April 26, 2001
Hallå alla!
Det pågår ju många samtal om vattenkylning nu!
Men jag skulle vilja veta ett par saker.
Vilken sorts fett skall man ha till "socket:en" när ha kör med peltier (kondens skydd).
Och vilken sort tillsats bör man lägga i vattnet.
Det måste ju vara något som förhindrar rost mm.
Att hälla i vanlig glykol i kylsystemet är det många som har sagt att amn inte skall göra (för att det skall minska värme avledningsförmågan.
Så vilka produkter skall man ha och var får man tag i dom?????
April 17, 2001
Om man lyssnar på de som vet vad de pratar om. Så tillsätter man nog tilsatserna av andra anledningar än så !
Tillsatserna tillsätts nog i 1: hand för att minska ytspäningen.
Det innebär att man inte har supersmå ställen med luft Tex, runt kylkropparna i Kylaren.
& alla vet ju att luft används ju till att isolera med !
Så det vill man ju inte ha i Kylaren.
April 17, 2001
2001-05-27 00:37, skrev peter:
jag föredrar faktiskt silikon... (iof bränner man garanting men va f-n...)jo, man kan ju hälla i lite waterwetter.. antar att det var liknande du syftade på..?!
Ursäkta, men nu förstår jag ingenting ? Jag trodde naturligtvis att Siliconet
skulle vara på nån halt annan plats på det motsatta könet !
Hur gjör du när du byter Propp då ?
Fyller du på med mer Silikon eller ?
January 9, 2001
Dels vill man minska ytspänningen (ex. glykol, waterwetter). Sen vill man även förhindra elektronvandringar, för att slippa ärgade ytor. Detta behövs ifos enbart om man har 2 eller flera olika metaller i systemet. Den oädlaste kommer ärgas då den förlorar elektroner. Detta minskas/förhindras med först och främst dest. vatten. Sen gäller även här glykol eller watterwetter. Watterwetter är att föredra framför glykol då glykol minskar vattnets egentliga värmeupptagningsförmåga.
Beträffande isolering mot kondens är silikon och olika typer av skumplast bra. Är man osäker huruvida materialet leder ström kan man lätt kolla det med en multimeter. Alltså undersöka ämnets resistans. Men man klarar sig långt med enbart silikon... behövs egentligen ingenting annat.
January 9, 2001
2001-05-27 16:19, skrev buzz:
Så då räcker det med Destilerat vatten i systemet då!.Och "fettet" bör väl finnas hos ELFA.
Men e det bara att ta "vilket" fett som helst som inte leder?
Jag får väl dra över till ELFA i morron, måste ändå köpa komponenter för att bygga ett 12v agg.Tack alla!
Nja.. Enbart dest. vatten räcker egentligen inte. Det går inte lång tid innan vattnet knappast kan kallas destilerat längre tyvärr. Tillsätt några procent glykol om du vill hålla det billigt. Marginell skilland i värmeupptagningsförmågan också.... märks knappast.
April 26, 2001
Då blir det att späda ut det destilerade vattnet med lite glykol.
Sedan såg jag att ELFA hade Silicon (P12) på tub, som inte var ledande och avvisade vatten.
Så det blir nog att ta det istället för vanligt silicon.
(jag tycker det verkar olustigt att lägga på silicon som man inte kan ta bort).
1 Guest(s)