Kan inte klocka mer!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kan inte klocka mer!
arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 5, 2004 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Min processor går inte klocka mer, den funkar hur fint som helst men höjer man ett snäpp till så krashar den direkt när man kommer in i windows. Jag tror att det beror på att minnena körs 1:1 i 440 mhz eller att pci/agp frekvenserna inte är låsta. Mitt problem är att ajg inte hittar detta i BIOS 🙁
Finns det något program för att fixa detta?, eller någon som vet något annat jag kan göra?

Och en liten fråga till, vad är spread spectrum?

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
500204
January 5, 2004 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

då¨har väl inte ditt moderkort den funktionen, inte mycket att göra då antar jag 🙁

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
500213
January 5, 2004 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

spread spectrum skall du stänga av om du klockar! Har för mig att den "jämnar ut" strömmen till processorn på något sätt. I min manual står det att det skall vara "av" eftersom det lätt kan bli problem om man klockar med det påslaget...

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
500227
January 5, 2004 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

airman wrote: spread spectrum skall du stänga av om du klockar! Har för mig att den "jämnar ut" strömmen till processorn på något sätt. I min manual står det att det skall vara "av" eftersom det lätt kan bli problem om man klockar med det påslaget...

hmmm, detta låter intressant, kan någon bekräfa detta eller komma med mer information?

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
500282
January 5, 2004 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

alla överclockare rekomenderar att alla spread spectrums ska vara av, så de är nog säkert att stänga av det.

Om det är P4an i singen som du clockar så är de garanterat Rambus minnet som säjer stopp. Dom brukar inte gilla att clockas.

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
500308
January 5, 2004 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Men hur ska man då låsa minnena?, det finns en inställning för dom där man kan välja auto, 300mhz eller 400mhz. Men även om jag tar 400 mhz så visar CPU-z att jag kör dom i 440mhz 1:1!

Borde inte auto vara att den kör 1:1, 300 mhz att den kör dom i 300mhz och 400 att den kör i 400 mhz?

Kan CPU-z visa fel?

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
500313
January 5, 2004 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

du ska köra WCPUID det visar alltid korrekt.

simpn
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
500348
January 5, 2004 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

CPU-z är också pålitligt, men för säkerhets skull: Kör båda programmen och jämför resultaten.

jackal_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 526
500355
January 5, 2004 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

spread spectrum har med spridning av elektronmagnetisk strålning att göra. Om du inte är rädd för att någon ska "avlyssna" din dator med elektromagnetisk utrustning kan du med säkerhet stänga av det 🙂

Det rekommenderas helt klart av.

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
501103
January 6, 2004 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Prova sätta minnena på 300mhz de kan nog hjälpa.

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
501135
January 6, 2004 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Darko wrote: Prova sätta minnena på 300mhz de kan nog hjälpa.

Grejen är ju att wcpuid visar 440mhz även om jag sätter dom på 300, och skulle inte det vara lite väl slött ändå?

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
501540
January 6, 2004 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

jackal_ wrote: spread spectrum har med spridning av elektronmagnetisk strålning att göra. Om du inte är rädd för att någon ska "avlyssna" din dator med elektromagnetisk utrustning kan du med säkerhet stänga av det 🙂

Det rekommenderas helt klart av.

Du är lite fel ute, spread spectrum eller dsss, Direct sequence Spread Spectrum. Är ett sätt att kunna ha en sändeffekt som för mottagaren är under brusnivå.
Man "trycker" ut signaler över en större bandbredd.
frekvenshopp ala Bluetooth mm är en annan form av spread spectrum.
Och det är inte det som menas här.
Tillbaka till tråden.
Saxat från en BIOS guide:
This BIOS feature allows you to reduce the EMI of your motherboard by modulating the signals it generates so that the spikes are reduced to flatter curves. It achieves this by varying the frequency slightly so that the signal does not use any particular frequency for more than a moment.

The BIOS usually offers two levels of modulation - 0.25% or 0.5%. The greater the modulation, the greater the reduction of EMI. Therefore, if you need to significantly reduce your motherboard's EMI, a modulation of 0.5% is recommended.

In most conditions, frequency modulation via this feature should not cause any problems. However, system stability may be slightly compromised in certain situations. For example, this BIOS feature may cause improper functioning of timing-critical devices like clock-sensitive SCSI devices.

Spread Spectrum can also cause problems with overclocked systems, especially those that have been taken to extremes. Even a slight modulation of frequency may cause the processor or any other overclocked components of the system to fail, leading to very predictable consequences.

Therefore, it is recommended that you disable this feature if you are overclocking your system. The risk of crashing your system is not worth the reduction in EMI. Of course, if EMI reduction is important to you, enable this feature by all means. But you should reduce the clock speed a little to provide a margin of safety.

Some BIOSes also offer a Smart Clock option. Instead of modulating the frequency of signals over time, Smart Clock turns off the AGP, PCI and SDRAM clock signals that are not in use. Therefore, EMI can be reduced without compromising system stability. As a bonus, using Smart Clock also helps reduce power consumption. The degree of EMI and power reduction will depend on the number of empty AGP, PCI and SDRAM slots. But generally, Smart Clock won't be able to reduce EMI as effectively as simple frequency modulation.

With that said, it is recommended that you enable Smart Clock, instead of the 0.25% or 5% option, if the option is available to you. It allows you to reduce some EMI without any risk of compromising your computer's stability.

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
501739
January 6, 2004 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

arion wrote: [quote=Darko]Prova sätta minnena på 300mhz de kan nog hjälpa.

Grejen är ju att wcpuid visar 440mhz även om jag sätter dom på 300, och skulle inte det vara lite väl slött ändå?

okej, det var visst inte så, ändrar jag till 300 så ställs minnena på 4:3, 340mhz.

Men det funkar inte bra ändå!

EN gång lyckades jag komma in i windows men vanligtvis så krashar den direkt. När jag var inne kunde jag inte göra något, benchmark bara hoppade ut, prime 95 utförde en förbjuden åtgärd... 🙄

Men det borde väll gå lite högre eller?, och det är ju uppenbarligen inte minnena som krånglar.

P.S
jag tror inte ens att arne anka skulle kunna höja den 8)

Uberola
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 543
501760
January 6, 2004 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Öka vcoren lite då är ju en gammal p4á dom är ju inte direkt kända för att klocka bra.

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
501779
January 6, 2004 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Uberola wrote: Öka vcoren lite då är ju en gammal p4á dom är ju inte direkt kända för att klocka bra.

kan inte ändra vcoren, inte i BIOS iaf, men finns det något annat sätt?

den ligger ju på 1,68 och max enligt intel är 1,75

jackal_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 526
502606
January 7, 2004 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Schmutziger wrote: Du är lite fel ute, spread spectrum eller dsss, Direct sequence Spread Spectrum. Är ett sätt att kunna ha en sändeffekt som för mottagaren är under brusnivå.
Man "trycker" ut signaler över en större bandbredd.
frekvenshopp ala Bluetooth mm är en annan form av spread spectrum.
Och det är inte det som menas här.

Det spread spectrum som menas i bios är väl de signaler som skickas ut av cpu och moderkort? Jag förstod inte riktigt din poäng.. Vem är mottagaren i sammanhanget?

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
502623
January 7, 2004 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

jag uppfattade som om du trodde att spread spectrum skickade ut kraftig elektromagnetisk strålning=radiovågor. Och då finns den tekniken som jag beskrev vilket jag trodde du blandat ihop det hela med.
hoppas det hjälpte

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 357
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL