Klocka en A64 3400+ Socket 754|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Klocka en A64 3400+ Socket 754
Olur
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 8, 2005 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt problem är att jag inte riktigt vet om jag ska lägga slantar på att försöka klocka min CPU mer. Minnena funkar upp till fsb250 fast med väldigt kassa tajmings(kan bara ge dem 2.8V i BIOS) och runt 225fsb med hyfsade tajmings, MEN vid 225x12=2700Mhz tvärdör cpu'n och datorn startar om, kommer inte ens in i BIOS (tack asus för BIOS recov.) Då det funkar bra i 2640Mhz misstänker jag att mitt kassa Nätagg. inte pallar med riktigt när jag höjer mer, dessutom e jag lite besviken på minnestajmingen, då andra verkar ha bättre resultat från de minnena. Så frågan är då om det e lönt för mig o köpa nytt nättaggregat, DDR booster, OCH sammtidigt bättre kylning, som jag ju behöver om burken funkar i 2700Mhz+. Eller e det bara så att man får inte ut så mycket av Newcastlekärnan? Nån här inne som klockar sin Newcastle högt? de flesta verkar ju köra Winchester, vilket jag också gjort om jag vetat DÅ att jag skulle klocka.
Visst, man köper ju inte alla dessa prylar för att det e prisvärt och man får ut några % extra utan för att det e kul och hålla på med, MEN trist o lägga en massa pengar och sen säger CPU'n tvärstopp.
Hmm hoppas jag inte e för oklar embarassed

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
855064
March 8, 2005 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju fråga dig själv om du har nytta av den extra prestandan du förhoppningsvis får utav att spendera x antal kronor på nätagg, kylning, booster eventuellt andra saker..

Sen kan du ju också se det så att köper du ex nytt nätagg nu har du också ett som håller lite längre och inte blir den första flaskhalsen vid senare uppgraderingar, lika så med kylningen..

Och du kanske kan göra en vmem-modd istället för att köpa en booster?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
855078
March 8, 2005 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är absolut inte värt pengarna prestandamässigt.
Du får fråga dig själv om du tycker att det är så roligt att komma högre att det motiverar inköp.

Olur
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
855129
March 8, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, allt det där kom jag fram till själv också, att man inte får mkt prestanda/krona, frågan var mer hur högt man kan räkna med o komma med Newcastlekärnan med bra grejer "runt om".

IXu
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 230
855254
March 8, 2005 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

skulle nog säga att det är cpun som tar emot.. newcastle är kände kända för att gå så högt

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 429
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL