June 20, 2002
Rogue wrote: Precis, man måste ha rätt Multipliter / FSB för att PR-ratingen skall synas.
Ex. 10x133, XP1500+ 😉
stämmer inte... kanske på vissa moderkort, men inte på alla...
mitt 8RDA+ visar 2400+ när jag kör prollen i 190x10,5= 1995 MHz
iallafall detta moderkort kollar bara den interna klockfrekvensen och plockar sedan fram det värde som överensstämmer bäst...
August 10, 2002
Mezzlock wrote: orka bry sig om vad de står att den är, det är MHzen som räknas 🙂
hehe..
Fast nog kan de alltid kännas skönt att det står 3000+ i bios när man bootar den 😉
tyvärr vet jag inte vad som är fel, men du kan ju alltid prova uppdatera bios...
Det är ju det som inte räknas!!!!
Varför skulle ngn bry sig om mhz, jag vill ju veta hur snabb den är och det visar ju inte mhzsiffran.
LoL
January 28, 2003
Munken wrote: [quote=Mezzlock]orka bry sig om vad de står att den är, det är MHzen som räknas 🙂
hehe..
Fast nog kan de alltid kännas skönt att det står 3000+ i bios när man bootar den 😉
tyvärr vet jag inte vad som är fel, men du kan ju alltid prova uppdatera bios...
Varför skulle ngn bry sig om mhz, jag vill ju veta hur snabb den är och det visar ju inte mhzsiffran.
LoL
så mhzsiffran visar inte hur snabb processorn är?? är det därför dom har använt det som ett mått på hastighet sen processorn kom??? för fan klart det är en hastighetssiffra, men sen att en mhz är olika effektiv är en annan sak...
August 10, 2002
Nu ska jag säga hur det är.
När man utvecklar en ny processor finns det i princip två vägar att gå. Antingen utvecklar man en processor med högre antal klockcykler, eller en som utför mer per klockcykel (större arbete). Man kan säga att värdet för en klockcykel blir mindre värt om man sänker arbetet, men man kompenserar det med högre antal klockcykler. När Intel utvecklade Pentium 4 gjorde de precis såhär, högre klockfrekvenser (fler antal svängningar) och mindre arbete. Detta gjorde att AMD fick en smäll i marknadsföringen, även fast deras processorer var lika snabba. Då införde de PR-siffran, för att ge den vanliga användaren någonting att jämföra med. Den har dock inte blivit speciellt accepterad, eftersom de flesta bara känner till den första delen av ekvationen; Antal klockcykler = prestanda.
Tidigare var som sagt MHz=MHz eftersom arbetet var samma, egentligen var 1*A=1*A och 10*A=10*A, men värdet på A försvinner eftersom det är samma på båda sidor. A är alltså hur många instruktioner (hur mycket arbete) som blir gjort varje klockcykel. För enkelhetens skull kan vi säga att A=1. När Pentium 4 kom ändrades värdet på A till ca 0.85, och därmed stämmer inte ekvationen längre, eftersom AMD hade kvar värdet 1 på A.
För att göra det enklare att räkna antar vi att Pentium 4 har värdet 1 på A, för att sedan ta fram AMD's värde på A via en tabell. Anledningen till att vi har delat upp de i olika kategorier är att olika FSB/Cache/Kärna kan påverka hur mycket arbete den gör per klockfrekvens. Palomino och Thouroughbred är dock likvärdiga i den första tabellen.
//Martin Nordén här på NH.
October 15, 2001
Munken wrote: [quote=Mezzlock]orka bry sig om vad de står att den är, det är MHzen som räknas 🙂
hehe..
LoL
Det var nog inte så han menade, det spelar ingen roll vilket som visas bara det är rätt hastighet.
August 10, 2002
Gil_galad wrote: jag har för mig att det var så här: ex. Om P4 gjorde "1 beräkning" per klockcykel så gjorde AMDs XP processorer 4 st beräkningar/klockcykel.
har jag för mig 😛
läste det nånstans
Nej det stämmer inte!
Kan det inte göra!
Ifs skulle en 1000mhz amd bli lika snabb som en 4ghz P4.
January 28, 2003
HELIX wrote: Det är ju helt fel.. Det är väl mer som 1 P4MHz = 1,33 AMD XP MHz eller nåt..
Och 1 P4MHz = 2 Opteron MHz
det måste ju bli tvärtom på p4a och amd xp... att en xp gör lika mycket arbete på 1mhz som en p4a gör på 1,33mhz... och det med opteron är helt fel... 1opteronmhz=2p4amhz...
2 Guest(s)