August 13, 2007
Hejsan,
det var länge sedan jag visade något här på nh utav blandade orsaker, mycket jobb, mycket annat att göra och ganska stor portion olust om jag ska vara ärlig. ja, för att komma till ämnet. Som ni kanske vet så fixade jag lite på ovalies vapo LS, och mycket vill ha mera som det sägs.
Den redan omnämnde är numera hungrig, hungrig efter mera och mera skall här levereras. började nu i veckan innan påsk att pula och dona med systemet som var tänkt som ett kompliment. har kommit en bit på vägen.
lite data..
kompressorer: 2x14k btu mitsubishi rotarys (nya och gratis därav valet)
kondensor: luve 273 (2.73kw @ deltaT 15K)
förångare första steget: platt HX 12lager
kondensor andra steget: förkylare luftkyld+ platt hx 12lager
förångare andra steg: stepper evap 42mm diameter med 1.75meter flexslang
strypdon: alco tis-sw + dysa X+0+1 (ska prova vilket som fungerar bäst), tc-36 andra steget.
köldmedium: r404a/507 på första steget och r1150 på andra steget.
säkerhetsåtgärder: högtryckspresostat andra steget, sprängbleck på båda stegen (30bar), dvs god marginal till material och komponenters bristningsgräns. termostat som stänger av ifall kritisk temperatur uppnås.
övrigt: hot-gas-by-pass (elektriskt styrd) för att motverka coldboot buggar och snabba upp demonteringsmöjligheten, manuellt justerbar. manometrar för båda stegens högtryckssida resp lågtryckssida.
nog pratat. lite bilder:
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found] mycket kabel och kopplingar, olyckligtvis så kommer det komma ungefär lika mycket kablage till som skall in.
första steget är klart, andra är på god väg, evap+flex, förkylare+platthx (båda sidor) är redan provtryckt och klart. så kort och gott återstår att sätta dit nästa kompressor (monteringshål redan borrade) och löda ihop det.
1 Guest(s)