyy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1250
450147
November 4, 2003 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

VAR ställer man in BIOS!!! im da n00b here!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 288
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL