July 2, 2003
tänkte fixa en bilradiator lr liknande till H2o system.. allt i mitt system är i koppar..
om man då tar en bilradiator som är av tex tenn lr liknande så blir det väl fällning lr vad det nu kallas? dvs tennradiatorn kommer sakta men säkert att lösas och allt kommer att stocka igen... har jag rätt?
April 5, 2003
Vattnet kommer troligen ta med sig koppar joner och då bildas ett galvaniskt element. De kommer ta tid för att de ska hända någonting mer allvarligt, lång tid, men radiatorn kommer tillslut bli uppäten av koppar jonerna ( nu snackar jag ett par år kanske) Men har du tänkt köra alltihop passivt? annars kan du ju ta ett värmepaket ur en volvo 240, det är i koppar.
August 16, 2002
tänkte bara påpeka att fällning bildas när en lösning med ett svårlöst salts positiva eller negativa joner tillförs en lösning eller salt med det svårlösta saltets positiva eller negativa joner..
får se nu om jag kommer ihåg de svårlösta salterna... uhh... oxider (inte alkali-), karbonater (inte alkali-), hydroxider (inte alkali-), tungmetall- och silversalter...
de lättlösta är nitrater, alkalimetaller (K- och Na-), alkalioxider och ammoniumsalter...
kände bara för att skriva lite... keminörd som man är..
August 27, 2003
Labe wrote: tog bara tenn som exempel. vissa bilar har tennradiatorer, corevetter har kopparradiatorer bara så ni vet 🙂
Ungefär som alla andra bilar då. jag var nere på skroten och köpte 3 stycken nissan micra värmenpaket för 50kr st som ligger i en extern vattenkylnings låda. Dom funkar utmärkt och är av koppar
Vill gärna se den bilen som har tenn radiator :bok:
1 Guest(s)