November 8, 2003
Min processor går inte klocka mer, den funkar hur fint som helst men höjer man ett snäpp till så krashar den direkt när man kommer in i windows. Jag tror att det beror på att minnena körs 1:1 i 440 mhz eller att pci/agp frekvenserna inte är låsta. Mitt problem är att ajg inte hittar detta i BIOS 🙁
Finns det något program för att fixa detta?, eller någon som vet något annat jag kan göra?
Och en liten fråga till, vad är spread spectrum?
November 8, 2003
airman wrote: spread spectrum skall du stänga av om du klockar! Har för mig att den "jämnar ut" strömmen till processorn på något sätt. I min manual står det att det skall vara "av" eftersom det lätt kan bli problem om man klockar med det påslaget...
hmmm, detta låter intressant, kan någon bekräfa detta eller komma med mer information?
November 8, 2003
Men hur ska man då låsa minnena?, det finns en inställning för dom där man kan välja auto, 300mhz eller 400mhz. Men även om jag tar 400 mhz så visar CPU-z att jag kör dom i 440mhz 1:1!
Borde inte auto vara att den kör 1:1, 300 mhz att den kör dom i 300mhz och 400 att den kör i 400 mhz?
Kan CPU-z visa fel?
March 28, 2003
January 6, 2002
jackal_ wrote: spread spectrum har med spridning av elektronmagnetisk strålning att göra. Om du inte är rädd för att någon ska "avlyssna" din dator med elektromagnetisk utrustning kan du med säkerhet stänga av det 🙂
Det rekommenderas helt klart av.
Du är lite fel ute, spread spectrum eller dsss, Direct sequence Spread Spectrum. Är ett sätt att kunna ha en sändeffekt som för mottagaren är under brusnivå.
Man "trycker" ut signaler över en större bandbredd.
frekvenshopp ala Bluetooth mm är en annan form av spread spectrum.
Och det är inte det som menas här.
Tillbaka till tråden.
Saxat från en BIOS guide:
This BIOS feature allows you to reduce the EMI of your motherboard by modulating the signals it generates so that the spikes are reduced to flatter curves. It achieves this by varying the frequency slightly so that the signal does not use any particular frequency for more than a moment.
The BIOS usually offers two levels of modulation - 0.25% or 0.5%. The greater the modulation, the greater the reduction of EMI. Therefore, if you need to significantly reduce your motherboard's EMI, a modulation of 0.5% is recommended.
In most conditions, frequency modulation via this feature should not cause any problems. However, system stability may be slightly compromised in certain situations. For example, this BIOS feature may cause improper functioning of timing-critical devices like clock-sensitive SCSI devices.
Spread Spectrum can also cause problems with overclocked systems, especially those that have been taken to extremes. Even a slight modulation of frequency may cause the processor or any other overclocked components of the system to fail, leading to very predictable consequences.
Therefore, it is recommended that you disable this feature if you are overclocking your system. The risk of crashing your system is not worth the reduction in EMI. Of course, if EMI reduction is important to you, enable this feature by all means. But you should reduce the clock speed a little to provide a margin of safety.
Some BIOSes also offer a Smart Clock option. Instead of modulating the frequency of signals over time, Smart Clock turns off the AGP, PCI and SDRAM clock signals that are not in use. Therefore, EMI can be reduced without compromising system stability. As a bonus, using Smart Clock also helps reduce power consumption. The degree of EMI and power reduction will depend on the number of empty AGP, PCI and SDRAM slots. But generally, Smart Clock won't be able to reduce EMI as effectively as simple frequency modulation.
With that said, it is recommended that you enable Smart Clock, instead of the 0.25% or 5% option, if the option is available to you. It allows you to reduce some EMI without any risk of compromising your computer's stability.
November 8, 2003
arion wrote: [quote=Darko]Prova sätta minnena på 300mhz de kan nog hjälpa.
Grejen är ju att wcpuid visar 440mhz även om jag sätter dom på 300, och skulle inte det vara lite väl slött ändå?
okej, det var visst inte så, ändrar jag till 300 så ställs minnena på 4:3, 340mhz.
Men det funkar inte bra ändå!
EN gång lyckades jag komma in i windows men vanligtvis så krashar den direkt. När jag var inne kunde jag inte göra något, benchmark bara hoppade ut, prime 95 utförde en förbjuden åtgärd... 🙄
Men det borde väll gå lite högre eller?, och det är ju uppenbarligen inte minnena som krånglar.
P.S
jag tror inte ens att arne anka skulle kunna höja den 8)
May 8, 2003
Schmutziger wrote: Du är lite fel ute, spread spectrum eller dsss, Direct sequence Spread Spectrum. Är ett sätt att kunna ha en sändeffekt som för mottagaren är under brusnivå.
Man "trycker" ut signaler över en större bandbredd.
frekvenshopp ala Bluetooth mm är en annan form av spread spectrum.
Och det är inte det som menas här.
Det spread spectrum som menas i bios är väl de signaler som skickas ut av cpu och moderkort? Jag förstod inte riktigt din poäng.. Vem är mottagaren i sammanhanget?
2 Guest(s)